reklama
 
 

Naslouchátka z televizní reklamy mohou nadobro zničit sluch, varuje svaz neslyšících

Aktualizováno 12. 2. 2019 10:34
Naslouchátka, která prodávají za pár stovek obchodní řetězce, mohou trvale poškodit sluch, varuje český svaz neslyšících a nedoslýchavých. Reaguje tak na zvyšující se nabídku levných sluchadel, která cílí především na seniory. Levnější varianty zdravotnické pomůcky však podle svazu nezvyšují kvalitu života nositele, naopak mohou již tak poškozený sluch nadobro zničit. Řetězec Kaufland, který sluchadla minulý týden inzeroval, pochybení odmítá. "Výrobek je v souladu s normami, " uvedla pro Aktuálně.cz Renata Maierl, mluvčí společnosti Kaufland.

"V některých obchodních řetězcích prodávají levné dioptrické brýle - a asi by už v dnešní době moc lidí nenapadlo si je koupit. Zajdou si na oční a tam jim lékař oči vyšetří a napíše vhodný počet dioptrií. Bohužel když jde o sluch, někteří lidé ještě raději sáhnou po naslouchátku, místo aby šli na foniatrii. A za tři sta korun si tak mohou nadobro poškodit sluch," říká mluvčí svazu Veronika Cézová.

Svaz reaguje na inzerci naslouchátek v době, kdy se v televizi objevila reklama řetězce Kaufland, který nabízí zdravotnickou pomůcku za 299 korun. Podle nedoslýchavých je však problém dlouhodobý. "Nechceme očerňovat pouze jeden řetězec, protože se tyto produkty velmi často objevují v nabídkách různých obchodů," uvedla Cézová.

Společnost Kaufland se po dotazu redakce obrátila na svého dodavatele a neshledala žádné pochybení. Dodavatel údajně disponuje "prohlášením o shodě", které prokazuje soulad s technickými normami. Dále se odvolává na certifikaci společností SGS, která produkt testovala. "Certifikaci provedla společnost SGS, která certifikovala výrobce standardem 13485. Tato norma představuje systém řízení jakosti a bezpečnosti výrobků a je nedílnou součástí zdravotnického standardu," uvedla  Maierl.

Podle svazu je ale mezi sluchadly na lékařský předpis a jejich obdobou výrazný rozdíl. Sluchadla od lékaře pomáhají v dorozumívání lidem se zhoršeným sluchem tím, že zesilují pouze ty zvuky, které je třeba zesílit, například řeč. Oproti tomu produkty běžně nabízené v obchodech fungují pouze jako zesilovače zvuků, tedy i zvuků v pozadí, a brání tak uživateli v lepším porozumění řeči, vysvětluje ředitel svazu Jaroslav Paur a upozorňuje také na další riziko spojené s nastavením hlasitosti. "Zesílení u těchto naslouchátek není vhodně korigováno. Dlouhodobé používání těchto naslouchátek může sluch i trvale poškodit."

Svaz se proto chystá příští týden kontaktovat všechny obchodní řetězce a naplánovat si s nimi schůzky, na kterých by je na problém upozornil. "Chceme se s nimi sejít a šířit osvětu, která chybí," nastínila další kroky Cézová.

Vyplatí se zajít k odborníkovi

Svaz nabádá lidi, kteří mají potíže se sluchem, aby navštívili odborníka a poradili se s ním o výběru vhodného sluchadla. Cena pomůcky předepsané lékařem se pohybuje mezi pěti a deseti tisíci korun, pokud chce pacient sluchadla se speciálními funkcemi, například s módem na poslech hudby nebo telefonování, může se cena vyšplhat i na třicet tisíc.

Plnou cenu však pacient nezaplatí. V současnosti pojišťovny proplácejí příspěvek ve výši až 5 100 korun, v každé ordinaci musí být navíc v nabídce vždy jedno základní sluchadlo, které je zcela hrazeno zdravotní pojišťovnou. Od konce letošního roku se pak příspěvek na pořízení naslouchadla ještě zvýší. "Od prosince 2019 budou mít lidé nárok na dvě sluchadla s příspěvkem sedm tisíc korun na každé," uvedla šéfka svazu Šárka Prokopiusová.

Důvodem, proč lidé zvolí nákup naslouchátka v obchodě, tak bývá velmi často nedostatek informací o proplácení sluchadel pojišťovnami. Především starší občané se nechají snadno nalákat na nízké ceny v obchodním řetězci. "Senioři vidí, že sluchadla stojí tři sta korun, tedy ne běžných několik tisíc. Ovšem neví, že by jim kvalitní sluchadla byla částečně proplacena pojišťovnou," shrnula celý problém Cézová.

autor: Iva Studená | 7. 2. 2019 18:21

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama