Nové tramvaje koleje neničí, brání se dopravní podnik

Michal Pavec
10. 10. 2007 10:58
Vozu s designem Porsche přibyly další potíže
Foto: Jiří Kropáček

Praha - Problémů s novými pražskými tramvajemi přibývá. Cestující si u moderních vozů s designem Porsche už delší dobu stěžují na stísněný prostor a nadměrnou hlučnost.

Tramvaje ale podle informací, které měl přiznat Lidovým novinám přímo pražský dopravní podnik, také ničí koleje.

Tramvajím vyrobeným v plzeňském podniku Škoda Transportation totiž chybí otočný podvozek, který vozům pomáhá manévrovat v zatáčkách. Podle vyjádření dopravního podniku (DPHMP) uvedeného v deníku tak dochází k výraznějšímu obrušování boků kolejnic.

Dopravní podnik nyní tvrzení uveřejněná v LN popřel.

K nadměrnému poškození nedochází, tvrdí podnik

"Pochybnosti o jejich konstrukci se absolutně nezakládají na pravdě. Pan ředitel Jílek se naopak snažil redaktorovi Lidových novin vysvětlit, že nedochází k nadměrnému opotřebení ani kol ani tratě," sdělila Aktuálně.cz Eva Dydová z tiskového odboru.

"Měření, která dopravní podnik provádí od uvedení do provozu to jednoznačně prokazují," dodala Dydová. 

Podobně se k celé věci staví i Škoda Transportation, která tvrdí, že její výrobky kolejnice rozhodně nepoškozují.

Přesto ale bude pražskými ulicemi jezdit jen šedesát vozů tohoto typu, další nákup vozů 14T už DPHMP neplánuje a bude investovat dále pouze do nového modelu 15T, který už plzeňská Škoda připravuje.

Cestující spokojeni nejsou

Nová zjištění ale nemění nic na tom, že cestující často nejsou s novými tramvajemi spokojeni. Vadí jim zejména hluk, který elektrické vozy vydávají, a také velmi malý prostor mezi sedačkami.

Nové tramvaje mají nahradit zastaralý vozový park
Nové tramvaje mají nahradit zastaralý vozový park | Foto: Ludvík Hradilek

"Tramvaj je uvnitř úzká. Části, kde lidé sedí čelem k sobě, se vlastně vůbec nedají využívat pro stání," postěžoval si jeden z cestujících. "Stojící lidé šlapou sedícím na nohy. Pro sedícího člověka je pak skoro nemožné se v takovém případě propracovat ke dveřím. Tramvaje jsou také hodně hlučné."

"Zvenku vypadají moderně a prostorně, ale uvnitř už dojem tak dobrý není - nepřipadají mi prostorově dobře řešené," myslí si další z cestujících. "Sedačky jsou neefektivně rozmístěné, takže je málo prostoru na stání."

Na webových stránkách plzeňského podniku se ale píše spíš o komfortu. "V prostorném interiéru je počítáno s dostatkem místa pro dětské kočárky a osoby se sníženou pohyblivostí. Pohodlná čalouněná sedadla jsou opatřena vyměnitelnými, snadno čistitelnými potahy."

250 nových tramvají

Smlouvu s podnikem Škoda dopravní technika (dnes Škoda Transportation) podepsal pražský dopravní podnik v lednu 2004. Plzeňská firma byla jediným ze čtrnácti uchazečů o zakázku, který předložil konkrétní nabídku.

Škoda sestrojí nový typ 15T během dvou let a o rok později už by měl jezdit na pravidelných linkách. Po pražských kolejích se má podle plánů pohybovat 250 nových tramvajových vozů.

 

Právě se děje

Další zprávy