Nejlevnější taxi se musí přejmenovat. Jeho název klame spotřebitele, rozhodl soud

Marek Pokorný Marek Pokorný, Václav Junek
26. 2. 2019 20:10
Firma Nejlevnější taxi se musí přejmenovat a jeho mateřská společnost Taxi Praha už nesmí používat označení "nejlevnější" ve spojení s taxislužbou. Tím totiž klame spotřebitele, neboť firma není schopna vždy zajistit nejnižší cenu jízdy. Konstatoval to Vrchní soud v Praze, který tak uzavřel letitý spor pražských taxikářů o to, kdo je nejlevnější.
Foto: iStock

Válka mezi dvěma největšími dispečinky taxislužby v Praze začala před šesti lety, když jeden z nich, AAA radiotaxi Jiřího Kvasničky, podal k Městskému soudu v Praze žalobu na konkurenční Taxi Praha. To si totiž založilo dceřinou společnost Nejlevnější taxi s.r.o. a stejnojmenné internetové stránky. Současně si zaregistrovalo u úřadu pro patenty a vynálezy logo nejlevnejsi-taxi.cz.

Slogan sice láká zákazníky na nejnižší cenu, ale podle Kvasničky ji vždy neposkytuje. Uvedené slovní spojení přitom podle něj snižuje šance na trhu ostatním poskytovatelům taxi služeb. Firma Nejlevnější taxi navíc vůbec nepodniká - její jediná funkce je, že má zaregistrovaný svůj název, který mateřská firma využívá jako reklamu.

Kvasnička si kvůli tomu najal notáře a absolvoval s ním 28 jízd nejen s Nejlevnější taxi, ale i s vozy dalších dispečinků. Vozy konkurenčního Taxi Praha byly nejlevnější pouze v 24 případech. Ve zbývajících čtyřech nabídl nejlevnější cenu někdo z jeho konkurentů.

Nejdřív zamítl, pak vyhověl

Vše Kvasnička doložil v roce 2016, kdy o sporu jednal soud první instance. Ten ale Kvasničkovu žalobu zamítl - nepodařilo se mu prý prokázat, že slogan "nejlevnější taxi", který používá jeho konkurence, jeho firmu poškozuje. AAA radiotaxi se proti rozsudku odvolala a Vrchní soud v Praze rozsudek zrušil a přikázal, ať se prvoinstanční soud zabývá i tím, zda uvedené označení neklame spotřebitele.

Městský soud v Praze proto loni v červnu případ projednal znovu a tentokrát dal Kvasničkovi zapravdu. "Bylo prokázáno, že reklamní tvrzení neodpovídá skutečnosti a služby, které žalovaná firma zprostředkovává, nejsou nejlevnější," konstatovala prvoinstanční soudkyně Růžena Kučerová.

Podle ní tak jde o nekalosoutěžní praktiku, která ovlivňuje rozhodnutí spotřebitele. A také přikázala, ať se firma Nejlevnější taxi přejmenuje. Používání obchodního sdělení, navíc nepravdivého, v názvu firmy je podle ní v rozporu s dobrými mravy a může způsobit újmu konkurentům i zákazníkům.

Nejsou dvě stejné jízdy

Proti uvedenému verdiktu se tentokrát odvolaly firmy Taxi Praha a její dceřiná Nejlevnější taxi. Jejich právní zástupce Marek Hejduk se pokusil relevanci Kvasničkových testovacích jízd vyvrátit. A argumentoval, že výslednou cenu ovlivňují i vnější faktory jako například doba čekání na semaforech či hustota dopravy. A jízdy tak není možné srovnávat, protože neexistují stejné podmínky.

"V okamžiku, kdy se vozidlo zpomalí či zastaví, taxametr se automaticky přepíná do režimu čekání a aplikuje se sazba čekací. To v průběhu každé cesty velmi mění, jaká sazba se aplikuje. Když si toto uvědomíme, tak žádné testovací jízdy nemohou být relevantní," vysvětloval soudu Hejduk, proč se může stát, že za stejnou trasu může zákazník zaplatit jednou více a jednou méně.

Zástupce žalující strany Petr Holý zase poukázal na to, že pokud firma Taxi Praha nemůže pokaždé zajistit nejlevnější cenu, jsou její praktiky klamavé. "V okamžiku, kdy se rozhodli používat toto absolutní označení, pak je na nich, aby takovémuto označení dostáli zadost a byli skutečně za každé okolnosti nejlevnější. V okamžiku, kdy nejsou za všech okolností nejlevnější, dostávají se do rozporu se svým vlastním sdělením," argumentoval Holý.

Slogan musí být pravdivý vždy

A senát Vrchního soudu v Praze pod vedením Jiřího Macka dal AAA radiotaxi zapravdu a verdikt potvrdil. Stejně jako prvoinstanční soud označil chování Taxi Praha za nekalou soutěž, odporující dobrým mravům.

"Pokud se někdo jmenuje Nejlevnější taxi a nejen nepodniká, ale není ani nejlevnější, je to jednání v rozporu dobrými mravy již ve volbě názvu té obchodní firmy. Ta je způsobilá přivodit újmu nejen žalobci, ale i jiným soutěžitelům," řekl Macek.

Odmítl přitom argument Hejduka, že není možné vzít v potaz srovnávací jízdy, protože nebyly za zcela identických podmínek. "Pravdivost toho sloganu musí být pro každou jeho jízdu, večer, ráno, ve špičce," uvedl. "To užívání je v rozporu s dobrými mravy soutěže, je to nekalá praktika," konstatoval.

Poukázal i na to, že Taxi Praha na svých stránkách nejlevnejsi-taxi.cz tvrdí, že pokud nebude nejlevnější, tak cenu proti předložené účtence od konkurence dorovná. "Ta cenová garance vylučuje pravdivost toho, co je tvrzeno ve sloganu," poukázal Macek.

 

Právě se děje

před 3 minutami

Odbory: Škoda chce do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o 3000

Automobilka Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3000 lidí. Zastavil se už například nábor nepřímého personálu, a to zejména mimo výrobní oblasti. Uvedl to ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář. Odbory se snižováním počtu zaměstnanců nesouhlasí a chtějí snížit pětiprocentní krácení personálu na minimum. Vyjádření firmy zjišťujeme. Škoda Auto zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v Česku asi 34 000. Jedná se o kmenové zaměstnance, kromě nich v automobilce pracují i agenturní pracovníci.

"Odborová organizace tento postup kritizuje, je totiž nutné nejen podat informaci, ale celý projekt projednat. Odbory KOVO rovněž nesouhlasí s číslem rácia. Udělají proto vše, aby snížily toto neodpovědně stanovené plošné rácio pět procent na minimum," uvedl týdeník.

Vedení firmy by podle odborů snížením počtu pracovníků ohrozilo projekty Škody. "Je naprosto jasné, že pokud by se v ráciu pokračovalo, vytvoříme projekt solidarity, kdy přímí pracovníci odmítnou různé modely pracovní doby, jako je 17(směnný) a 18směnný systém či další formy flexibilní práce, včetně hromadných přesčasů," sdělily odbory.

Zdroj: ČTK
před 14 minutami

Rada: Konsolidace veřejných financí si patrně vyžádá růst daní

Vláda by měla podle Národní rozpočtové rady připravit realistickou konsolidaci veřejných financí, která by měla být proti aktuálním plánům rozsáhlejší. Je patrné, že si to vyžádá významné zvýšení daní. Vyplývá to z pravidelné čtvrtletní zprávy o stavu veřejných financí a nastavení rozpočtové politiky, kterou ve čtvrtek Národní rozpočtová rada zveřejnila. Česku podle ní hrozí, že kvůli vývoji veřejných financí narazí na takzvanou dluhovou brzdu již v roce 2024. Ještě loni v listopadu rada předpokládala, že na dluhovou brzdu narazí veřejné finance až o rok později.

Dluhová brzda stanoví hranici, při jejímž překročení musí vláda předložit návrh vyrovnaného nebo přebytkového státního rozpočtu a fondů. Stanovena je na úrovni 55 procent hrubého domácího produktu. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) v únoru poslancům řekla, že veřejný dluh by měl ke konci letošního roku stoupnout na 45 procent HDP.

"Je zřejmé, že rozsah konsolidačního úsilí v letech 2022 až 2024 bude muset být vyšší než 0,5 procenta hrubého domácího produktu ročně. Zároveň je patrné, že tato konsolidace si vyžádá významné navýšení daňové zátěže, neboť dlouhodobější výpadek příjmů v rozsahu daňového balíčku není možné zcela pokrýt redukcí výdajů, pokud by tedy nemělo dojít k výrazné redukci výdajů v největších výdajových blocích, kterými jsou sociální zabezpečení, zdravotnictví a školství, což rada nepředpokládá," uvedla NRR.

Zdroj: ČTK
Další zprávy