Pokuty pro řidiče budou mnohem tvrdší. Při nehodách umírá stále více lidí

ČTK ČTK
Aktualizováno 25. 10. 2015 13:41
Ministerstvo dopravy plánuje zvýšení pokut za některé dopravní přestupky. Například při vysokém překročení rychlosti v obci o 40 km/h nebo o 50 km/h mimo obec by se horní sazba ve správním řízení zvýšila z 10 tisíc na 25 tisíc korun. Důvodem ke změně je podle ministra mimo jiné zvyšující se počet úmrtí na silnicích, jichž je ročně kolem 700. Pokuty se zvednou také za zakázané vjíždění na železniční přejezd. "Naším cílem je, abychom měli méně nehod," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.
Ministr dopravy Dan Ťok
Ministr dopravy Dan Ťok | Foto: René Volfík/FOTOREPO

Praha - Ministerstvo dopravy plánuje zvýšení pokut za některé dopravní přestupky. Například při vysokém překročení rychlosti v obci o 40 km/h nebo o 50 km/h mimo obec by se horní sazba ve správním řízení zvýšila z 10 tisíc na 25 tisíc korun.

Bodový postih by v tomto případě stoupl z pěti na šest, řekl v sobotu ministr dopravy Dan Ťok (ANO) v diskusním pořadu Partie televize Prima.

"V posledních 15 letech se ceník pokut a vůbec bodový systém neměnil a je potřeba přinést nějaký další podnět. Chceme výrazně zdražit největší přestupky, u těch bagatelních necháme sazby v podstatě podobné, jaké jsou," řekl Ťok.

Důvodem ke změně je podle ministra mimo jiné zvyšující se počet úmrtí na českých silnicích, jichž je ročně kolem 700.

Dvakrát a dost

Opakované překročení rychlosti by vzhledem ke zvýšení bodového postihu pro řidiče znamenalo automaticky pravidlo "dvakrát a dost", tedy roční zákaz řízení. Zároveň by byla zavedena bloková pokuta 5 tisíc korun.

Dalším přestupkem, na který se ministerstvo hodlá zaměřit, je zakázané vjíždění na železniční přejezd. "Tam je dnes 2500 až  5 tisíc korun. My chceme navrhnout stejně jako u předchozího přestupku (překročení rychlosti) 5 tisíc až 25 tisíc korun," uvedl Ťok. Podobně by měl být navýšen bodový postih a zavedena bloková pokuta v jedné sazbě 5 tisíc korun.

"Není naším cílem, abychom někoho šikanovali nebo vydělali nějaké peníze. Naším cílem je, abychom měli méně nehod," dodal Ťok.

Podle poslance Františka Laudáta (TOP 09) je otázka, s jakým návrhem ministerstvo nakonec přijde. Připomněl, že počet tragických nehod nejvíce klesal v letech, kdy se uváděly do provozu nové dálniční úseky. Ctěna by měla být především svoboda a zodpovědnost, uvedl s poukazem na německý model.

"V Německu můžete jet velmi rychle, ale v okamžiku, kdy způsobíte nehodu, nesete všechny následky," řekl. Podle něj nepomůže pouze mechanické zvýšení pokut.

Zpřísnění pokut má být podle Ťoka pouze prvním krokem. "Chystáme nový zákon o autoškolách, chystáme řidičák na zkoušku," dodal ministr.

 

Právě se děje

Další zprávy