Nový registr vozidel zkolaboval. Fungoval hodinu

Domácí ČTK Domácí, ČTK
9. 7. 2012 13:06
Systém měl po týdenní přestávce zahájit provoz v 7.00
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Ministerstvo dopravy má problémy se spuštěním nového registru vozidel. Systém totiž hned ráno zcela zkolaboval a zatím není jasné, kdy bude opět funkční.

Registr měl začít v pondělí fungovat po týdenní pauze, po níž přešel ze správy ministerstva vnitra na resort dopravy.

"V 7:00 jsme ho spustili, běžel asi hodinu a pak se zhroutil," popsal serveru Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Jakub Žižka a dodal, že problém se týká celé České republiky.

"Celý problém analyzujeme, zatím nevíme, kde se stala chyba. Netroufáme si proto ani tvrdit, kdy se vše vyřeší," doplnil. Registr tak může být mimo provoz jen pár hodin, ale možná i několik dní.

Řidiči si nové vozy nemohli registrovat již minulý týden, tehdy byl registr plánovaně odstaven právě kvůli přechodu na nový systém.

Celkem v Česku existuje 206 míst, kde je možné vozidla registrovat a v pondělí ráno na nich čekaly desítky řidičů. Podle zpravodajů ČTK to však postupně v průběhu dopoledne vzdávali a odcházeli domů. 

Například v Brně si ale lidé stále berou pořadová čísla. Ta totiž budou platit i poté, až bude systém zprovozněn. "Číselný pořadník bude platit, až se systém spustí. I kdyby to mělo být třeba následující den," řekl mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára.

Ministerstvo: registr bude přehlednější

Nový registr má být podle ministerstva efektivnější a přehlednější, umožní například registraci značek na přání nebo převod registračních značek mezi vozidly jednoho majitele. Má být napojený na základní registry, policii a evidenci kradených aut v zahraničí.

Náklady za tvorbu počítačové aplikace a nákup nové techniky dosáhly 47 milionů.

Náměstek ministra dopravy Ivo Toman již dříve řekl, že bude k přechodu na nový systém nutno převést 14,5 milionu záznamů o 7,5 milionu aktivních vozidel, které jezdí po českých silnicích.

Zaměstnanci obcí měli navíc během června procházet školením, v každém městě by tak měl být v současnosti minimálně jeden úředník, který systému rozumí.

Podle Žáry nový systém práci na přepážkách zpomalí. Úředníci byli pomocí starého systému schopni odbavit až 400 lidí denně, nyní by to mohlo být až o sto lidí méně. 

Nový systém navíc funguje na bázi internetu, což může podle Žáry přinést další problémy. Při výpadku sítě tak úředníci nebudou moci dělat změny.

 

Právě se děje

Další zprávy