Největšími škůdci jsou auta a letadla

Pavel Baroch
19. 3. 2007 0:00
Praha - Po Evropě jezdí příliš mnoho aut a létá příliš mnoho letadel. Právě doprava je v EU hlavním problémem při omezování skleníkových plynů.
Nejškodlivější druh dopravy? Letadla
Nejškodlivější druh dopravy? Letadla | Foto: Ondřej Besperát

Vyplývá to z nejnovější zprávy Evropské agentury pro životní prostředí, kterou v Česku zveřejnila Společnost pro trvale udržitelný rozvoj.

Dokument konstatuje, že zatímco mezi roky 1999 a 2004 se snížily emise skleníkových plynů z energetiky, průmyslu či zemědělství, množství oxidu uhličitého z dopravy se naopak zvýšilo v průměru o 25 procent.

Evropská ekologická agentura varuje, že právě doprava je hlavní překážkou k tomu, aby EU splnila svůj závazek z japonského Kjóta a snížila emise skleníkových plynů o osm procent oproti roku 1990.

Pětkrát větší znečištění než lokomotiva

Obletět Prahu je otázkou velmi krátkého okamžiku.
Obletět Prahu je otázkou velmi krátkého okamžiku. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Velký vliv na tom má nebývalý rozvoj energeticky náročné letecké dopravy, která od roku 1990 narostla o plných 96 procent. Ze všech hlavních druhů dopravy mají právě letadla - v přepočtu na jednoho pasažéra a vzdálenost - největší spotřebu paliva, takže způsobují největší znečištění.

Francouzský ústav pro životní prostředí před několika lety uvedl, že čtyřčlenná rodina, která si vybere letadlo pro dopravu z Paříže do Nice (asi 900 kilometrů), přispívá k oteplování podnebí pětkrát víc než naftová lokomotiva a dvakrát víc než automobil.

"Efektivnost leteckých motorů sice stoupá, takže relativní znečištění klesá. Ale tento trend je vynulován, a dokonce překonán růstem letecké dopravy," uvedly české nevládní organizace Zelený kruh a Hnutí Duha ve své nedávno zveřejněné studii o vlivu dopravy na životní prostředí.

Emise z letadel narostly o 86 procent

Podle zprávy Evropské agentury pro životní prostředí způsobuje doprava ve starých patnácti členských zemích Evropské unie více než pětinu emisí skleníkových plynů, přesně 21 procent.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Dominantní jsou zatím vozidla, která se v "patnátce" podílejí na veškerých emisích z dopravy z 93 procent. Nejrychleji se ovšem zvyšují emise z letadel - od roku 1990 jich přibylo o 86 procent.

"Od roku 1990 do roku 2004 se množství emisí skleníkových plynů způsobených dopravou nejvíce zvýšilo v Irsku (o 140 procent) a v Lucembursku (o 156 procent)," konstatuje evropská zpráva.

Česko je zatím pod evropským průměrem

Také v Česku od roku 1990 neustále přibývá skleníkových plynů, které do ovzduší vypouštějí auta a letadla. Jejich podíl na celkových emisí je ale zatím zhruba poloviční oproti průměru celé Evropské unie.

Podle posledních údajů ministerstva životního prostředí pochází z dopravy asi dvanáct procent z celkového množství skleníkových plynů. V následujících letech ovšem toto číslo nepochybně poroste.

Na rozdíl od starých členských zemí nebude mít Česko problém splnit cíle Kjótského protokolu, a to především díky propadu průmyslové výroby z počátku 90. let.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Smrt pro stovky tisíc lidí

Kromě skleníkového oxidu uhličitého vypouštějí automobily další škodliviny, například jemné částice prachu, které pronikají hluboko do dýchacícho ústrojí a mohou se na ně vázat další nebezpečné látky včetně rakovinotvorných.

Podle Evropské agentury pro životní prostředí přitom každý čtvrtý obyvatel EU žije v blízkosti silnice, po které ročně projede více než tři miliony vozidel.

Sdružení Děti Země společně se Společností pro trvale udržitelný rozvoj nedávno uvedly, že kvůli znečištění jemným prachem umírají v Evropské unii stovky tisíc lidí a vznikají ekonomické ztráty v řádech desítek miliard euro.

Nejvíce dotací jde na silniční dopravu

Evropská ekologická agentura zároveň upozornila, že nejvíce dopravních dotací v Evropské unii směřuje do nejméně ekologické silniční dopravy.

"Každoročně se v Evropě na dotace do dopravy vydá asi 270 až 290 miliard eur, přičemž skoro polovina této sumy připadá na dopravu silniční, která patří k nejméně příznivým pro životní prostředí," konstatoval Miroslav Šuta ze Sdružení pro trvale udržitelný rozvoj.

Kromě exhalací je dalším problémem nadměrný hluk z dopravy, který jen v Česku obtěžuje desítky tisíc lidí. Kvůli narůstajícímu automobilismu se navíc staví nové silnice a dálnice, takže krajina se neustále "zmenšuje".

 

Právě se děje

Další zprávy