Novinka v dopravě. V Česku mají vzniknout cyklistické ulice

Adéla Skoupá
27. 7. 2015 13:29
V příštím roce chce ministerstvo dopravy vyčlenit na podporu cyklistiky zhruba 150 milionů korun, tedy stejně jako letos. To by mělo vystačit na zhruba 500 projektů.
Cyklistická ulice v Berlíně.
Cyklistická ulice v Berlíně. | Foto: Ministerstvo dopravy

Praha - Skupinka cyklistů jede vedle sebe ulicí a může ji využít po celé šíři. Kolaři mají absolutní přednost před auty, která je nesmí ohrozit ani omezit. Řidiči navíc smějí projíždět maximálně dvacetikilometrovou rychlostí.

To není sci-fi. Ministerstvo dopravy skutečně plánuje prosadit do nového silničního zákona novinku - takzvané cyklistické ulice nebo cyklistické zóny.

"Takové ulice by mohly vytvářet ve městech přirozené koridory mezi cyklostezkami," vysvětlil Jaroslav Martinek, národní koordinátor rozvoje cyklistické dopravy.

Podobné ulice nebo zóny jsou běžné třeba v Rakousku nebo v Německu. Ministerstvo chce také zavést takzvané jízdní pruhy pro cyklisty.

"Rozdíl oproti cyklopruhu je v tom, že by se dal umístit i na komunikace, kam se šířkově nevejde vyhrazený pruh, a proto tam momentálně cyklisté nemají vůbec žádnou ochranu. Zavedením toho jízdního pruhu pro cyklisty by se umožnilo vizuálně oddělit cyklistickou a automobilovou dopravu s tím, že automobily by do toho pruhu mohly vjíždět, ale měly by povinnost neohrozit a neomezit cyklistu," uvedl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

Dalibor Horák z Asociace měst pro cyklisty dodal, že takový typ úpravy je vhodný hlavně pro historické ulice nebo pro úzké ulice na sídlištích.

Vše si naplánují města

Připravovaná opatření nechtějí vyhnat auta z měst, ale měla by dát obcím více možností k úpravě komunikací. "Ministerstvo dopravy chce připravit zázemí a je na městech, jak se rozhodnou," řekl Martinek.

Kromě změn v zákonech chystá ministerstvo dopravy i finanční podporu pro města, která plánují budovat cyklostezky.

Státní fond dopravní infrastruktury by měl od příštího roku přispět nejen na samotnou stavbu, ale i na přípravu. Městům by stát proplatil podle dotačních pravidel 85 procent nákladů na projektovou dokumentaci.

"Peníze určené na podporu cyklistiky nebyly v posledních letech zcela dočerpávány, nebyl dostatek kvalitně připravených projektů. Z analýz nám vychází, že je to nejen tím, že se obcím zdražily výkupy pozemků, ale hlavně proto, že nemají dostatek peněz na zpracování projektové dokumentace," vysvětluje změnu Čoček.

V příštím roce chce náměstek z dopravního fondu vyčlenit na podporu cyklistiky zhruba 150 milionů korun, tedy stejně jako letos. To by mělo vystačit na zhruba 500 projektů.

 

Právě se děje

Další zprávy