Nepotřebné letouny stojí armádu miliony

Pavel Baroch
30. 8. 2006 0:00
Praha - Nepotřebné bitevníky L-159 vyšly armádu na miliardy. Letouny teď stojí v hangáru a jejich údržba stojí další miliony.
Nepotřebné bitevníky L-159 v hangáru v Aeru Vodochody
Nepotřebné bitevníky L-159 v hangáru v Aeru Vodochody | Foto: Jan Čadil

Armáda a státní rozpočet už roky doplácí na rozhodnutí z počátku devadesátých let, kdy se na ministerstvu obrany zrodil záměr pořídit si podzvuková letadla L-159.

Letectvo nakonec dostalo 72 bitevníků za 40 miliard korun, ovšem více než polovinu strojů - přesně 47 - nepotřebuje a každý rok zaplatí desítky milionů korun za jejich údržbu.

Prodej nepotřebných letounů je přitom v nedohlednu.

Infobox

HISTORIE BITEVNÍKU L-159

  • 1992: Armáda vypracovala operační záměr na vývoj letounu L-159.
  • Listopad 1993: Vznikly základní tehnicko-taktické požadavky na nové stroje.
  • Duben 1994: Ministerstvo obrany uzavřelo s Aero Vodochody smlouvu na vývoj letounu.
  • Červen 1996: Schválen konečný projekt.
  • Červen 1997: Vláda souhlasila s návrhem kupní smlouvy.
  • Únor 2004: Aero předalo poslední ze 72 strojů.
  • Červenec 2004: Vláda souhlasila s prodejem 47 bitevníků.

Smlouva za exkluzivní cenu

Aby vojsko ušetřilo, uzavřelo s výrobcem těchto letadel Aerem Vodochody smlouvu na uskladnění nepotřebných strojů. Měsíčně za tuto službu zaplatí armáda asi čtyři miliony korun.

"V podstatě jde o exkluzivní cenu," říká mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek. "V případě, že by se o letadla nadále starala armáda, náklady by rozhodně nebyly nižší."

Mluvčí Aera Vítězslav Kulich uvádí, že uskladnění nepotřebných strojů ve Vodochodech výrazně ulehčí vojenskému letectvu, které nemá dostatečné kapacity na to, aby se o bitevníky staralo.

"Přínosem je i rychlá příprava této techniky k odprodeji," řekl deníku Aktuálně.cz Kulich.

Podle televize Prima, která o uskladnění letounů ve Vodochodech informovala první, český výrobce letadel nyní testuje technologii pro dlouhodobé uložení bitevníků do speciální fólie.

Nastartovat a čekat na kupce

Ministerstvo obrany uzavřelo smlouvu s Aerem letos 28. února. Zatím je ve vodochodských hangárech 39 letadel, které od počátku roku postupně přeletěly z vojenských základen v Čáslavi a Českých Budějovicích.

Další tři armádní L-159 jsou určeny k přestavbě na dvoumístné letouny.

L-159
L-159 | Foto: Aero Vodochody

"Smlouva byla uzavřena na maximálně tři roky, pokud ovšem nebudou do této doby odprodány," říká mluvčí Aera Kulich.

Jenže prodat nepotřebné stroje se už několik let zbrojovce ani vojákům nedaří. Všechny pokusy zatím zkrachovaly, ať už šlo o Indii, Egypt či Spojené státy.

Podle neoficiálních informací chtělo Aero zahájit jednání o možnosti prodat L-159 do Kolumbie, proti se ale postavilo ministerstvo zahraničí.

"V současné době se jedná s několika subjekty. Existuje možnost dodávky těchto letounů do tří až čtyř zemí," tvrdí mluvčí ministerstva obrany Pejšek.

Plán se zrodil v roce 1992

Armáda začala o nákupu moderních bitevníků uvažovat v roce 1992. Tehdy byl ministrem obrany Luboš Dobrovský z dnes již neexistujícího Občanského fóra. Po volbách v červnu 1992 vystřídal Dobrovského Imrich Andrejčák ze slovenského HZDS.

L-159
L-159 | Foto: J. Kouba

V té době vznikl operační záměr na vývoj letounu L-159.

Ještě v polovině devadesátých let si tehdejší ministr Vilém Holáň (KDU-ČSL) pochvaloval, jak bude armáda podporovat domácí průmysl. "Děláme to tím, že základ obnovy letectva vkládáme do letounu L-159," řekl Holáň.

Smlouvu na nákup 72 letounů schválila v červnu 1997 vláda Václava Klause (ODS) a dohodu následující měsíc podepsalo ministerstvo pod vedením lidovce Miloslava Výborného.

Na prvních bitevnících L-159 začali vojenští piloti létat na konci roku 2000, poslední stroj dodalo Aero Vodochody v únoru 2004. V té době už ovšem armáda věděla, že 47 letadel nepotřebuje.

V červenci 2004 souhlasil kabinet s návrhem, aby se nepotřebné stroje prodaly.

 

Právě se děje

Další zprávy