Komentář: Proč politici milují billboardové orgie

Jan Lipold Jan Lipold
8. 10. 2013 8:00
Tahle "navoněná zdechlina" je bohužel ještě navoněnější a ještě zdechlejší než obvykle.
V dobře fungujícím státě nebude na každém rohu billboard. Chápeme správně?
V dobře fungujícím státě nebude na každém rohu billboard. Chápeme správně? | Foto: ČTK

S billboardy je to před volbami pokaždé stejné. Politické strany se za ně jakoby stydí. Když se jich novináři ptají, co chystají, dušují se, že volební kampaň bude především kontaktní, že sázejí na setkávání s voliči, besedy u kulatých stolů a takové ty věci. Člověk by z toho skoro usoudil, že se neblíží volby, ale misionářská výprava nějaké asketické víry.

Ve skutečnosti pak - až na výjimky - volebními billboardy pokryjí celou republiku. Jak jinak: billboardové království kolem silnic, které pod společným patronátem vládnoucích politiků postupně vzniklo, přece nemůže zůstat neobděláno. Pro politiky i billboardové firmy jde o oboustranně výhodný obchod.

Podle dostupných výzkumů přitom mají občané - ve velkých městech je situace již neúnosná - billboardů plné zuby a jejich volební preference nijak nesouvisejí s tím, kolik čtverečních hektarů která strana polepí.

Zároveň je, přes všechny představitelné „množstevní slevy", nepochybné, že nejde o levnou záležitost. A zároveň si některé strany samy nabíhají na vidle - vstříc podezření, že takovou billboardovou masáž prostě není možné pořídit za peníze, které údajně na volební kampaň vynakládají. To se letos týká především Zemanovců (tvrdili, že veškerá kampaň je přijde na dvacet milionů) a Hlavu vzhůru! (netvrdili zatím nic a není jasné, z jakých zdrojů pokryli polovinu Prahy tvářemi svých komunálních přeběhlíků).

Dokud se ale najde jediná partaj, která to požene přes billboardy, bude se kobercový nálet opakovat zas a znovu. A že se najde vždycky, je prakticky jisté: letos, kdy vstoupilo do hry hned několik ambiciózních nových politických značek, byla situace na billboardovou žeň obzvlášť zralá. Noví přece nemohou vynechat žádný myslitelný prostředek, jak na sebe upozornit. A ostatní pochopitelně nemohou zůstat pozadu.

Je to, jako by závodní cyklisté používali na kolech raketový pohon, pročež závody ztratí smysl (a taky stojí spoustu peněz). Ale zároveň vědí, že když si oni sami svou raketu odmontují, vždycky se najde někdo, kdo to neudělá a bude na pásce první. Takže všechno šlape dál jako dřív.

Občas někdo, v záchvatu sebereflexe a při pohledu do stranické pokladny, dokonce nesmyslnost billboardové války veřejně nahlédne. ČSSD v roce 2011 například navrhla „zakázat zcela nákupy a využívání billboardových ploch stranami nebo omezit počet billboardů (včetně bigboardů) na max. 200-300 kusů pro jednu politickou stranu v daném měsíci, přičemž každý nosič bude samostatně číslován (ODS 1 až 300, ČSSD 1 až 300 atd., seznam míst s nakoupenými billboardy a jejich čísly budou strany povinny publikovat, vše bude tedy pod veřejnou kontrolou)."

Vše tiše usnulo. A při pohledu na současné billboardové orgie působí takové nápady naprosto utopicky. Transparentní jsou jen vyretušované obličeje kandidátů.

Takzvaná outdoorová reklama má - pro ty, kdo ji používají - jednu výtečnou vlastnost. Stojí, případně visí, trvá, je nedotknutelná, nikdo ji nemůže vypnout ani s ní jinak polemizovat - na stovky billboardů byste si museli vzít pořádný hasičský žebřík, kdybyste jim chtěli alespoň přimalovat tykadla. Billboard je pravý opak dialogu (ano, té vzývané kontaktní kampaně). Jen trčí, hlásá a vy s tím nic nezmůžete.

Tohle samozřejmě platí, ať už je na billboardu cokoli - jen u politiků dá větší práci tomu čelit. Překládat si hlásanou "nedotknutelnou" pravdu do informace a informaci do reality, případně reklamu ignorovat. Politická reklama si dělá nárok na naše myšlení, a proto víc - obzvlášť v takovém množství a kvalitě jako u nás - bolí. Země je najednou jakoby plná pomníků lidí, kteří si je nezaslouží.

Tahle „navoněná zdechlina" je prostě ještě navoněnější a ještě zdechlejší než obvykle. Volební billboardy by se měly zrušit už jenom z estetických důvodů.

 

Právě se děje

Další zprávy