Nová linka 1212 vyřídila v pondělí 21 tisíc hovorů, zdravotní ústav zvládl stovky

Tereza Patočková Tereza Patočková
17. 3. 2020 15:03
Na nové informační lince ke koronaviru pracují z největší části lidé z jiných a nyní málo využitých infolinek. "Jen za pondělí jsme obsloužili přes 21 tisíc volajících, to je obrovské číslo," uvedl pro Aktuálně.cz koordinátor nové linky Patrick Zandl.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: iStock

Linka 1212 poskytuje lidem základní informace týkající se koronaviru. Vznikla ze spolupráce ministerstva a aktivity COVID19CZ, jež sdružuje IT nadšence a soukromé technologické firmy pro pomoc v boji s novým koronavirem.

Na lince jsou proškolení operátoři, zaměstnanci ministerstev, ale také dobrovolníci z řad veřejnosti. "Invia dodala téměř stovku operátorů, Alza dlouhodobě nabízí desítky lidí na obsluhu linky. Celkové číslo není fixní, operátoři jsou zčásti sdílení, zčásti vyhrazení jen na tuto linku," uvedl pro Aktuálně.cz Zandl.

Linku spustili v neděli, podle Zandla za pondělí obsloužili 21 tisíc volajících. Ministerstvo požádalo, aby ji lidé využívali. Na lince jsou proškolení operátoři, zaměstnanci ministerstev, ale také dobrovolníci z řad veřejnosti. Záchrannou službu na lince 155 by měli lidé vytáčet, pouze pokud jsou v ohrožení života. 

Tvůrci projektu však vyzývají českou veřejnost, aby místo telefonického kontaktu využila v první řadě kvalitní informace na webových stránkách ministerstva, jelikož ani linka 1212 nemá neomezenou kapacitu.

"Na těchto stránkách lze využít i funkci chatu, který dokáže vyřešit mnohé dotazy veřejnosti a pro klienty je mnohem pohodlnější na textovou odpověď počkat. Teprve jako nejzazší možnost prosíme veřejnost, aby volila telefonický kontakt a to minimálně do té doby, než bude linka 1212 posílena," uvedl Jan Kysela zástupce komunikační platformy, na které linka běží.

Občany se snaží informovat také linka Státního zdravotního úřadu, a to nepřetržitě na třech telefonních číslech (724 810 106, 725 191 367, 725 191 370). Za den odbaví pouze stovky hovorů. "Denně jedna linka vezme asi 300 hovorů. Je to dané dobou kontaktu a denní dobou. Další asi stejné množství jsou ztracené hovory," uvedl zástupce ředitele pro odborné věci Státního zdravotního ústavu Vladimír Príkazský.

Odpovědi na nejčastější dotazy lidé najdou také na webech a linkách jednotlivých ministerstev. Resort zdravotnictví spustil web koronavirus.mzcr.cz, a onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19, studenti Fakulty informačních technologií ČVUT zase zprovoznili internetového chatovacího robota koronavirus24.cz

 

Právě se děje

Další zprávy