Muži jsou řediteli ZŠ častěji než odpovídá jejich zastoupení mezi učiteli

ČTK ČTK
10. 5. 2025 8:57
Muži jsou řediteli ZŠ častěji než odpovídá jejich zastoupení mezi učiteli

Muži se stávají řediteli základních škol ve větší míře, než by odpovídalo jejich zastoupení mezi učiteli. Podíl mužů učitelů v základních školách je v tomto školním roce okolo 17 procent, podíl mužů ve vedení ZŠ činí asi 37 procent. Vyplývá to z tematické zprávy České školní inspekce. V tomto školním roce učí v základních školách podle dat ministerstva školství celkem více než 96.600 učitelů a učitelek, zastávají zhruba 75 600 úvazků.

Podíl mužů učitelů v základních školách v posledních deseti letech mírně stoupá. Ve školním roce 2014/2015 činil jejich podíl 16,1 procenta, v minulém školním roce to bylo 17,5 procenta. V současném školním roce jejich podíl podle inspekce trochu poklesl, stále ale převyšuje 17 procent.

Mírný nárůst je podle ČŠI způsobený především růstem podílu mužů učitelů na prvním stupni základních škol, ze 7,6 procenta na 9,3 procenta. Na druhém stupni ZŠ podíl mužů učitelů stagnuje kolem 25 procent.

Pozici výchovného poradce zastávají podle inspekce v devíti desetinách případů ženy. Zastoupení mužů mezi výchovnými poradci je tak zhruba o sedm procent nižší, než by odpovídalo populaci učitelů. V základních školách pouze s prvním stupněm je podíl žen mezi výchovnými poradkyněmi ještě mírně vyšší. Současně v nich pozici výchovného poradce v asi 55 procentech případů vykonávají samotní ředitelé či ředitelky.

Inspekce se zaměřila i na rozdíly mezi dívkami a chlapci v základních školách. Asi polovina základních škol dělí děti na některé předměty podle pohlaví. Většinou se jedná o tělesnou výchovu. Zhruba pětina základních škol dělí děti na dívky a chlapce na praktické činnosti, asi pět procent na výtvarnou výchovu.

Nejčastěji tomu tak je z organizačních důvodů, například šatnám v tělocvičně, a kvůli snaze přizpůsobit předmět dívkám nebo chlapcům. U kroužků či seminářů se dělí děti podle pohlaví v pěti procentech případů, uvedla inspekce.

Ve čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti přetrvávají podle inspekce rozdíly mezi výsledky dívek a chlapců. V posledních letech se ale zmenšují. Přestože chlapci dosahují lepšího výsledku v matematické gramotnosti oproti dívkám, na vysvědčení dostávají v průměru horší známku, uvedla inspekce.

Chlapci častěji opakují ročník, ačkoliv se podíly dívek a chlapců, kteří propadli, v čase postupně vyrovnávají. Dívky podle inspekce opakují ročník častěji na prvním stupni ZŠ, chlapci na druhém.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy