Na přechodu tu čekají i 16 minut. Drsný manévr kamionu jsme natočili přímo "na place"

Kristýna Pružinová Blahoslav Baťa Kristýna Pružinová, Blahoslav Baťa
22. 7. 2020 7:00
Nekonečné a hlučné kolony aut, vibrující domy. Ve dvou středočeských obcích jsme s kamerou zjišťovali, jak se žije lidem, kterým kolem domovů projíždějí tisícovky aut denně a oni zatím marně čekají na dostavbu dálnice.
Podívejte se na video, kde obyvatelé Chraštiček a Olbramovic popisují život u silnic I. třídy s provozem několika tisícovek aut každý den. | Video: Kristýna Pružinová, Blahoslav Baťa

Chraštice a Chraštičky leží na úseku nedostavěné dálnice D4 z Milína do Mirotic. Obce protíná rychlostní silnice I/4, kterou projedou tisíce automobilů každý den.

"Silnice nám rozděluje obec napůl. Chraštičky jsou úplně mimo, veškerá infrastruktura je v Chrašticích," popisuje situaci starostka Renata Skalová. Pokud chtějí obyvatelé jít na poštu, úřad nebo do školy, musí pokaždé přejít rychlostní komunikaci.

"Každý týden jsou tu autonehody," říká starostka na kameru právě ve chvíli, kdy kamion nebezpečným manévrem objíždí odbočující vůz tak, že se málem ocitne v příkopu. 

Situaci neusnadňuje ani stav jediného přechodu pro chodce. Chybí k němu chodník, a lidé tak balancují mezi komunikací a příkopem. "Nedávno jsem tady čekala 16 minut," uvádí Adéla Bendová, mladá matka z Chraštiček.

Hustou dopravou trpí i blízké domy. "Máme všude praskliny. Když jede tři až pět kamionů za sebou, tak nám vibruje dům," uvádí další obyvatelka, Jiřina Císařová.

Stavbu dálnice plánovali už komunisté

Na dostavbu dálnice čekají obyvatelé Chraštic a Chraštiček přes 30 let. "Dálnice, tehdy rychlostní komunikace na jih Čech, byla naplánovaná a její stavba připravená již za minulého režimu. Mimo jiné i pro pohodlnější cestu na Vystrkov, tehdejší přísně střežený vládní rekreační resort," komentoval situaci Michal Buchal, místostarosta Chraštic.

Chybějícího úseku dálnice D4 se obě obce dočkají nejdříve za čtyři roky. Podle Ředitelství silnic a dálnic právě probíhá výběrové řízení na realizátora výstavby. "Termín pro podání nabídek ze strany uchazečů je v první polovině srpna 2020," informuje Nina Ledvinová z tiskového oddělení ŘSD.

Nekonečná šňůra aut se táhne i městysem Olbramovice, který leží poblíž Čapího hnízda na rychlostní silnici I/3. Tu by postupně měla nahradit dálnice D3. "Podle posledního měření tudy denně projede 25 tisíc aut. A samozřejmě přes víkendy nebo prázdniny je to 30 tisíc," uvádí starosta Olbramovic Ivan Novák.

Podle nynějšího plánu ŘSD by nový úsek dálnice D3 měl vést až několik kilometrů za Olbramovicemi. Začátek její výstavby je prozatím naplánovaný na rok 2024.

Podnikatelé se bojí, že přijdou o zákazníky

Od husté dopravy by obci měl ulevit obchvat, na který čekají místní přes 30 let. "Stroje tady byly tehdy navezené. Kdyby nebyl v tu dobu převrat, tak jsme obchvat měli hotový," vzpomíná Novák.

Podle něj by se mělo na podzim nebo v příštím roce začít stavět. Podle informací ŘSD právě probíhá proces vydávání stavebního povolení. Stavba posléze zabere dva roky.

Samotní obyvatelé Olbramovic odmítali o problému s dopravou mluvit přímo na kameru. Místní rodačka žijící asi 50 metrů od silnice uvedla, že v domě jí často kvůli otřesům praskají malby.

Kdo se výstavby obchvatu a dálnice obává, jsou místní podnikatelé. Bojí se, že přijdou o zákazníky. "Každá věc má své klady i zápory," uvádí Novák. "Pokud se doprava vyžene mimo obec a město, tak samozřejmě podnikatelé potom strádají a jsou na tom trochu biti," dodává.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Spojené státy rozšířily sankce proti Kubě

Nově na sankční seznam zařadily tamní policejní síly a jejich velení. Podle agentury AP chce administrativa prezidenta Bidena zvýšit tlak na kubánské vedení poté, co Havana začátkem měsíce násilně potlačila největší protivládní demonstrace v zemi za posledních více než 25 let.

Další zprávy