Co se děje v Primě, je její věc, konstatovali radní. Její zprávy o migrantech zanalyzují

Domácí Radek Bartoníček Domácí, Radek Bartoníček, Martina Heroldová
Aktualizováno 7. 6. 2016 14:32
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání nechá zanalyzovat zpravodajství televize Prima o uprchlické krizi. Chce zjistit, zda neporušuje zásady objektivity a vyváženosti. O způsobu, jakým Prima o uprchlících informuje, se začalo mluvit poté, co server HlídacíPes.org zveřejnil záznam z porady televize. Na ní šéfka zpravodajství a zástupce majitele nabádali zaměstnance k tomu, aby o situaci referovali tak, jak si přeje vedení. Podle rady televize samotným pokynem ovšem zákon neporušila.
Podle Rady informuje Prima diváky nepravdivě o analýze svého vysílání
Podle Rady informuje Prima diváky nepravdivě o analýze svého vysílání | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Televize Prima podle úterního stanoviska Rady pro rozhlasové a televizní vysílání neporušila žádný zákon tím, že vydala směrnici, aby její redaktoři informovali o uprchlících pouze v negativním světle a prezentovali je jako hrozbu. Zadala si však analýzu jejího obsahu, která ukáže, jak televize informuje diváky

"My jsme neposuzovali a neposuzujeme vnitřní chod televize, ale obsah, tedy to, co televize vysílá. Co se děje v samotné televizi, je její věc," řekl Aktuálně.cz po zasedání rady její předseda Ivan Krejčí.  

Proto podle rady nemohla Prima porušit zákon o vysílání vydáním jakéhokoli interního pokynu. Tedy ani instrukcemi, které dalo vedení televize podle webu HlidacíPes.org redaktorům na poradě v září loňského roku, kdy se mluvilo o tom, jak má televize vysílat o uprchlické krizi. Za směrnicemi měl stát především člen představenstva televize Luboš Jetmar, který tvrdil, že nechce, aby jeho dcera za pár let musela nosit burku. Jeho názor pak podpořila šéfka zpravodajství Jitka Obzinová.

„Jsme tady všichni zaměstnaní, máme zaměstnavatele, který má nějaký postoj. Jestliže ho akceptuji já, akceptuje ho vedoucí vydání, tak vy prostě poslechnete příkazů vedoucího vydání. Pokud to tak není, tak vlastně neakceptujete fakt, že jste tady zaměstnaní a pak nemá cenu, abyste tady byli zaměstnaní."

Podle ní je nutné zaujmout k současné uprchlické krizi jednoznačný postoj. "Pokud jde o naši televizi, tak ho zaujmout chce," dodala. "Takže v té obecné rovině musím říct – bude potřeba to akceptovat," upozornila Obzinová. Někteří redaktoři poté ze zpravodajství odešli.

Zásadní pro celou věc tak budou až výsledky analýzy vysílání, které by měly být hotové letos v září. Budou se týkat období od letošního 28. března do 17. dubna. Až podle ní bude možné zjistit, zda reálně došlo či dochází k porušování objektivity a vyváženosti ve vysílání programu televize.

"Pokud analýza odhalí porušení zákona o vysílání, je možné provozovateli vydat upozornění na porušení zákona, eventuálně ve správním řízení uložit finanční sankci. Odnětí licence provozovateli bezprostředně nehrozí, jelikož k odejmutí licence RRTV může v souladu se zákonem přikročit až v případě, kdy provozovatel zvlášť závažným způsobem opakovaně porušuje svou zákonnou povinnost," uvádí RTTV v tiskové zprávě.

Vysílání Primy nebylo objektivní a vyvážené

V úterní zprávě je přesto Prima kritizovaná, a to za způsob, jak své diváky informovala o dřívější analýze vysílání, která se týkala období od 24. srpna do 13. září 2015. Analýza totiž odhalila několik sporných momentů a poukázala na tendenci zpravodajství Primy vytvářet negativní mediální obraz migrace.

"Rada rozhodně nekonstatovala, že vysílání bylo objektivní a vyvážené, jak se snaží dezinterpretovat závěry analýzy ve svém stanovisku televize Prima," ohradili se nyní radní. 

Hlidacipes.org v minulosti upozornil, že z analýzu objektivity vyplývá změna tónu vysílání od chvíle, kdy vedení vystoupilo se zmiňovanými instrukcemi. Od jejich představení vysílala 27,6 % neutrálních a 72,4 % negativních zpráv o migrantech. Pozitivní nebyla žádná zpráva.

Předseda RTTV Ivan Krejčí v dřívějším rozhovoru pro Aktuálně.cz řekl, že je dobře, že se informace o poradě dostaly ven, upozornil však zároveň na problematičnost dokázat, že je zpravodajství skutečně zmanipulované.

Poslanci počkají rovněž na výsledky analýzy

Podle zákona musí provozovatel televizního vysílání poskytovat objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny od informací zpravodajského charakteru.

Vysíláním Primy se bude zabývat také volební výbor Poslanecké sněmovny, který ale podle úterního vyjádření svého předsedy Martina Komárka počká na výsledky analýzy. "Původně jsem chtěl tuto věc otevřít ve čtvrtek, ale nakonec jsem se rozhodl počkat na výsledky odborné analýzy," řekl Komárek.

"Majitel má plné právo říci, jaké budou komentáře, ale co se týká zpravodajství, nemá právo jej zkreslovat. Žádný zaměstnavatel v médiích nemá právo nařídit zaměstnancům, aby ve zpravodajství lhali, to není možné. Televize musí podávat objektivní a vyvážené informace," dodává Komárek.

 

Právě se děje

před 51 minutami

Bidenův projev na summitu NATO byl kvitovaný,USA se hodlají v alianci plně angažovat, řekl Kulhánek. Tlak na zvyšování výdajů na obranu zůstane, míní

před 1 hodinou

ČR do Polska odeslala návrh mezivládní dohody o hnědouhelném dolu Turów, uvedl ministr životního prostředí Brabec. Ve čtvrtek začne jednání

Zdroj: ČTK
Další zprávy