Chládek chce snižovat nerovnost v přístupu ke vzdělávání

ČTK ČTK
Aktualizováno 19. 5. 2014 16:25
Ministr školství se chce zaměřit na zvýšení kvality výuky učitelů a odpovědné řízení vzdělávacího programu. Jednou z metod má být i povinná předškolní výchova dítěte
Ministr školství Marcel Chládek
Ministr školství Marcel Chládek | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ministerstvo školství chce snižovat nerovnost v přístupu dětí ke vzdělávání. Jako jednu z priorit Strategie vzdělávací politiky pro ČR do roku 2020 to na tiskové konferenci představil ministr Marcel Chládek (ČSSD).

Dále se chce zaměřit na zvýšení kvality výuky i učitelů a odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému.

Nerovnost v přístupu dětí z různých sociálních skupin ke vzdělání je podle Chládka klíčovým problémem českého školství. Systém prý neumí "sevřít nůžky" rozevřené podle sociálního rozvrstvení společnosti.

Situaci má zlepšit předškolní výuka a kariérní řád

"Na vzdělání dítěte má spíše vliv peněženka rodičů než vlastní kvalita žáka. Pokud dítě nemá bohaté rodiče, má ztížený přístup ke vzdělání," prohlásil ministr.

Situaci by chtěl zlepšit mimo jiné zavedením povinné předškolní výuky před nástupem do základní školy. Ta by mohla probíhat jak v mateřské škole, tak v domácím prostředí.

Dalším klíčovým bodem strategie je dokončení kariérního řádu pro učitele, modernizace vybavení škol i modernizace systému hodnocení. Chládek není zastáncem plošného testování žáků, které probíhalo v minulých letech. Školy by podle něj měly využít ministerské databáze testů a prověřovat žáky samy.

Ministerstvo chce zřídit Národní radu pro vzdělávání

Ministerstvo by rádo mělo centrální dohled nad řízením vzdělávacího systému, který je vzhledem k různým zřizovatelům škol roztříštěný. "Chceme zřídit Národní radu pro vzdělávání, která bude apolitická, složená z odborníků," uvedl Chládek.

Tato rada by měla být zřízena na základě další novely školského zákona v příštím kalendářním roce. Měla by tím být zajištěna kontinuita vzdělávací koncepce bez ohledu na to, kdo bude stát v čele ministerstva. "Není možné, že jeden něco nastartuje a druhý to hned ukončí," řekl aktuální šéf školství.

Na strategii, která je nezbytná pro čerpání peněz z evropských fondů v nadcházejícím programovém období, budou navazovat dílčí koncepce s konkrétními kroky způsobu zavedení změn do praxe. Většina z nich by měla být vypracována do konce letošního roku, ty zbývající na začátku roku 2015, uvedl Chládek.

Školství bude potřebovat další peníze

Ke splnění některých bodů bude nezbytné přidat do školství další finance, například náklady na kariérní řád pro učitele odhaduje ministr na pět miliard korun.

Zhruba padesátistránkový koncepční dokument bude nyní procházet připomínkovým řízením a Chládek předpokládá, že by ho vláda mohla projednávat na přelomu srpna a září.

 

Právě se děje

před 52 minutami

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy