Odfláknuté, hloupé, bez nápadu, hodnotí volební spoty expert

Gabriela Štěpanyová
16. 5. 2014 21:00
Politické strany lákají voliče k eurovolbám. ČSSD vsadila na Kellera v hospodě, Věci veřejné rozdávají Johnovu asistenční kartu řidiče a Česká suverenita straší voliče islamizací Evropy.
Volební spoty
Volební spoty | Foto: WTF

Praha - Zatímco Liberálně ekologická strana připomíná okupaci 1968 a Česká strana regionů vypráví příběh své handicapované kandidátky, Jan Keller z ČSSD mluví v hospodě moudře o dávkách. To ODS postavila před kameru Jana Zahradila, který v tričku značky eurosceptic hájí českou korunu.

"Volební spoty stran pro evropské volby jsou jedním slovem, až na výjimky, příšerné. Skoro bych řekl, že by měly být zakázány, protože jen prohlubují tu obrovskou propast mezi světem politiky a světem běžného občana. Odfláknuté, hloupé, bez nápadu, bizarní, nevtipné, neinspirující, urážející, asi tak bych označil většinu z nich," říká PR konzultant ze společnosti allmedia4u Kamil Chalupa.

Muslimka Volfová varuje před Němci a islamizací

Podívejte se na nový díl filmového magazínu What the Film. Tentokrát vám nabízíme předvolební speciál. A jsme HAPPY!
Podívejte se na nový díl filmového magazínu What the Film. Tentokrát vám nabízíme předvolební speciál. A jsme HAPPY! | Video: WTF

"Opravdu chcete naše pohraničí odevzdat Německu?" ptá se Česká suverenita, která ve svých klipech straší občany odtržením Sudet či islamizací Evropy. "Jana Volfová zahalena v islámském oděvu je něco, co překračuje všechny limity a mantinely "politického marketingu", který jsme dosud mohli v České republice vidět. Obávám se, že v příštích volbách bude paní Volfová naopak odhalena úplně," komentuje Kamil Chalupa.

"Zabijme hada," nabádá klip Ne Bruselu - Národní demokracie.

Ne bruselu - spot eurovolby
Ne bruselu - spot eurovolby

Krátké propagační video strany Ne Bruselu - Národní demokracie vyzývá k zabití hada, který ztělesňuje Evropskou unii. Klip doprovází židovské symboly a obrázky Židů. Antisemitské video odmítla odvysílat Česká televize. Diváci ČT mohou klip vidět v upravené verzi bez nenávistných sdělení a s nápisem cenzurováno.

Věci Veřejné eurovolby
Věci Veřejné eurovolby

Ve volebním spotu Věcí veřejných se Radek John snaží nalákat voliče na asistenční kartu řidiče, kterou jim dá zdarma v případě, že bude zvolen do EP.

"Ne do Indie, do Evropy! Tam je naše budoucnost"

KSČM eurovolby
KSČM eurovolby

Komunisté prostřednictvím svého videa s fotkami šťastné maminky se synem v pionýrské šále vzkazují, že chtějí Evropu pro lidi. LEV 21 - Národní socialisté Jiřího Paroubka jen informují, že strana a její lídr věnují třicet tisíc korun na dobročinné účely.

Strana rovných příležitostí eurovolby
Strana rovných příležitostí eurovolby

Kandidát Romské strany slibuje, že jako bývalý reprezentant v boxu se zasadí o důstojný život Romů. Pod názvem "Žijeme spolu" jde do eurovoleb Strana rovných příležitostí. V klipu vsadila na romské tanečnice, které nechtějí do Indie, ale do Evropy.

Strana zelených chce oslovit "Eurosongem"

Mezi volebními klipy lze nalézt i ty, které se nijak výrazně neodlišují. Hnutí ANO 2011 sází na jednoduchou grafiku a heslo, že naše děti se v Evropě neztratí. Petr Mach ze Strany svobodných občanů zase slibuje, že si posvítí na euronesmysly.

Eurosong Strany zelených
Eurosong Strany zelených

Strana zelených navazuje na rapovou píseň Barva tvého hlasu Ondřeje Lišky a zveřejnila extravagantní muzikálový klip "Eurosong". "Zelení se touto písní a klipem rozhodli prolomit hranice běžné předvolební kampaně a upozornit tak na význam evropských voleb. Chtěli jsme vytvořit něco, co lidi zvedne a přivede k volbám," uvádí Ondřej Liška na stránkách Strany zelených.

Volební spoty nezahýbou s voličskou podporou, říká expert

Herečka Jana Plodková, hudebník Dan Bárta a režisér Jiří Menzel kašlou v klipu TOP 09, nikoliv však na Evropu. V závěru Karel Schwarzenberg prosí voliče, aby přišli k volbám.

TOP09 - spot Eurovolby 2014
TOP09 - spot Eurovolby 2014

"K žádnému volebnímu spotu bych nepřiřadil slovo líbí. Za celkem podařené považuji spot TOP 09 s kašláním, protože je jednoduchý a zapamatovatelný, a spot Strany zelených, kde zpívají Němec, Skot a Francouzka. Vidím za ním nápad a dobře odvedenou práci. Problém obou spotů je v tom, že nemohou oslovit mnoho voličů kromě stávajícího voličského spektra obou stran," říká Kamil Chalupa.

Podle Chalupy volební spoty nemají šanci zahýbat s voličskou podporou jednotlivých stran. Ta se bude vyvíjet podle dlouhodobých volebních preferencí a procenta účasti voličů ve volbách, dodává odborník. Volební účast ve volbách do EP bude pravděpodobně opět velmi nízká. Při eurovolbách v roce 2009 přišlo k urnám jen 27,5 % voličů.

 

Právě se děje

Další zprávy