O velkých stavbách se málo mluví, soudí ministr. Na propagaci rychlodráhy si stát najal poradce

Lucie Stuchlíková Petr Koděra Lucie Stuchlíková, Petr Koděra
8. 6. 2016 5:00
Za služby PR expertů zaplatí Správa železniční dopravní cesty téměř 90 tisíc korun měsíčně. Kampaň má seznámit veřejnost s detaily plánované rychlodráhy na letiště, s jejíž stavbou se má začít až za tři roky. S požadavkem, aby měly klíčové dopravní projekty v Česku lepší marketing, přišel ministr dopravy Dan Ťok. Jeho podřízení mají propagaci buď zvládnout vlastními silami, nebo si mohou najmout externí firmy.
Vizualizace rychlodráhy na ruzyňské letiště
Vizualizace rychlodráhy na ruzyňské letiště | Foto: praha-kladno.cz

Praha - Rychlodráha z centra Prahy na ruzyňské letiště se začne stavět nejdříve za tři roky, už teď by se o ní ale mělo začít častěji mluvit v médiích. Státní organizace Správa železniční dopravní cesty si v dubnu speciálně na propagaci tohoto projektu najala externí PR agenturu za 87 tisíc korun měsíčně.

Jde o novinku, která je součástí plánu ministra dopravy Dana Ťoka z ANO. Ministr svým podřízeným organizacím doporučil, aby klíčové železniční a dálniční stavby měly do budoucna vlastní komunikační strategii k veřejnosti. Díky nim by se měli lidé dozvědět, kudy komunikace povedou, jak jejich stavba a provoz ovlivní okolní obce a kde ve výsledku pomůžou.

"Jsme dobří na technické řešení. Ale pokud chceme lidem vysvětlovat jednotlivé stavby, důvody navrhovaného řešení a dostatečně informovat občany, měli by to vzít do rukou profesionálové. V zahraničí i komerční sféře je to běžné,“ vysvětluje Ťok.

Doporučení se kromě SŽDC týká ještě druhého nejvýznamnějšího investora ministerstva dopravy - Ředitelství silnic a dálnic, které rovněž prostaví desítky miliard ročně. Podle ministerstva dopravy záleží na jednotlivých organizacích, jestli propagaci staveb zajistí vlastními silami, nebo si najmou externí poradce.

"Naši tiskoví mluvčí mají mnoho témat. Nemají kapacity na to, aby se důsledně věnovali tak důležité stavbě. Jde o hlavní projekt Prahy do budoucích let a moc se o něm nemluvilo ,“ zdůvodňuje šéf SŽDC Pavel Surý, proč se přiklonili k vypsání veřejné zakázky na externí agenturu. V ní zvítězila pražská firma Talk PR. Za jednadvacet měsíců, na něž si službu objednala, státní organizace vydá téměř dva miliony korun.

Příležitost pro PR experty

Rychlodráha na letiště Václava Havla je jednou z prvních velkých staveb, kde ministerstvo dopravy angažmá mediálních poradců zkouší. Pokud se osvědčí, mohly by agentury spolupracovat i na dalších projektech. Na železnici přichází v úvahu například budování vysokorychlostních tratí, jehož přesný plán má Ťok předložit vládě do konce tohoto roku.

Správci dálnic zatím podle svého mluvčího Jana Rýdla žádné píáristy na konkrétní dálniční projekt nenajali. Do budoucna ale takový nápad nevylučují. "Například stavba propojení Pražského kruhu s dálnicí D11 se dotkne minimálně desítek tisíc lidí a silnou kampaň by si zasloužila,“ řekl Rýdl.

Profesionálové by se podle něj mohli hodit i při vysvětlování aktuálně největšího problému ŘSD s propadlými posudky EIA. Kvůli neplatným dokumentům hrozí, že se nepostaví stovky nových dálničních úseků, které se plánovaly už před deseti lety.

V Česku se až dosud o propagaci veřejných staveb starali především dodavatelé - například když si stavební firma Metrostav najala komunikační agenturu Cream Prague před otevřením tunelu Blanka.

Podle ministra je ale potřeba o velkých stavbách informovat už ve fázi jejich plánování. Rychlodráha na letiště je ideální testovací materiál - v průběhu dlouhých let příprav vzniklo tolik verzí, kdy a kudy stavba povede, že už se v nich téměř nikdo nevyzná.

Nikdo nevěří, že rychlodráha bude

"Projekt je poměrně komplikovaný. Když se podíváte třeba na diskuse pod články, tak lidé už ani nevěří, že to vůbec někdy bude stát. Právě v tomto momentě je komunikace nejdůležitější,“ popisuje Petr Dušek ze společnosti Talk PR, který má propagaci rychlodráhy na starosti. Kromě klasické komunikace s novináři má firma také pořádat průzkumy mezi lidmi a propagovat rychlodráhu na sociálních sítích.

Ne vždy v minulosti státem placené profesionální kampaně skončily s dobrým výsledkem. Například předloni Nejvyšší kontrolní úřad zkritizoval jako neúčelnou kampaň Ryba domácí ministerstva zemědělství za 178 milionů korun. Stát podle úřadu chyboval i při propagaci regionálních potravin.

 

Právě se děje

Další zprávy