Řidiče na přejezdech začnou natáčet kamery. Snáze tak bude možné pokutovat hříšníky

ČTK Domácí ČTK, Domácí
4. 9. 2019 12:12
Správa železniční dopravní cesty plánuje instalovat na vybraných železničních přejezdech nový kamerový systém, který budou moci úřady využívat k pokutování přestupků na přejezdech. Záznamy z kamer budou použitelné ve správním řízení, systém by navíc měly doplnit i radary. Firma si od instalace nových kamer slibuje výrazné snížení nehodovosti na přejezdech.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Na kolika místech budou nové kamery nasazeny, zatím není jasné. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na jejich instalaci spolupracuje s policií, se kterou vytvořila seznam 30 míst. Organizace jedná o instalaci kamer také s městy a obcemi.

Už nyní systém zkušebně funguje v Úvalech u Prahy, kde počet přestupků klesl meziročně o dvě třetiny.

"Nejedná se o doplněk zabezpečení přejezdu, ale o preventivní nástroj, díky kterému budeme moci účinně bojovat s nebezpečnými řidiči. Ti, kteří dodržují pravidla, se postihu obávat nemusí. Na druhou stranu skuteční piráti silnic mohou v poměrně krátké době přijít o body, a ztratit tak řidičský průkaz," uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Dalším benefitem by měla být zvýšená životnost technických částí přejezdů, které jsou často poškozovány rychlým průjezdem aut.

Během sedmi měsíců letošního roku se stalo na přejezdech v Česku 116 nehod, při nichž zemřelo 23 lidí. Počet nehod se tak meziročně zvýšil o téměř 17 procent.

Kamery na tuzemských přejezdech nejsou úplnou novinkou, úřady však na základě záznamů z nich dosud kvůli jejich technickému stavu nemohly přímo pokutovat protiprávní chování řidičů. Nový systém, který bude zaznamenávat dění na přejezdech, umožní podle SŽDC pokutovat řidiče, kteří na přejezd vjedou nedovoleně. Kamery by navíc brzy mohly být doplněny o radary, které budou kontrolovat rychlost při průjezdu aut přes železniční přejezd.

Motoristům, kteří vjedou nedovoleně na přejezd, hrozí podle zákona pokuta až 5000 korun, zákaz řízení až na šest měsíců a sedm bodů v bodovém systému.

Kampaň SŽDC Bezpečná železnice - Nepodceňuj vlaky na železničních přejezdech! | Video: SŽDC
 

Právě se děje

před 10 minutami

Moderní pětiboj by mohl na OH v Paříži trvat jen 90 minut

Na olympijských hrách v Paříži v roce 2024 by mohla soutěž v moderním pětiboji trvat pouhých 90 minut. Výkonná rada mezinárodní unie UIPM schválila návrh nového formátu tradičního olympijského sportu, jenž by měl být dynamičtější a atraktivnější pro fanoušky i televizní přenosy. V současnosti trvá závod prakticky celý den a bojuje o udržení v programu her.

Nový formát počítá s vylučovacím systémem, který pomůže výrazně zkrátit dobu soutěže. Dvacet minut je vyhrazeno na parkur, 15 minut na šerm, 10 minut na plavání a 15 na závěrečnou kombinaci přespolního běhu se střelbou. Mezi disciplínami mají být desetiminutové přestávky.

Moderní pětibojaři nový systém předloží Mezinárodnímu olympijskému výboru. Jeho výkonná rada bude 7. prosince rozhodovat o soutěžním programu OH 2024, v němž se chce moderní pětiboj udržet. UIPM také chce vedle závodů mužů a žen zařadit do programu třetí medailovou disciplínu, smíšenou štafetu.

Moderní pětiboj je jediným sportem, jenž byl vytvořen přímo pro olympijské hry. Jeho velkým propagátorem byl zakladatel moderního olympijského hnutí Pierre de Coubertin a poprvé se v něm bojovalo o cenné kovy v roce 1912 ve Stockholmu.

"Moderní pětiboj byl původně pětidenní soutěží. V Atlantě 1996 byl zhuštěn do jednoho dne a v Londýně 2012 jsme zkombinovali laserovou střelbu s během, abychom připravili ještě dramatičtější vyvrcholení. V Tokiu v roce 2021 budeme mít všech pět disciplín na jednom stadionu a nyní po dvou letech detailního zkoumání a diskuzí představujeme něco mimořádného: moderní pětiboj trvající 90 minut," uvedl prezident UIPM Klaus Schormann.

Testovací soutěže v novém formátu se konaly v září v Budapešti a Káhiře a podle federace měly u sportovců pozitivní ohlas.

Zdroj: ČTK
Další zprávy