reklama
 
 

Novinka: Řidiči starých aut se nedostanou do částí měst

20. 9. 2009 10:17
Návrh zákona o ovzduší umožňuje vznik ekologických zón, kam budou smět jen auta s nízkými exhalacemi

Praha - Starým autům, která vypouštějí z výfuků značné množství škodlivin, by v budoucnu mohly zůstat některé městské čtvrtě zcela zavřené.

Ministerstvo životního prostředí právě dokončilo návrh nového zákona o ochraně ovzduší, který má dát radnicím pravomoc vytvořit takzvané nízkoemisní zóny, kam budou moci vjíždět jen vozidla s nízkými exhalacemi.

I přísnější pravidla ovšem mohou být na některé ulice s extrémně špinavým ovzduším krátká. Například "vyhlášená" Legerova ulice na pražské magistrále, kudy projede denně až sto tisíc aut, nejspíš zůstane i nadále otevřená pro všechna auta včetně těch "nejsmradlavějších".

Podmínkou je hodně imisí a vhodná objížďka

Podle návrhu nového zákona může radnice uzavřít některé městské oblasti jen v případě, když řidič bude moci tuto zónu objet po silnici minimálně stejné kategorie.

"Nízkoemisní zónu mohou obce vyhlásit pouze tam, kde jsou překračovány imisní limity a existuje vhodná objízdná trasa po silnici stejného nebo vyššího typu omezení," řekl mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. Legerova ulice přitom plní jen první ze dvou podmínek, vhodná objízdná trasa mimo magistrálu neexistuje.

"Je to průjezdná komunikace," řekl Aktuálně.cz Jiří Wolf, mluvčí pražského magistrátu. Dodal, že v hlavním městě i tak už podobný systém, který chce zavést ministerstvo životního prostředí, existuje, ovšem pouze pro nákladní auta. Další omezení je podle Wolfa možné až poté, co se dokončí oba pražské silniční okruhy - vnější i vnitřní.

"Mám obavu, že ani potom nikdo dopravu v Legerově ulici razantně neomezí, i když naše městská část by to samozřejmě uvítala," řekl Aktuálně.cz Václav Vondrášek, místostarosta Prahy 2, kudy Legerova ulice prochází.

Auta s barevnou nálepkou

Ministerstvo životního prostředí jako vzorový příklad, kde by se bezemisní zóny mohly vyhlásit, uvádí Plzeň, která splňuje všechny předpokládané podmínky.

Návrh zákona, k němuž se teď mohou vyjádřit další ministerstva a úřady, počítá s tím, že auta budou podle svých emisí rozdělena vládním nařízením do čtyř kategorií.

Nejčistší vozy budou mít zelenou nálepku, méně čisté oranžovou, respektive červenou. Automobily, které nesplňují ani nejzákladnější evropské limity, nedostanou žádnou nálepku.

S českou nálepkou do německého města. A naopak

Radnice pak bude moci do vybraných čtvrtí pustit jen auta s určitou barvou. Za porušení vyhlášky bude hrozit pokuta. Výjimku by mohla mít například auta lidí, kteří v nízkoemisní zóně bydlí.

"Inspiraci jsme hledali především v Německu, kde tento systém funguje už v desítkách měst," řekl Aktuálně.cz Jan Kužel, ředitel odboru ochrany ovzduší ministerstva životního prostředí.

Dodal, že české bezemisní zóny mají být totožné jako ty německé, takže české nálepky budou platit i v německých městech, a naopak.

Jako první zavedl už v roce 1996 bezemisní zóny švédský Göteborg, kterému se tak podařilo omezit znečištění drobnými částicemi prachu o čtyřicet procent.

Exhalace z aut zvyšují riziko rakoviny

Automobilová doprava je velkým ekologickým problémem i v mnohých českých městech, například v Praze, Brně či Plzni. Na emisích jemného prachu, na nějž se vážou i rakovinotvorné látky, se silniční doprava podílí asi z jedné třetiny. V případě nejjemnějších částic téměř z poloviny.

"Nový zákon je nutný. Kvalita ovzduší patří v posledních letech jednoznačně k největším problémům, které české životní prostředí má," poznamenal ministr životního prostředí Ladislav Miko.

Podle ministra má znečištěné ovzduší prokazatelně negativní dopad na zdraví obyvatel. Jako příklad uvedl zvýšený výskyt respiračních onemocnění včetně těch chronických.

"Znečištěné ovzduší má rovněž svůj vliv i na vysoký výskyt respiračních alergií a rakovinných onemocnění," dodal Miko.

autor: Pavel Baroch | 20. 9. 2009 10:17

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama