Nejen Čapí hnízdo. Připomeňte si kauzy, pro které se o Babiše zajímá policie a úřady

Domácí Domácí
Aktualizováno 16. 9. 2019 11:30
Ani v případě, že se nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman rozhodne kauzu Čapí hnízdo nevracet městským žalobcům k přepracování, zdaleka by tím problémy Andreje Babiše s policií neskončily. Nedávno kriminalisté zahájili úkony trestního řízení kvůli dalším nesrovnalostem kolem Čapího hnízda a otevřené zůstávají ještě další kauzy. Připomeňte si je ve stručném přehledu.
Foto: Ludvík Hradilek

Reklama na Čapím hnízdě

Policie se začátkem roku začala zabývat tím, jestli Farma Čapí hnízdo, rekreační areál v Olbramovicích, nepomáhala Agrofertu obejít daně za pomoci reklamy, kterou měly proinzerovat firmy z holdingu. V polovině července vyhodnotila tato podezření jako vážná a zahájila úkony trestního řízení.

Společnost Farma Čapí hnízdo mezi lety 2009 a 2013 inkasovala za poskytnutí reklamy a produkci kongresů 280 milionů korun. To odpovídalo 83 procentům z jejích celkových tržeb. Bez těchto příjmů by firma byla ve ztrátě, přitom reklama neměla být oblastí, kde by měla vydělávat. Všechnu reklamu si u Farmy Čapí hnízdo zadaly společnosti z holdingu Agrofert, který tehdy patřil Andreji Babišovi. 

Na nesrovnalosti v příjmech farmy upozorňují dva posudky, s nimiž policie pracuje. Jeden vznikl na popud dotačního úřadu při zvažování, zda má projektu Čapí hnízdo vůbec přidělit peníze. Podle dokumentu mohla farma mít zisk z reklamy nanejvýš 12,5 milionu korun. Druhý posudek si nechala zpracovat policie od společnosti Česká znalecká, ten upozornil právě na to, že od počátku farma vydělávala hlavně na reklamě.

Policie nyní prošetřuje, jestli tímto způsobem nedošlo k daňovým únikům. Reklama bývá oblíbený nástroj, jak si snížit daně. Zatímco jedna z firem, která je ve ztrátě, se díky penězům dostane blíže k černým číslům, firma s vysokými zisky, a tím pádem i daňovým základem, si zaplacením reklamy spřízněné firmě daňový základ sníží, a tedy odvede státu méně na daních. 

Možného krácení daní si všimla i německá finanční správa, jejímž úředníkům se nezdála smlouva z roku 2012 mezi německým Agrofertem Deutschland GmbH a Farmou Čapí hnízdo. V ní si dceřiná firma českého Agrofertu objednala reklamu zhruba za devět milionů korun. Berní úředníci z německého Chemnitzu proto v roce 2014 o svém podezření, že firmy Agrofertu krátí přes farmu daně, informovali své české kolegy. Ti však podezření svých německých kolegů ignorovali.

 

Právě se děje

Další zprávy