Nebudu kádrovat, zaskočil připravený Horáček Soukupa na Barrandově. Jindy sází i na improvizaci

Jan Wirnitzer Jan Wirnitzer
13. 12. 2017 17:28
Michalu Horáčkovi zatím průzkumy prezidentských preferencí přisuzují třetí místo za Milošem Zemanem a Jiřím Drahošem. V listopadu i začátkem prosince ale působil živěji než Drahoš, využil i několika příležitostí ke zviditelnění, které vyžadovaly improvizaci.
Michal Horáček sází v prezidentské kampani i na akce s potenciálem šíření na sociálních sítích. | Video: TV Barrandov

Praha - Na poměry televize Barrandov, dávající každý týden exkluzivní prostor prezidentovi Miloši Zemanovi, to byla nevídaná show. Šéf stanice a moderátor Jaromír Soukup přemlouval Michala Horáčka, aby mu, podobně jako několik dní nazpět mluvčí Hradu Jiří Ovčáček, rozdělil předkládané fotky politiků na dobré a špatné.

Horáček namísto fotek Miloše Zemana, Jiřího Drahoše či Angely Merkelové vytáhl snímky svých hrdinů, například muže, který učí pracovat mládež z dětských domovů. "Řekl jste, že nemáte rád lidi, kteří dávají někomu rozumy, co si mají myslet. Tohle je koncept kádrováků a nástěnkářů, který jsem zažil za totality," odstrčil fotografie politiků.

Předvídání, co bude moderátor po Horáčkovi chtít, prezidentskému kandidátovi pomohlo k připravenosti. "Ty fotky měl prostě u sebe s tím, že je použije, nebo ne - a ta příležitost nastala," říká jeho mluvčí Jiří Táborský.

"Za sebe mohu říci, že to, jak se k ní (magnetické tabuli) každý host postaví, je pouze na něm a já jeho rozhodnutí plně respektuji," uvedl později v tiskové zprávě Soukup.

Jinak ale Horáček sází spíš na improvizaci a schopnost využívat příležitostí, které se nabídnou. Když Jaromíru Henslovi z Lipníku nad Bečvou začala hrozit pokuta za to, že během návštěvy prezidenta pouštěl z reproduktorů Modlitbu pro Martu, kandidát se nabídl, že 15 tisíc korun zaplatí.

A když vyšlo najevo, že by sněmovní komisi pro kontrolu Generální inspekce bezpečnostních sborů měl vést komunista Zdeněk Ondráček, který v roce 1989 bil jako příslušník Pohotovostního pluku SNB demonstranty, Horáček spustil protiakci.

Napsal Andreji Babišovi, a byť komunisté odmítli následnou žádost šéfa ANO, aby Ondráčkovu nominaci zvážili, komunistovy akcie začaly klesat. Hnutí ANO signalizuje, že u jeho 78 poslanců žádnou systematickou podporu nemá. A u poslanců Demokratického bloku a pirátů taktéž ne.

Horáčkovi také "nabili" organizátoři Festivalu svobody, když na Václavské náměstí pozvali trojici jeho soupeřů s argumentem, že zvou lidi, kteří ztělesňují hodnoty 17. listopadu. Právě Horáček se ale přitom revoluce osobně účastnil, zprostředkoval jednání mezi Občanským fórem a komunisty.

Sám Horáček říká, že případy jako dění kolem písně v Lipníku nebo boj proti postu pro komunistu Ondráčka jsou jen jeho reakcí na aktuální dění. "Samozřejmě ale ukazují, jak bych se choval jako prezident. Tedy že bych se aktivně zajímal o to, co se děje, a snažil se zabránit takovým věcem, které z principu odmítám," uvedl Horáček pro Aktuálně.cz.

Že by pod tíhou preferencí, v nichž stále zaostává za nyní druhým Jiřím Drahošem, měnil či přitvrzoval taktiku, bývalý šéf Fortuny odmítá.

"Spíš nyní volba ve společnosti, v médiích a na sociálních sítích víc rezonuje," pokračuje Horáček a zmiňuje své předchozí kroky, například návrh na odpuštění penále z dluhů fyzických osob vůči státu či omluvný dopis ukrajinskému velvyslanci po prohlášení Miloše Zemana, že anexe Krymu je hotová věc.

Lidé volí člověka, ne kampaň, říká odbornice na komunikaci

Podle Denisy Hejlové z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy je Horáčkova kampaň jako celek dobře načasovaná. "Byl první, kdo do toho vstoupil, tedy kromě Miloše Zemana, který vede permanentní kampaň založenou na tom, aby byl vidět. Horáčkova kampaň je profesionální, snaží se reagovat na podněty, být kontaktní," říká žena, která na fakultě vede katedru marketingové komunikace.

Jenže Denisa Hejlová také připomíná, že kampaň není všechno. "Michal Horáček se možná chce odlišit od Jiřího Drahoše, který na rozdíl od něj vůbec takhle pregnantně své názory neprezentuje. Zůstává ale pravdou, že lidé volí člověka, ne kampaň. Nelze z kampaně usuzovat na to, zda ten člověk zvítězí, voliči budou nakonec kandidáty posuzovat podle celkového charakteru a toho, jak na ně ten člověk působí a co má za sebou," říká Hejlová.

Také Josef Bouška, který dlouhá léta pracoval v PR, přiznává Horáčkovi a jeho týmu snahu o aktivitu, využívání šancí ke zviditelnění a cestování po republice. I on však vidí nějaké "ale".

"Spoustu toho dělají dobře, ale nenašli dost vhodných příležitostí a především se jim nepodařilo vtisknout Horáčkově kandidatuře jasnou komunikační linku," soudí Bouška, podle kterého si lidé Horáčka bez prostudování jeho webu jen těžko spojí s konkrétní vizí, myšlenkovým proudem či pohledem na svět a na budoucí podobu Česka. Spíše se podle něj jeví jako kandidát proti Zemanovi.

Horáček podle Boušky v předchozích měsících prohrál bitvu s Jiřím Drahošem o mlčící většinu Zemanových odpůrců, proto má nyní ztrátu. "Snaží se zjevně ten trend otočit a nedělá to špatně, ale na zásadní zvrat je teď zřejmě pozdě, pokud Drahoš zcela nevyhoří v televizních debatách," soudí Bouška.

Poslechněte si, jak Michal Horáček vstupoval do horké fáze předvolební kampaně

Horáček: Teď začíná ta skutečná kampaň
 

Právě se děje

Další zprávy