Odtažená auta se lidem hned nevrátí, úřady se brání

Tomáš Fránek
24. 1. 2011 16:50
Rozhodnutí Nejvyššího soudu zatím praxi v odtahování aut nezmění, spor pokračuje

* Nejvyšší soud: "Vlastník komunikace je povinen auto vrátit na místo, odkud bylo ve veřejném zájmu (čištění silnice) odstraněno." (spisová značka 21 Cdo 4546/2009) * Jenom v Praze bylo loni odtaženo při blokovém čištění silnici 17 220 aut, lidé zaplatili přes 28 milionů korun

Brno - Průlomové rozhodnutí Nejvyššího soudu, podle kterého musejí úřady po úklidu ulic vracet majitelům rychle zpět odtažené automobily, zatím postup úřadů nezmění.

Automobily se podle zjištění Aktuálně.cz budou v Praze i dalších městech dál vozit na odstavná parkoviště a jejich majitelé je dostanou zpět, až za ně zaplatí. To znamená, že kromě odtahu auta musí zaplatit stovky korun také za parkování.

Situace se s největší pravděpodbností nezmění do té doby, než případ dostane k rozhodnutí a svůj verdikt vynese Ústavní soud.

Jde o spor, který se týká desítek tisíc lidí. Jenom v Praze bylo loni odtaženo při blokovém čištění silnici 17 220 aut (v průměru 98 aut denně) a lidé zaplatili přes 28 milionů korun.

Technicky nemožné vracení

Na Ústavní soud se chce obrátit Pražská správa služeb, která má na starosti odtahy aut na území hlavního města.

Rozhodnutí Nejvyššího soudu, které se týká situací v rámci veřejného zájmu, tedy například při čištění ulic ve městech, přitom říká jasně - úřady nemají právo nechat auta na záchytných parkovištích, ale musí je vracet po skončení čištění hned zpět na místo, odkud jej nechaly odtáhnout. A lidé mají platit pouze za odtažení a přivezení auta zpět, ne za dny parkování na záchytných plochách.

Podle vedení správy je ale vracení aut na místo odtahu technicky nemožné, protože na jejich místě už by mohl zaparkovat někdo jiný. Podle správy odtahová služba na parkoviště auto odvézt musí, protože ručí za to, že nebude nijak poškozeno.

"Zatím se s rozsudkem seznamujeme a poté rozhodneme o dalším postupu. Vyloučena není ani ústavní stížnost," řekla mluvčí správy služeb Petra Janatová. Ta deníku Aktuálně.cz potvrdila, že správa s rozhodnutím nesouhlasí.

Podobně zatím reagují i úřady a městské firmy, které zajišťují odtahy vozidel při čištění silnic. Například v Brně se teprve s rozhodnutím soudu seznamují, změnu zatím neplánují.

Lidem tak zatím nezbude nic jiného, než se soudit v každém jednotlivém případu odtahu auta.

Lidé se mohou soudit

Nejvyšší soud sice rozhodoval pouze o jednom z případů a řešil spor ženy z České Lípy, která měla za odtaženou Škodu 120, zadržovanou dva roky na parkovišti, zaplatit přes 132 tisíc korun, verdikty ale slouží jako vodítko pro posouzení i dalších podobných případů. A naděje majitelů vozů na vítězství v soudním sporu jsou tak velké.

O tom, že auta odtažená kvůli úklidu končí na týdny na odstavných parkovištích, svědčí i případ muže, který se dnes ozval deníku Aktuálně.cz. Muž v Brně půjčil vozidlo svému známému a až po několika týdnech zjistil, že jako majitel vozu dluží za odtažení vozidla při čištění silnice a parkování na odstavném parkovišti přes pět tisíc korun. Částku nakonec zaplatit musel.

Za odtah se platí v Česku různě, částky se pohybují od 1350 korun v Praze až po dva a půl tisíce korun v Ústí nad Labem. Různé jsou i sumy za parkování aut na odstavných parkovištích - nejlevněji se parkuje v Brně, Pardubicích nebo Hradci Králové - za sto korun za den, nejdražší je parkování v Ostravě, kde lidé zaplatí dvě stě korun.

Na druhou stranu - lidé se mohou na úklid ulic včas připravit a vozidlo přeparkovat. Informace o blokovém čistění totiž zveřejňují města na jaře, a to na celý rok dopředu. Přímo v ulicích se tabulky informující o čištění musejí objevit nejpozději sedm dní před úklidem. Velká města čistí ulice několikrát do roka. Malé městské části třeba jen jednou ročně.

 

Právě se děje

Další zprávy