Ministr dopravy Dobeš odkládá stavbu pěti dálnic

Petr Holub
7. 9. 2011 0:15
Zdržet se má Pražský okruh i připojení Hradce Králové a Zlína na dálniční síť
Ministr dopravy Pavel Dobeš se pokusí dostat z vlády dvanáct miliard.
Ministr dopravy Pavel Dobeš se pokusí dostat z vlády dvanáct miliard. | Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Praha - Ministr dopravy Pavel Dobeš z Věcí veřejných ve čtvrtek předloží kolegům ministrům seznam staveb, na které už nejsou peníze.

Spolu s rozpočtem Státního fondu dopravní infrastruktury jim mimo jiné oznámí, že odkládá o dva roky zahájení stavby východní části Pražského okruhu z Běchovic k dálnici D1.

O rok má být odložena dostavba posledních čtyř kilometrů na dálnici D11 z Prahy do Hradce Králové, stejný odklad čeká i spojení Zlína s dálnicí D1 po silnici do Otrokovic.

Je to taktika, jak vládu na čtvrtečním jednání přesvědčit, aby dala Dobešovi pro příští rok dvanáct miliard na další nové silnice a na opravu těch současných.

Hrozba pro Frýdek-Místek

Pokud ho vláda nevyslyší, omezí se dopravní investice z národních zdrojů na 37 miliard. Dobešův seznam však může přesvědčit zvláště ty ministry, kteří mají voliče ve východní části Prahy, ve Zlíně, Hradci Králové, Ostravě, Frýdku-Místku a Karlových Varech.

Kromě už výše uvedených silničních staveb se také Ostraváci se v Dobešově plánu dočtou, že se o rok odkládá nová silnice do Opavy a že spojení dálnice D1 s frýdecko-místeckou výpadovkou je odloženo na neurčito.

Bez bližšího upřesnění je také odložen obchvat samotného Frýdku-Místku, jehož ulice dnes slouží jako hlavní transitní cesta pro kamiony do Polska a na Slovensko.

Karlovarský kraj se musí smířit s tím, že nejméně do roku 2014 nebudou peníze na pokračování rychlostní silnice R6, která by propojila krajské město s Prahou.

„Stát není správný hospodář"

Proti dopravnímu rozpočtu už také protestují postižené kraje.

Co řekl ministr
Autor fotografie: Ludvík Hradilek

Co řekl ministr

  • Pokud rozpočet bude navýšen, a já pevně věřím, že s panem premiérem nalezneme společnou řeč, tak komunikace Malenovice - Olbramovice se začne v příštím roce stavět, nebude ale dostavěná v průběhu roku.
  • D11 se v případě mírného navýšení stavět bude. Do konce roku vyřešíme problematiku pozemků a směnu s paní Havránkovou, a až tato bude dokončena, počítáme s alokací prostředků tak, aby byla dokončena část do Hradce Králové, což je myslím nyní asi dva nebo tři kilometry.
  • Pražský okruh z priorit ministerstva dopravy vypadl kvůli rozhodnutí ministerstva pro místní rozvoj, které zrušilo územní rozhodnutí pro jeho jihovýchodní část mezi dálnicí D1 a Běchovicemi. Nově by mohla být tato stavba připravena za rok a půl či dokonce dva roky.
  • Pokud rozpočet resortu dopravy navýšen nebude, pak všechny tyto plány padají.

Kromě Prahy, Karlových Varů, Ostravy a Zlína se ozývá jihomoravský hejtman Michal Hašek, který požaduje do investičního plánu zařadit dvacetikilometrový úsek silnice R52 z Pohořelic do Mikulova, aby zajistil lepší spojení Brna s Vídní.

Dobeš však s touto spornou stavbou, která vede přes Chráněnou krajinnou oblast Pálava, nepočítá ani v nejvzdálenějším výhledu. Jedním z důvodů je o fakt, že ani rakouská vláda neplánuje dostavět „severní dálnici" A5 za křižovatkou ve Schricku, která je od moravské hranice 34 kilometrů daleko.

Sám ministr Dobeš požaduje tři a půl miliardy na opravu silnic, protože pětimiliardová částka v navrženém rozpočtu podle jeho expertů nestačí.

„Poškození silnic po zimě, stav mostů a bezpečnostních prvků ukazují na dlouhodobě podfinancovanou úroveň oprav a údržby. Stát se nechová ke svému majetku jako správný hospodář a v některých případech provozuje infrastrukturu nevyhovující bezpečnostním požadavkům," varuje ministerský materiál.

Hrozí ztráta evropských dotací

Přes kritický nedostatek financí bude dopravní rozpočet financovat méně významné stavby, jakými jsou v první řadě rychlostní silnice R7 mezi Žatcem a Chomutovem, anebo dotažení silnice R35 z Liberce na německou hranici u Hrádku nad Nisou, kde na ni ovšem nenavazuje žádná německá silnice.

Odklady důležitějších staveb typu Pražského okruhu mají přesto logiku. Žádná z nich není spolufinancována z evropských dotací, které je třeba vyčerpat do roku 2015. Dopravní rozpočet proto musí v první řadě investovat do silnic a železnic, kde část nákladů uhradí Evropská unie.

Při čerpání z Bruselu přitom hrozí další riziko. „Evropská komise a ministerstvo dopravy provádějí zpětnou kontrolu oprávněnosti výdajů na evropských projektech. Výsledkem těchto kontrol může být odebrání dotace. Tato hrozba je odhadnuta na téměř 20 miliard korun v silničních projektech," varuje Dobešův materiál.

Proto dopravní rozpočet navrhuje zahájit některé železniční stavby, ke kterým Brusel zpravidla nemívá námitky a které je možné dokončit do čtyř let.

 

Právě se děje

Další zprávy