Na dálnicích se 150 km/h jezdit nebude, stodesítkou na některých silnicích ano

Petr Koděra Petr Koděra
Aktualizováno 15. 9. 2015 19:25
Zrychlit na některých místech dálnice na 150 km/h nepůjde. Od příštího roku se však zvýší rychlost na silnicích I. třídy. Na vybraných úsecích, například mezi Pardubicemi a Hradcem Králové nebo mezi Mostem a Chomutovem, se bude smět jezdit 110 km/h místo devadesátky. Novela zákona dává větší pravomoci obcím. Starosta bude moci zakázat vjezd kamionů, bude smět prodat už po půl roce odtažené auto, ke kterému se nikdo nehlásí, nebo si bude moci umístit na silnici dopravní značku, aniž by musel čekat na poslední slovo policie.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Centrum dopravního výzkumu

Praha - Řidiči silných aut, kteří se těšili na zvýšení rychlosti na českých dálnicích na 150 kilometrů za hodinu, mají smůlu. Poslanci v úterý schválili drtivou většinou novelu silničního zákona bez této změny, proti byli pouze čtyři z nich.

Verzi, kterou horní komora poslala zpět do Sněmovny, podpořil ministr dopravy Dan Ťok, ale i někteří poslanci.  "Myslím, že senátní verze je výrazně lepší, navrhuji ji proto přijmout," podpořil vrácenou verzi i poslanec za ODS Ivan Adamec, který původně byl pro zvýšení maximální rychlosti na dálnicích.

České dálnice jsou podle Ťoka postaveny pro rychlost 120 až 130 km/h. "Z tohoto pohledu jsou zejména projektovány prvky, které ovlivňují bezpečnost," poznamenal.

Poslanci tak během necelého půl roku otočili názor. V dubnu rychlost na dálnicích o dvacet kilometrů v hodině zvýšili, ale teď poslechli senátory, kteří s jejich nápadem nesouhlasili a zákon jim pozměněný vrátili.

Proti zvýšení rychlosti na dálnicích navíc stojí i prezident Miloš Zeman. Pokud by tak poslanci bývali přehlasovali senátory, čekal by je ještě souboj s prezidentským vetem a zákon by nemohl platit od 1. ledna 2016, jak se nyní počítá.

Balíček novinek, které poslanci v úterý schválili, ale přece jen zvýšení rychlosti obsahuje. Týká se silnic I. třídy, kde se místo devadesátky bude smět jezdit 110 km/h. Jejich přehled najdete ZDE.

Nové pravomoci obcím

Novela zákona pak dává i nové pravomoci obcím.

Usnadní jim například nakládání s odtaženými vozidly. Pokud se o takový vůz majitel nepřihlásí do půl roku, bude jej smět obec prodat. To dosud nemůže a stojí to peníze zaplacené zpravidla soukromým firmám za dlouhodobá stání na odtahových parkovištích.

Starostové pak nově budou mít možnost vyloučit tranzitní nákladní dopravu přes své území po silnicích druhých a třetích tříd, a pokud budou chtít kdekoliv umístit dopravní značku, například omezení rychlosti, už nebudou muset trnout, zda jim to policie nesmete ze stolu.

"Až dosud měla policie při umísťování dopravního značení právo posledního slova," uvedl Martin Kolovratník, poslanec za hnutí ANO a zpravodaj silničního zákona.

Právě kvůli tomu, že ze zákona má policejní právo veta zmizet, se pro podporu senátní verze rozhodli i opoziční občanští demokraté. Šéf frakce a exministr dopravy Zbyněk Stanjura přesto vyzval Ťoka, aby vysvětlil svůj názorový obrat. Ťok mu na to odpověděl, že právo veta obhajoval z důvodu "kolegiality".

Reflexní vesty chodcům i přísnější autoškola

Během úterka mají poslanci řešit ještě další novelu zákona, která se týká dopravy. Ve druhém čtení je norma, která vrací policistům po patnácti letech právo na místě odebrat malý technický průkaz od auta, pokud je v evidentně nevyhovujícím stavu a má například sjeté pneumatiky nebo špatně brzdí.

Zákon také povoluje vozítka Segway na chodnících nebo nařizuje chodcům, aby mimo obec nosili za tmy nebo mlhy reflexní prvky. Zároveň se mají zpřísnit podmínky pro žáky autoškol a také pro jejich provozovatele. Podrobný přehled novinek a jejich popis najdete ZDE.

I tato novela má začít platit od ledna. Do třetího závěrečného čtení půjde zřejmě už koncem září, a pokud budou souhlasit poslanci a po nich i senátoři a prezident, lze termín stihnout.

 

Právě se děje

Další zprávy