Ministerstvo práce chystá plán B pro výplatu dávek

ČTK ČTK
2. 4. 2013 18:38
Starý systém bude muset přestat používat, nový má chyby
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Ministerstvo práce a sociálních věcí chystá krizový plán, pro případ, že by muselo za pár měsíců přestat používat systém pro výplatu dávek, jak o tom rozhodl antimonopolní úřad.

Kdyby do té doby nestihlo v tendru vybrat nové dodavatele, je připraveno na provizorní řešení. Peníze od státu lidé dostanou. Novinářům to řekla ministryně práce Ludmila Müllerová (TOP 09).

Krizový scénář nechtěla přiblížit. Podle sociálního výboru sněmovny ale hrozí výpadek vyplácení dávek. Ministerstvo bylo proto pověřeno, aby urychleně vypracovalo "záchranný plán" a vyřešilo potíže s fungováním systémů na úřadech práce.

Antimonopolní úřad v únoru rozhodl, že úřady práce by měly přestat nynější informační systém používat pět měsíců poté, co jeho verdikt nabude právní moci.

Chaos na ministerstvu, nefunguje jim dobře systém

Podle úřadu ministerstvo práce pochybilo, když nevybralo dodavatele v tendru, ale připojilo se k rámcové smlouvě ministerstva vnitra s firmou Fujitsu Technology Solutions. Oběma resortům dal úřad pokutu půl milionu. Odvolaly se.

Ministerstvo podle Müllerové chce teď precizně stanovit podmínky výběrového řízení na nového dodavatele, aby byly transparentní a žádná firma nebyla zvýhodněna.

Pokud by resort soutěž nestihl, je připraven i na "to nejprovizornější řešení" na přechodnou dobu, uvedla ministryně. "V tuto chvíli nejsme schopni předkládat výboru a potažmo veřejnosti, jaké máme krizové plány," řekla poslancům ministryně.

Výpadek dávek nepřipouští. Ujišťovala, že nenastane. Podotkla, že ani loni při největších potížích na úřadech práce se nestalo, že by lidé peníze od státu nedostali.

Nový počítačový systém k vyplácení dávek začaly úřady práce používat od loňska, kdy v čele resortu stál ministr Jaromír Drábek (TOP 09).

Müllerová řekla, že ani po 15 měsících aplikace dobře nefungují. "Máme dneska stále ještě velké připomínky k chodu jednotlivých aplikačních programů... Skutečně dochází poměrně v řadě případů k dlouhému načítání dat, zdržování, duplicitám, zadaná data se ztrácejí, z časových důvodů si je zaměstnanci zapisují ručně a teprve po pracovní době je dodávají do systému," popsala ministryně.

Problematiku informačních technologií má na starosti první náměstek Petr Krůček (TOP 09), který nastoupil. V jeho režii by měl být i tendr na dodavatele systému.

Na jednání výboru řekl, že si umí představit soutěž na zajištění firmy, která nynější programy a aplikace převezme a upraví tak, aby byly pro úředníky použitelné.

Nezávisle na tom by se mohla konat další soutěž, a to na provozovatele systému. "Může to být i v jednom," uvedl nový náměstek. Dodal, že pokud to bude nutné, ministerstvo najde provizorní řešení, než se uskuteční výběrové řízení na jednoho či více dodavatelů.

Od roku 1993 do roku 2011 byla dodavatelem systémů firma OKsystem. Podle Krůčka jí ministerstvo před 20 lety ročně platilo 23 milionů, v posledních letech už přes 400 milionů.

Snahou ušetřit zdůvodňoval přechod na nové programy od jiných dodavatelů i exministr Drábek. Podle některých poslanců byl tento krok ale nepřipravený.

Drábek řekl, že nebyly prostředky na to, aby paralelně fungovaly staré a nové aplikace, které by se testovaly. Připustil, že řada věcí se musí ještě "vyladit", ale chybovost je prý na stejné úrovni jako u systémů jiných resortů.

Bývalý ministr se jako člen výboru dnes hlasování zdržel. Výbor ministerstvo požádal, aby problémy se systémem na úřadech práce urychleně řešilo a vypracovalo záchranný plán.

 

Právě se děje

Další zprávy