Ministr Ťok chce během dekády snížit počet smrtelných nehod na polovinu. Vysvětlil, jak na to

Martin Ťopek Martin Ťopek
13. 5. 2016 13:17
Ministerstva dopravy zemí visegrádské skupiny, Slovinska a Rakouska se zavázala ke snižování počtu dopravních nehod s vážnými následky. Takzvaná Pražská deklarace odkazuje na iniciativu EU, jejíž cílem je snížení počtu usmrcených při nehodách mezi roky 2010 a 2020 o polovinu a počet vážných zranění o 40 procent. Na setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Bleskově

Praha - "Denně zahyne na evropských silnicích sedmdesát lidí, toto číslo je třeba připomínat a nelze ani nečinně přehlížet, že tito lidé umírají zbytečně," uvedl ministr dopravy Dan Ťok po setkání ministrů dopravy Visegradské čtyřky, Rakouska a Slovinska. 

Ministři při něm podepsali takzvanou Pražskou deklaraci, která odkazuje na iniciativu Evropské unie s cílem snížit počet usmrcených při nehodách mezi roky 2010 a 2020.

Ministři se sice shodli na tom, že počet mrtvých na našich silnicích klesá, ale je třeba, aby tento pokles dosahoval řádu desítek procent. Zároveň se ale ministři shodli na tom, že cesta za bezpečnějšími silnicemi nemůže jít přes omezování volného pohybu osob, což jsou snahy Bruselu

Podle Ťoka je třeba stavět na třech pilířích. Prvním z nich je výchova, kdy by škola i rodiče měli už od raného věku na děti působit tak, aby si byly vědomy nebezpečí, jaké skýtá provoz na silnicích. 

Druhým pilířem je změna legislativy. "Plánem je změna bodového systému, který je po deseti letech zastaralý," uvedl Ťok. Doplnil, že třetí oblastí, kterou vede cesta ke snížení nehodovosti, je větší počet silničních kontrol. 

Bez pokut se řidiči přestanou bát

"Slovinský ministr nás například informoval, že mají v zemi jakousi tichou stávku dopravních policistů, kteří při kontrolách nerozdávají pokuty. Na číslech nehodovosti je hned vidět, jak se projeví, když řidiči nemusejí mít strach z postihů," dodal Ťok. 

Statistiky přitom říkají, že mezi evropskými zeměmi na tom z pohledu tragických dopravních nehod není Česká republika nejhůře. Výrazně lépe jsou na tom ale například ve Slovinsku nebo Rakousku

Proto se k plánům Visegradu, jak snížit počet smrtelných nehod na silnicích, hlásí dalších jedenáct zemí. Pokud se připojí, může vzniknout evropská zóna, kdy by se spojenými silami mohl podařit cíl z roku 2010 snížit počet obětí nehod na polovinu. 

Tragické nehody v Čechách dlouhodobě klesaly mezi lety 2008 až 2014. V posledním roce se ale bilance opět zvýšila o několik desítek mrtvých. "Teď se v poslední době snižující se tendence vychýlila, věřím ale tomu, že se nám to podaří," uzavřel ministr Ťok

 

Právě se děje

Další zprávy