Obce zpochybnily politiku rozvoje, u soudu však neuspěly

ČTK ČTK
17. 3. 2015 10:28
Jihomoravské obce se snažily vyškrtnout dvě silnice z územního rozvoje. Ústavní soud to zamítl.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Brno - Jihomoravské obce Bavory a Jinačovice s konečnou platností neuspěly ve snaze o vyškrtnutí silnic R52 a R43 z Politiky územního rozvoje České republiky. Stížnost obcí odmítl Ústavní soud.

Potvrdil tak ustálený postoj české justice, podle kterého politika územního rozvoje schvalovaná vládou není takzvaným opatřením obecné povahy. Proto ji správní soudy nemohou přezkoumávat či rušit, na rozdíl od územních plánů a krajských zásad rozvoje. Vyplývá to z usnesení v soudní databázi.

Politika slouží úřadům

Politika slouží podle ústavních soudců spíše úřadům, pro které představuje základní rámec rozvojových plánů státu.

"Nejde tedy o konkrétní regulaci určitého území s obecně vymezeným okruhem adresátů, ale o interní předpis, který však s ohledem na účast veřejnosti při jeho vzniku, jež je zákonem formalizována, nese i určitý přesah nad rámec samotné vnitřní činnosti veřejné správy," stojí v usnesení senátu se zpravodajem Jiřím Zemánkem.

Není jasné, kudy silnice povede

Jinačovic na Brněnsku se týká koridor plánované silnice R43 mezi Brnem a Svitavskem, Bavor na Břeclavsku zvažovaná trasa silnice R52 z Pohořelic k rakouským hranicím.

Politika územního rozvoje z roku 2008 ovšem vymezuje prakticky jen počátek a konec silničních staveb, nikoliv jejich přesné vedení. Přesto sporné body oběma obcím vadily. Momentálně finišuje aktualizace politiky územního rozvoje, dokument by se měl brzy dostat na stůl vládě.

Od politiky územního rozvoje se odvíjí krajské územní plány, které už soudy přezkoumávat mohou. NSS tak před časem například zrušil Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje včetně koridorů páteřních silničních tahů. Kraj nedostatečně posuzoval celkový vliv všech silničních staveb na životní prostředí a veřejné zdraví.

Přetíženost silnice

Rychlostní silnice R43 má v budoucnu spojit Brno s Moravskou Třebovou. Současná cesta směrem na Svitavy je přetížená a kvůli častým nehodám si vysloužila přezdívku "silnice smrti". Některé obce v koridoru R43 však s nejčastěji zmiňovanou trasou nesouhlasí.

Silnice R52 směřuje od Brna na jih směrem na Vídeň. Momentálně začíná u Rajhradu a končí u Pohořelic na Brněnsku. Kraj v minulých letech prosazoval její pokračování na Mikulov. Některé obce a ekologové s tím nesouhlasí a chtějí pro spojení s Rakouskem využít existující trasu D2 z Brna do Břeclavi.

 

Právě se děje

Další zprávy