Největší problém nového Temelína? Dostat proud do sítě

Pavel Baroch
22. 6. 2010 17:57
Na dostavbu elektrárny za stovky miliard dohlédne Václav Bartuška
Foto: Jan Langer

Praha - Na stavbu dalších dvou reaktorů v Temelíně začal oficiálně dohlížet Václav Bartuška. Fischerův kabinet ho ještě před svou demisí jmenoval vládním zmocněncem pro tuto rekordní zakázku za stovky miliard korun.

"Stát nemůže tento tendr kompletně nechat jen v rukou ČEZ," řekl Bartuška na prvním veřejném vystoupení po svém jmenování - odborném semináři o dostavbě Temelína.

Stát drží ve společnosti ČEZ většinu akcií, ale o chystaném kontraktu, jednom z největším jaderných tendrů na světě, zatím nemá dostatek informací. To bude hlavní úkol pro Bartušku, jehož jmenování posvětila vznikající vládní koalice a rovněž opoziční ČSSD.

"Nebude mít rozhodovací působnost, ale informační a řekněme dohledovou," konstatoval premiér Fischer.

Největší problém? Jak dostat elektřinu do sítě

Václav Bartuška, který nadále zůstává i státním velvyslancem pro energetickou bezpečnost, zároveň uvedl, co je podle jeho názoru největším problémem dostavby Temelína - vyvedení elektřiny z nových dvou bloků do sítě.

"Postavit linku vysokého napětí bude velmi složité," konstatoval Bartuška. Dráty vysokého napětí na čtyřicetimetrových stožárech má spojit rozvodnu Kočín u Temelína s Mírovkou nedaleko Havlíčkova Brodu.

Na trase dlouhé 120 kilometrů dráty protnou nebo se výrazně přiblíží katastrům 93 měst a obcí, přičemž některé radnice se nechtějí smířit s tím, že by jim vzdálený Temelín takto zkazil krajinu u jejich vsi.

Václav Bartuška online v redakci Aktuálně.cz
Václav Bartuška online v redakci Aktuálně.cz | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

"Bránili jsme se větrným elektrárnám, aby nám nehyzdily krajinu, a teď tady máme mít tohle," postěžoval si například Josef Paťha, starosta dvousethlavého Ústí: "Je to tady taková malebná krajina."

Liniové stavby trvají dlouho

Právě odpor některých starostů a občanských sdružení může stavbu stožárů s dráty z nových temelínských bloků výrazně opozdit.

Podle Bartušky trvají v Česku na rozdíl například od Německa liniové stavby včetně nových silnic či plynovodů příliš dlouho. "Musíme se bavit o tom, jestli jsme vůbec schopni výkon z nových reaktorů vyvést do sítě," poznamenal Bartuška.

Trasa namalovaná v 80. letech

Správce distribuční soustavy ČEPS, které má vedení za 12 miliard postavit, uvedlo, že dělá vše pro to, aby se dohodlo se všemi "protestujícími obcemi.

"Snažíme se s obcemi dohodnout na kompromisech. Naším cílem není nikoho omezovat," řekla Aktuálně.cz mluvčí Jana Jabůrková, podle níž byla trasa pro nové vedení připravena už v 80. letech, když se projektoval Temelín.

"Musíme se tohoto koridoru držet," poznamenala Jabůrkova, podle níž je vymezený prostor široký asi 600 metrů. Vedení navíc bude součástí evropské přenosové soustavy.

Státní dohled, v Evropě běžné

Podle neoficiálních informací Aktuálně.cz se společnosti ČEZ během debat o novém postu příliš nezamlouvalo, že na výběrové řízení bude dohlížet státní zmocněnec.

Sám Václav Bartuška na zmiňovaném odborném semináři o dostavbě Temelína ovšem konstatoval, že přísný státní dohled nad novými jadernými elektrárnami je běžný ve Velké Británii, Itálii nebo ve Finsku.

"Když ČEZ při vyhlášení výběrového řízení na dostavbu Temelína uvedl, že je to jenom jeho záležitost, nikdo tomu ve světě nerozuměl," reagoval Bartuška.

O stavbu dalších dvou temelínských bloků usiluje francouzská Areva, americký Westinghouse a česko-ruské konsorcium Škoda JS a Atomstrojexport. Vítěz výběrového řízení by měl být znám na jaře 2012

 

Právě se děje

Aktualizováno před 56 minutami

Malé letadlo se na západě Ukrajiny zřítilo na dům, čtyři lidé zahynuli

Malé letadlo se v úterý na západě Ukrajině zřítilo na soukromý dům, který vzápětí začal hořet. Neštěstí si vyžádalo čtyři lidského životy - zahynul ukrajinský pilot a tři cestující ze Spojených států. V domě u vsi Šeparivci v Ivano-Frankivské oblasti v okamžiku nehody nikdo nebyl, napsal na svém webu list Ukrajinska pravda s odvoláním na záchranáře a policii. Hasičům se požár na ploše asi 100 metrů čtverečních podařilo uhasit asi hodinu po pádu letadla.

Zřícený letoun pilotoval místní obyvatel, cestující byli cizinci. Agentura Unian později s odvoláním na židovskou obec uvedla, že v letadle kromě pilota zahynuli cestující ze skupiny chasidských židů ze Spojených států, kteří jsou v oblasti na dovolené; všichni měli americké občanství. Stroj pilotoval profesionální letec se čtyřicetiletou praxí, bývalý vojenský pilot, který se angažoval v rozvoji sportovního létání a ultralightů a působil také jako letecký instruktor.

Havarovaný stroj byl podle ukrajinského deníku WT10 Advantic, což je podle dostupných informací letadlo navržené a vyvíjené společností Aerospool z Prievidze na Slovensku. V nabídce na jejím webu ale aktuálně tento typ nefiguruje a vedení firmy je právě na dovolené. Stroj se podle dostupných informací prodával v rozloženém stavu, aby si jej zákazník sestavil sám.

Zdroj: ČTK
Další zprávy