reklama
 
 

Místo Hradčanské Bruska, místo Malostranské Klárov? Stanice metra mohou změnit název

10. 10. 2018 10:04
Nová koncepce pražské MHD do roku 2029, kterou v úterý schválili pražští radní, obsahuje kontroverzní kapitolu. Městští plánovači dopravy v ní navrhují diskuzi o přejmenování téměř dvaceti stávajících stanic pražského metra. Nejde jen o změnu pro změnu, své návrhy autoři koncepce zdůvodňují.

Hned na úvod musí zaznít jedno: všechny následující návrhy jsou podle autorů dopravní koncepce pouze námětem k diskusi. Kdo si na stávající názvy stanic metra zvykl a děsí ho představa, že se jakkoliv změní, nemusí se tak zatím žádné změny obávat.

"Jde o otázku velmi citlivou a závažnou. Každá potenciální změna názvu stanic metra musí být jednoznačně odůvodněna a také disponovat podporou široké veřejnosti," píší v dokumentu.

Dodávají však, že pokud by se lidé v metropoli na některé změně domluvili, musí nastat v okamžiku zprovoznění nové linky metra D, jejíž první úsek bude hotový nejdříve v roce 2025. V tu chvíli bude nutné obměnit celý informační i orientační systém metra, včetně ukazatelů i map, což případné změně názvů nahrává. 

Co je špatného na stávajících jménech stanic metra? Autoři dokumentu poukazují na to, že řada z nich příliš nedává smysl.

Názvy stanic neodpovídají místopisu ani charakteru oblasti

"Přestože v roce 1990 došlo k přejmenování těch nejkontroverznějších názvů stanic, stále zůstala v systému hromadné dopravy řada těch, které vůbec neodpovídají místopisu a charakteru oblasti," uvádějí.

Přejmenování metra v roce 1990

Mnoho pražských stanic metra bylo přejmenováno už v roce 1990.
Tehdy šlo o jistý způsob vyrovnání se s komunistickou minulostí. 

Stanice Dejvická byla Leninova
Stanice Nové Butovice byla Dukelská
Stanice Jinonice byla Švermova
Stanice Anděl byla Moskevská
Stanice Florenc byla Sokolovská
Stanice Nádraží Holešovice byla Fučíkova
Stanice Vyšehrad byla Gottwaldova
Stanice Pankrác byla Mládežnická
Stanice Roztyly byla Primátora Vacka
Stanice Chodov byla Budovatelů
Stanice Opatov byla Družby
Stanice Háje byla Kosmonautů

Dodávají, že část názvů stanic metra byla odvozena ve tvarech, které neodpovídaly obvyklým zvyklostem v českém jazyce. Ve světě je také běžné, že se stanice podzemní dráhy jmenují podle nejbližší železniční zastávky pro usnadnění orientace cestujících. V Praze je to však případ pouze Hlavního a Smíchovského nádraží.

Podle odborníků je problémem také to, že stanice často převzaly názvy od okolních ulic, které si pasažéři s danou lokalitou spojí daleko hůře než například názvy čtvrtí, náměstí či významných staveb. Nehledě na to, že některé stanice ani neleží pod ulicemi, s nimiž sdílí jméno.

Následuje abecední výčet stanic, u kterých autoři studie navrhují změnu názvu, a také jejich odůvodnění takového kroku:

Dejvická - Vítězné náměstí nebo Dejvice
- Ulice Dejvická je umístěna jinde než výstupy z metra.
- Stanice metra se nachází na Vítězném náměstí, pod ulicí Evropská.
- Pojmenování podle ulice, pokud existuje lepší řešení, není správné.
- Lidově se místu říká Kulaťák.

Hradčanská - Nádraží Dejvice nebo Bruska
- Stanice se vůbec nenachází v katastrálním území Hradčan.
- Označení evokující Pražský hrad je pro značnou část turistů matoucí, ze stanice je to na Pražský hrad 1,4 kilometru daleko.
- Ulice Hradčanská neexistuje.
- Historický název stanice je Bruska.
- U stanice se nachází železniční stanice Praha-Dejvice, která bude modernizována.

Malostranská - Klárov nebo Malá Strana
- Ulice Malostranská neexistuje.
- Střed Malé Strany je od stanice jeden kilometr daleko.
- Historický název místa je Klárov.

Staroměstská - Josefov, Staré Město nebo Náměstí Jana Palacha
- Ulice Staroměstská neexistuje.
- Stanice se částečně nachází v katastrálním území Josefov.
- Výstup ze stanice metra je blíže náměstí Jana Palacha než Staroměstskému náměstí.

Muzeum - Národní muzeum
- Nepřesný název muzea.
- V Praze se nachází 77 muzeí.

Želivského - Jana Želivského nebo Olšany
- Ulice Želivského neexistuje.
- Nepřesný přepis názvu ulice.
- Historický název místa je Olšany.

Strašnická - Strašnice
- Ulice Strašnická se nachází v Záběhlicích 4,5 kilometru od stanice metra.
- Stanice se nachází pod ulicí Starostrašnická.

Radlická - Radlice
- Ulice Radlická je 5,5 kilometru dlouhá a vede nad pěti stanicemi metra.

Smíchovské nádraží - Nádraží Smíchov
- Nepřesný a hovorový název významné železniční stanice.

Národní třída - Perštýn
- Stanice se nachází pod ulicí Spálená, nikoliv pod ulicí Národní.
- Historický název místa je Perštýn.
- Nepřesný přepis názvu ulice Národní doplněný o slovo třída.

Náměstí Republiky - Masarykovo nádraží
- Stanice má výstup na jedno z nejdůležitějších nádraží v Praze - Masarykovo.
- V budoucnu zde bude přestupní stanice mezi železnicí na letiště a metrem. Bylo by vhodné oba názvy sjednotit pro lepší orientaci.
- V budoucnu zde bude přestupní stanice na linku metra D, jejíž vestibul bude umístěn pod Petrským náměstím.

Křižíkova - Karlín
- Ulice Křižíkova je 1,6 kilometru dlouhá a vede nad dvěma stanicemi metra.
- Stanice metra se nachází pod ulicí Thámova.
- Stanice metra se nachází téměř ve středu katastrálního území Karlín.

Českomoravská - Aréna Libeň
- Ulice Českomoravská se nachází 0,5 kilometru od stanice metra.
- Stanice metra se nachází pod ulicí Drahobejlova.
- Stanice je umístěna u významné multifunkční arény, jedné z největších zastřešených arén v Evropě.

Vysočanská - Nádraží Vysočany
- Ulice Vysočanská je 3,5 kilometru dlouhá a vede nad třemi stanicemi metra.
- Stanice se nachází u železniční stanice Praha-Vysočany.

Vltavská - Nádraží Bubny
- Ulice Vltavská se nachází na Smíchově, 5,5 kilometru daleko od stanice metra Vltavská.
- Stanice se nachází u železniční stanice Praha - Bubny.
- V budoucnu zde bude přestupní stanice mezi železnicí na letiště a metrem. Bylo by vhodné oba názvy sjednotit pro lepší orientaci.

Pražského povstání - Náměstí Hrdinů
- Dle místopisu žádný takový název v Praze neexistuje.
- Stanice se nachází pod náměstím Hrdinů.

Kačerov - Nádraží Kačerov
- Již několik let se u stanice nachází železniční zastávka Kačerov, která bude v budoucnu na plnohodnotné dvoukolejné trati.

autor: Jakub Heller | 10. 10. 2018 10:04

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama