Odškodné za šidící motor VW? Češi soudy zvažují, cesta k penězům je ale právně složitá

Petr Koděra Petr Koděra
30. 9. 2015 5:30
Podle oslovených právníků by majitelé aut, která falšují emise při oficiálních testech, museli dokázat výši škody nebo to, jak přesně automobilka porušila české zákony. Že to není právně úplně jednoduché, připouští i ministr spravedlnosti Robert Pelikán. Automobilka už oznámila, že na odškodné dá v přepočtu zhruba 176 miliard korun. Platit bude zejména v USA, kde už lidé podali první hromadné žaloby. Například kvůli tomu, že jejich vůz ztratil hodnotu.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Praha - Živnostník Josef Teplý má doma čtyřletou Škodu Octavia s naftovým motorem 1,6 TDI. S největší pravděpodobností tak patří k majitelům 1,2 milionu škodovek, které umí ošidit emisní kontrolu a kterých se dotýká aktuální kauza koncernu Volkswagen.

I proto teď Teplý shání co nejvíc informací, zda jeho auto bez potíží projde technickou kontrolou. A nadto zvažuje, že by po automobilce mohl chtít i odškodné za to, že kupoval auto s jinou hodnotou emisí pro běžný provoz, než jaká se ukazovala při testech v laboratoři. "Neoklamala mě automobilka jako spotřebitele?" ptá se Teplý.

Dodává, že se ale napřed poradí s právníkem a na internetu zapátrá po majitelích se stejným problémem. "Hromadná žaloba má větší váhu a šanci na úspěch," podotkl vlastník škodovky.

Podle ministra spravedlnosti Roberta Pelikána i oslovených právníků ale nebude cesta Čechů za případným odškodněním jednoduchá. "Právně jde o velmi složitou otázku," řekl ministr Pelikán.

V USA už sice automobilku VW, kam spadá i česká Škoda Auto, žalují stovky nespokojených lidí, v Česku ale zatím odborné servery i sama automobilka uklidňují, že není důvod k panice. Vozy jsou prý bezpečné, spotřebují tolik nafty, kolik výrobce udává, a v pořádku jsou i emise škodlivin. Podvádělo se jen při oficiálních testech a to na provoz auta nemá vliv.

Hromadné žaloby v Evropě nejsou časté

Pražský právník Miloš Holub vidí problém například v tom, že v Evropě se kvůli právním odlišnostem uplatňují skupinové žaloby mnohem méně než je obvyklé v USA, kde mají hromadné žaloby tradici. I díky tomu advokáti snáze shánějí poškozené ochotné se k žalobě přidat.

Právníci pak se vzrůstajícím počtem klientů získávají lepší pozici pro vyjednávání s firmami a větší šanci na mimosoudní vyrovnání za nemajetkovou újmu. Tedy škodu, která je subjektivní, třeba podle pocitů poškozeného. V Evropě je běžnější, že se škoda jasně vyčíslí podle tvrdých dat. A každý svůj spor řeší sám.

"Každý případ je pak nutno posuzovat individuálně a zjišťovat, zda pochybením výrobce vznikla konkrétnímu vlastníkovi vozu nějaká újma a jaká," říká Holub.

Specialista na dopravní právo Vladimír Kolář dodal, že žalující musí přesně definovat škodu a říct, co konkrétně mu automobilka provedla. "A vše také prokázat, nejlépe znaleckým posudkem," řekl Kolář.

Podle Miloše Holuba zatím není vůbec jisté, zda se jedná o klamání spotřebitele. A každý člověk by se měl s konkrétním nárokem v první řadě obracet na toho, kdo škodu způsobil - tedy na automobilku. "Teprve nedojde-li k mimosoudní dohodě, pak musí rozhodnout soud," řekl Holub.

Je ale také možné, že soudit se nebude potřeba a koncern se se zákazníky vyrovná plošně mimosoudně. Automobilka už ostatně oznámila, že na odškodnění počítá s částkou 6,5 miliardy eur (v přepočtu zhruba 176,4 miliardy korun). Není ale zatím jasné, kdo konkrétně peníze dostane a co pro to musí udělat.

Auta půjdou do servisu

Lidé, kteří podali žaloby v USA, chtějí náhradu škody za ztrátu hodnoty vozu a také náhradu nákladů, které budou spojené se svoláním vozů do servisu.

Svolávat vozy do servisů se budou podle všeho i v Česku. Než ale ministerstvo dopravy přes svou servisní organizaci majitele sezve, potřebuje od automobilky znát unikátní kódy všech vozů, kterých se kauza dotkla. Koncern VW na tom stále pracuje.

Ministr dopravy Dan Ťok už dříve řekl, že automobilka mu na společném jednání zaručila, že náklady na servisní prohlídky i úpravy motorů majitelům aut zaplatí. A Češi se zřejmě nemusí bát ani ztráty hodnoty vozů jako Američané.

Podle informací úterního vydání Hospodářských novin, které oslovily prodejce, autobazary i soudního znalce, se cena ojetých škodovek, volkswagenů, audi či seatů z let 2009 až 2013 drží na stále stejné úrovni.

 

Právě se děje

Další zprávy