Komiks a hra o jaderné katastrofě a uprchlících do škol nepůjdou. Straší děti, řekla Valachová

Radek Bartoníček Markéta Hronová Radek Bartoníček, Markéta Hronová
21. 1. 2016 17:17
Komiks, film a hra, v níž si děti měly představovat, že v Česku vypukla jaderná katastrofa a ony musí utíkat do jiné země, se do škol nakonec vůbec nedostanou. Ministryně školství Kateřina Valachová je odmítla s tím, že se podle nich děti učit nebudou, protože je straší. Materiály přitom ve středu Společnost pro příležitosti mladých migrantů (Meta) představila přímo s náměstkem Valachové Ivo Krýsou.
Foto: Reprofoto: UNHCR

Praha - Ministryně školství Kateřina Valachová odmítla nové materiály, které měly dětem vysvětlovat uprchlickou krizi pomocí příměru k jaderné katastrofě.  Děti se podle nich učit nebudou, protože je podle Valachové straší.

"Nejedná se o žádnou kampaň našeho ministerstva, já si uvědomuji, že současná situace v případě uprchlické krize je velmi citlivá a velmi složitá a vážná věc pro dospělé. A v žádném případě nedovolím, aby tímto způsobem byly strašeny nebo zatahovány do celospolečenské vážné debaty děti," odpověděla ministryně školství Valachová (ČSSD) ve Sněmovně při interpelaci Miroslavy Němcové z ODS

Útěk do Peacestánu

Při jedné z aktivit si mají děti představovat, že jsou v pozici uprchlíků.

"Píše se rok 2017 a v České republice došlo k jaderné havárii. Země bude po příštích 200 let neobyvatelná. Deset milionů Čechů prchá do zahraničí. Jen jedna země světa projevuje ochotu přijmout uprchlíky z Česka. Je to Peacestán, asijská země s 300 miliony obyvatel." 

Jenže obyvatelé Peacestánu z Čechů nejsou nadšení a žáci musí z pozice imigrantů odpovídat na otázky vlády. Například jestli budou slavit místní svátky, jestli si budou chtít uchovat vlastní tradice a náboženství či jestli by jim nevadilo přijmout práci s nižší kvalifikací. 

Ještě ve středu ale ministerstvo hovořilo jinak, oficiálního představení výukových materiálů se zúčastnil také náměstek ministryně Ivo Krýsa.

"Byl Úřadem vysokého komisaře OSN pro uprchlíky požádán, aby seznámil účastníky semináře s kroky, které v případě integrace cizinců průběžně ministerstvo školství činí. Už na tomto semináři náměstek řekl, že nejde o materiál ministerstva, ale o materiál úřadu pro uprchlíky," upozornila ve čtvrtek ministryně.

Lucie Procházková z organizace Meta, která materiály připravovala, vnímá postoj ministryně jako reakci na údajně zavádějící reportáž v hlavních zprávách televize Nova. "Paní ministryně uvedla, že to nejsou materiály ministerstva, ale neziskových organizací. Jiné vyjádření zatím od ministerstva nemáme," říká.

Společnost Meta přeložila materiály ze švédských originálů a upravila pro české prostředí. Ministerstvu je poskytla a požádala o jejich oficiální doporučení už v listopadu. "Ministerstvo školství slíbilo podpořit materiály, pokud metodická příručka projde recenzí. To se stalo a metodickou příručku MŠMT kladně recenzovalo," uvedlo ministerstvo školství. 

Aktivita Útěk do Peacestánu, metodická příručka pro učitele, komiks Jednou se zase setkáme, Sanam, film o dívce z Kurdistánu a další materiály měly učitelům pomoci hovořit s dětmi o tématu uprchlictví. Jako první o jejich vzniku informovaly Hospodářské noviny. 

Žáky zajímaly otázky o kultuře

Na tvorbě Útěku do Peacestánu se podílela učitelka ze Základní školy brána jazyků Eva Wolfová. S dětmi je už zkoušela použít. "Žákům se to líbilo. Zajímalo je, jak by na otázky ohledně kultury a sžívání s novým prostředím odpovídali uprchlíci, kteří přijdou do České republiky. Když jsem srovnávala odpovědi dospělých, na nichž jsem aktivitu zkoušela, byly těm dětským velice podobné," říká.

Kampaň Hello Czech Republic v Česku začala vznikat na jaře 2015, tedy před tím, než se celosvětově začala řešit uprchlická krize. Českou verzi připravila Meta podle švédské předlohy. "Mezi tím, kdy jsme na projektu začali pracovat, a dneškem, kdy máme materiály prezentovat, se toho hodně změnilo. Situace je podle mě vážná a práce s dětmi jiná," uznává Wolfová.

Materiály ovšem neukazují problémy, které v souvislosti s uprchlíky reálně existují. Podle Procházkové je účelem to, aby se žáci zkusili vcítit do opačné role. "Metodiku a další materiály jsme nevytvářeli proto, abychom osvětlili migrační vlnu, ale aby učitelům pomohla mluvit o migraci obecně," upozorňuje Procházková.

 

Právě se děje

Další zprávy