Víc STK ministr neprosadil. Za licenci na novou dal podnikatel 20 milionů, ale stejně neuspěl

Radek Bartoníček Radek Bartoníček
7. 12. 2016 5:30
Stanice technické kontroly (STK) patří k druhu podnikání, které úředníci přísně regulují. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) chtěl umožnit otevření více STK, ale u poslanců neuspěl. Aktuálně.cz zmapovalo případ ze Znojma, kde jeden z podnikatelů zaplatil za možnost provozovat STK dvacet milionů korun. Úředníci ale zasáhli, podnikatel licenci nezískal a přetahuje se o ni s dalšími dvěma zájemci.
Bez známky o platné STK nemůže s autem vyjet na silnici žádný řidič
Bez známky o platné STK nemůže s autem vyjet na silnici žádný řidič | Foto: Aktuálně.cz

Praha, Znojmo – Licence k provozování stanic technické kontroly (STK) patří k nedostatkovému zboží, za které jsou zájemci ochotni zaplatit podle informací Aktuálně.cz i 20 milionů korun. Tento stav bude platit i nadále, přestože se ministr dopravy Daniel Ťok (ANO) snažil minulý týden ve sněmovně prosadit změnu tohoto systému. Nakonec ale neuspěl, většina poslanců ho přehlasovala, protože podporuje současný, regulovaný počet STK.

„Odhlasovaný systém je lepší. Kdyby nastal dramatický nárůst počtu STK, stát by nebyl schopný kontrolovat jejich kvalitu,“ tvrdí poslanec Martin Kolovratník, který stál v čele "revoltujících" zákonodárců a který paradoxně reprezentuje jako Ťok hnutí ANO.

Postup poslanců ovšem ministra dopravy naštval, protože chtěl, aby počet STK narůstal, a motoristé tak měli větší výběr. "Podle mě se schváleným návrhem zabetonuje pozice a nezvýší se tím jejich počet ani o jedno," tvrdí Ťok, zatímco Kolovratník oponuje, že k současným přibližně 370 stanicím určitě další přibudou, teoreticky až 35. Jak to ale bude ve skutečnosti, se teprve uvidí, krajští úředníci budou sledovat počty vozidel v registru i kapacitu STK a podle toho rozhodnou, kde by bylo třeba otevřít další.

Tři podnikatelé se přetahují o licenci – za 20 milionů

Přísně regulovaný systém ale vede k tomu, že po licencích je velká poptávka, což se ukazuje například ve více jak třicetitisícovém Znojmě. Existuje tady jediná STK pro osobní auta, byť není pochyb, že by motoristé uvítali více stanic. Jenže krajští a státní úředníci už měsíce řeší spor, kdo má právo otevřít další stanici s druhou licencí. Přetahují se o ni tři podnikatelé – Petr Špalek, Jiří Smetana a Karel Psota, který ve Znojmě vlastní zatím jedinou STK.

„Jsem přesvědčený, že oprávnění k otevření druhé STK má společnost T.C.A., kterou zastupuji a která držela licenci do roku 2011. Máme připravené prostory, včetně technického vybavení a lidí, okamžitě bychom mohli STK na osobní auta spustit,“ říká podnikatel Špalek s tím, že licence je psaná na adresu, kde má provozovnu T.C.A.

Jenže povolení zatím drží díky dřívějšímu rozhodnutí Krajského úřadu Jihomoravského kraje Smetana, který prohlašuje, že licenci získal legálně od T.C.A. "Pan Špalek ani společnost T.C.A. nemají oprávnění ji mít," oponuje Smetana. Třetí zájemce, Karel Psota, už dokonce za 20 milionů korun tuto licenci od Smetany koupil, konkrétně tedy koupil firmu, která měla oprávnění STK provozovat – jenže úředníci dopravy označili tento obchod za neplatný.

Časté návštěvy na ministerstvu

Nejhlasitěji se z této trojice ozývá Špalek, který poukazuje na to, že ministerstvo dopravy už téměř rok nereaguje na jeho stížnosti ohledně převodu licence na Smetanu. „Je neuvěřitelné, že se mi tak dlouho nikdo neozval. Navíc se mi zdá podezřelé, že pan Psota mnohokrát navštívil na ministerstvu dopravy úředníka Pavla Noska, který se STK zabývá,“ tvrdí s odkazem na výpis z návštěvní knihy ministerstva. Podle tohoto výpisu ho Psota v letech 2010 až 2014 navštívil jen pětkrát, ovšem v roce 2015 hned dvanáctkrát. A často právě úředníka Noska.  

"Je pravdou, že jsem několikrát navštívil ministerstvo dopravy," potvrdil Aktuálně.cz i sám Psota. Cesty na ministerstvo vysvětluje tím, že kromě STK provozuje veřejnou hromadnou dopravu a kamiónovou dopravu a potřeboval probrat různé věci. Nicméně přiznal, že s Noskem jednal také o STK. "Zajímal jsem se mimo jiné o vývoj legislativy v oblasti STK a řešil jsem další s tím související otázky. Jako významný regionální dopravce a provozovatel STK jsem se zajímal o celou řadu odborných otázek, které ve své praxi řeším," tvrdí Psota.

Zároveň uvedl, že skutečně od Smetany odkoupil za 20 milionů korun obchodní podíl ve společnosti, která v dané době měla oprávnění provozovat druhou STK ve Znojmě. "Cenu jsem považoval za přiměřenou, nabídl jsem víc než jiní zájemci. Měl jsem, a nadále mám, zájem rozšířit provoz vlastní STK o další linky osobních a nákladních vozidel," uvedl s tím, že se mu současný stav nelíbí. Stát by podle něj neměl administrativně bránit firmám, aby rozšiřovaly své služby.

Z vyjádření mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda pro HN vyplývá, že tento úřad se skutečně sporem zabývá, ovšem stále nijak nerozhodl a není jasné, kdy rozhodnutí přijde. „Probíhá přezkoumání ohledně převodu licence z TCA na pana Smetanu,“ uvedl Neřold.

Ten potvrdil i návštěvy podnikatele Psoty u úředníka Noska. Přitom uvedl, že na ministerstvu byl i podnikatel Smetana. "Oba jmenovaní jsou majitelé společností, které provozují vedle STK i zkušební stanice, a jako ostatní majitelé STK z celé ČR jezdí na ministerstvo konzultovat otázky schvalování technické způsobilosti. Jedná se tedy o standardní postup," tvrdí mluvčí.

 

Právě se děje

Další zprávy