Na webu bylo sedmkrát víc "zrádců", i to rozhodlo volby

Pavel Tomášek Pavel Tomášek
30. 1. 2013 14:30
Analyzujeme, jak se proměnila diskuse o prezidentských kandidátech před druhým kolem voleb
Úsměvy stranou: v diskusích na internetu a sociálních sítích se mezi oběma kandidáty a jejich příznivci rozhořel tvrdý boj.
Úsměvy stranou: v diskusích na internetu a sociálních sítích se mezi oběma kandidáty a jejich příznivci rozhořel tvrdý boj. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Dohady o tom, zda sociální sítě a internet obecněji rozhodly první přímé prezidentské volby, stranou.

Analýza článků na zpravodajských serverech, diskusí pod nimi, stejně jako příspěvků na Facebooku, Twitteru i blozích dokládá, že veřejná diskuse před závěrečným kolem hlasování se dramaticky proměnila. 

Ať už šlo o důsledek výroku Karla Schwarzenberga, nebo strategický cíl kampaně Miloše Zemana, debatu o prezidentské volbě na internetu ovládly Benešovy dekrety, problém Sudet a témata spojená s češstvím a národnostními otázkami obecně.

Porovnání obsahu diskusí na internetu před prvním a druhým kolem prezidentské volby ukazuje, že počet příspěvků týkajících se Sudet narostl pětatřicetkrát, u dekretů byl nárůst třiatřicetinásobný. Výskyt slov národnost či zrádce se zvýšil osmkrát, respektive sedmkrát.

Analýza, kterou pro Aktuálně.cz zpracovala firma Yeseter Now, zároveň dokládá, že diskuse před druhým kolem voleb výrazně zhrubla. U slov, která mají jednoznačně negativní význam, jako například lež, zlo, nenávist či blbý, došlo minimálně ke zdvojnásobení četnosti jejich použití.

U slova zloba byl však nárůst dokonce šestinásobný, slova neochota a fašista byla před finálním kolem volby použita pětkrát častěji.

Celkový počet příspěvků přitom narostl pouze o polovinu.

Slova s negativním zabarvením zaznamenala v diskusích na internetu před druhým kolem volby ve srovnání s tím prvním velký nárůst.
Slova s negativním zabarvením zaznamenala v diskusích na internetu před druhým kolem volby ve srovnání s tím prvním velký nárůst. | Foto: Aktuálně.cz

Pokud jde o slova s kladným významem, došlo nejen k poklesu jejich podílu, ale slova jako poctivost či charakterní se z předvolební debaty před rozhodujícím hlasováním téměř vytratila.

Výrazně do popředí se před druhým kolem voleb dostala témata související s národností a národem.
Výrazně do popředí se před druhým kolem voleb dostala témata související s národností a národem. | Foto: Aktuálně.cz

Výrazně negativnímu tónu debaty napomohlo mimořádné nasazení několika autorů, jejichž píle při psaní diskusních příspěvků hraničila s výkonností robotů.

Dva vůbec nejaktivnější diskutující, kteří vystupovali pod jmény "K. MYDLÁŘ" a "Církevní tunel", se během dvou týdnů mezi prvním a druhým kolem stihli do debat zapojit s více než třemi a půl tisíci příspěvků.

Jejich vstupy do debat byly negativně zaměřené proti Karlu Schwarzenbergovi. K. Mydlář například ve svých příspěvcích opakoval tvrzení jako "95 % lidí je proti této vládě, tak proč Schwarzenberga", "Karel nemá šanci, je to jen Kalouskův maskot", "volte Karla, volíte Kalouska", "rozhodne Morava, Praha ať si volí cizáka" nebo "Zeman je solidní chlapík, i prezident to říká".

Autoři, kteří pod standardně znějícími jmény v diskusích systematicky přispívali ve prospěch Karla Schwarzenberga, byli o něco méně aktivní. Karel Řehák a Marian Kovac například stihli ve prospěch ministra zahraničí sepsat na 900 příspěvků.

Pokud jde o pouhý počet příspěvků týkajících se obou kandidátů, aniž by bylo bráno v potaz jejich hodnotící zabarvení, týkalo se před prvním kolem výrazně více příspěvků Miloše Zemana, a to v poměru 61:39 procentům. Před druhým kolem byl tento poměr velice vyrovnaný, 49,8:50,2 procenta ve prospěch Karla Schwarzenberga.

V prvním kole se o Miloši Zemanovi diskutovalo mnohem více na zpravodajských serverech a Karel Schwarzenberg měl převahu na sociálních sítích. Před druhým kolem se tyto rozdíly vyrovnaly, Zeman dokázal srovnat síly na sociálních sítích, jméno Karla Schwarzenberga se co do četnosti výskytu vyrovnalo Miloši Zemanovi v diskusích pod zpravodajskými články.

Analýzu internetových diskusí mezi dvěma koly prezidentské volby jsme provedli ve spolupráci s firmou Yeseter Now, která pro ni využila vyhledávací platformu Yeseter.

Názory Aktuálně.cz
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Názory Aktuálně.cz

Sledujte nás na:

 

Právě se děje

Další zprávy