Mrtví v tramvaji: Dopravní podnik lže, pokutě se vyhýbá

Tomáš Netočný, Petra Sasínová
4. 10. 2008 14:31
Za špatné zabezpečení trati dosud nikdo nezaplatil
Rekonstrukce srážky tramvají v Ostravě tři dny po nehodě. Na místě havárie se tu sešli lidé z dopravního podniku, drážní inspekce i policie. Už tehdy dopravní podnik neříkal vše, co věděl. A stejné je to dodnes
Rekonstrukce srážky tramvají v Ostravě tři dny po nehodě. Na místě havárie se tu sešli lidé z dopravního podniku, drážní inspekce i policie. Už tehdy dopravní podnik neříkal vše, co věděl. A stejné je to dodnes | Foto: Petr Sznapka

Ostrava - Zatímco půl roku po tragické srážce tramvají na lince číslo 5 v Ostravě je jisté, že řidič jedné z nich se bude zodpovídat před soudem, Dopravní podnik Ostrava se dosud jakémukoli postihu úspěšně vyhýbá.

Existují přitom jednoznačné důkazy, že dopravní podnik o vážném nebezpečí na jednokolejce do Kyjovic dobře věděl, přesto neudělal nic, aby trať lépe zabezpečil a tím neštěstí zabránil.

A navíc. Manažeři ostravské dopravní firmy od prvních okamžiků po nehodě tajili, popírali nebo dokonce nepravdivě interpretovali situace, při kterých k podobné události mohlo dojít už mnohem dříve.

Čtěte více: Linka č.5 mohla zabíjet už dříve. Inspekce to nevěděla

Vyplývá to minimálně ze tří zdrojů: z policejního vyšetřování, ze závěrů Drážní inspekce, z výpovědí svědků, kteří linkou číslo 5 léta jezdí.

Ministerstvo dopravy vyhovělo odvolání dopravního podniku a zrušilo milionovou pokutu, kterou mu v červnu udělila Drážní inspekce za tři případy z let 2006 až 2007. Tehdy tramvaje také vyjely na jedné koleji proti sobě, ale podnik to zatajil.

Proti další pokutě za tři podobná porušení drážního zákona v letech 2004 až 2005, kterou inspektoři udělili v září, se podnik už také odvolal.

Neznamená to však, že dopravce pokutu nakonec nezaplatí. Ministerstvo vyhovělo odvolání z formálních důvodů, drážní inspekce však na pokutách trvá a udělí je znovu.

V pátek 11.dubna před šestou večer se čelně srazily tramvaje linky číslo 5, když předtím řidič jedné z nich nepočkal na zastávce na protijedoucí soupravu. Vyjel na jednokolejnou trať, kde se v nepřehledném úseku tramvaje srazily. Při neštěstí zahynuli tři lidé a desítky dalších se zranily.

Co primátora nenapadlo

"Nikdy by mě ani ve snu nenapadlo, že začátkem třetího tisíciletí může životy desítek cestujících ohrozit tak velmi pravděpodobná událost, jakou je selhání jednoho jediného člověka," prohlásil den po nehodě primátor Ostravy Petr Kainar.

Jednokolejná trať, po které jezdí denně tisíce cestujících totiž nebyla proti chybě řidiče nijak zabezpečená, přestože dopravní podnik o vážném riziku věděl. Možností, jak to udělat, přitom existují desítky.

"Na té trati k tomu nebyl důvod," uvedl tři dny po nehodě ředitel dopravního podniku František Kořínek v České televizi.

Dopravní podnik však netajil informace pouze před veřejností. Před nehodou i po ní opakovaně zamlčel mimořádné události také Drážní inspekci i policistům. Ti se o nich dozvěděli až poté, kdy se deníku Aktuálně.cz přihlásila žena, která byla takové události svědkem.

Teprve poté dopravce podobné situace z minulosti přiznal. Opět však ne všechny. Další odhalili policisté během vyšetřování v záznamech dopravního podniku.

"Některé řidiče firma potrestala, jednu řidičku tramvaje dokonce propustila," uvedl vyšetřovatel případu Jiří Jícha.

Policisté však mají svědectví, podle kterého tramvaje vyjely proti sobě také v jiných případech, než které našli v záznamech dopravního podniku. "Pokud to řidiči a dispečeři zamlčeli, nikdo z nadřízených se to nedozvěděl," uvedl vyšetřovatel Jícha.

Ani poté, kdy se přihlásili svědci a mimořádné události z minulosti začali prověřovat inspektoři i policie, však dopravní podnik nepřipustil svůj podíl na příčinách tragédie. Opakovaně se totiž hájí tím, že tramvaje přejely takzvanou výhybnu vždy jen o desítky centimetrů a ke srážce prý tedy dojít nemohlo.

Cestující byli vždy v bezpečí. Až teď...

"Nešlo o  případy ohrožující bezpečnost cestujících. Nikdy se totiž nestalo, že by tramvaje, které proti sobě vyjely, o sobě nevěděly," uvedl právník Martin Janota, který dopravce zastupuje.

"Navíc tramvaje většinou přejely místo zastavení sotva o půl metru," řekl advokát.

Náměstek generálního inspektora drážní inspekce Jan Kučera je přesvědčen, že porušení zákona je zcela jasné. I když podle něho není podstatné, o kolik řidiči bod, kde měli zastavit, přejeli. Potvrdil, že minimálně v jednom případě musela tramvaj couvat desítky metrů.

"Jezdím tramvají číslo 5 často. Bylo to loni v létě. Prudké brzdění, naproti tramvaj. Jeden z vozů potom dlouze couval, řidiči na sebe cosi pokřikovali a klepali si na čelo," uvedla svědkyně, jejíž svědectví do svého spisu zadokumentovala policie.

Státní zástupce obžaloval řidiče tramvaje Petra Hrocha, který osudného 11. dubna přejel místo křižování, z obecného ohrožení. Řidič, který sám při nehodě utrpěl těžká zranění, svou vinu uznal a při vyšetřování spolupracoval. Teď čeká na soud, který ho může poslat do vězení až na deset let.

Nikdo z jeho nadřízených však ani v rámci firmy dosud potrestán nebyl a proti pokutám se Dopravní podnik Ostrava zatím úspěšně odvolává.

 

Právě se děje

Další zprávy