Ministerstvo chce bič na silnice. Aby se dalo dýchat

Pavel Baroch
27. 9. 2009 7:50
Chystá se nový zákon na ochranu ovzduší
69. kilometr D8, to je sjezd pro Ústí nad Labem.
69. kilometr D8, to je sjezd pro Ústí nad Labem. | Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Praha - Ministerstvo životního prostředí chce více mluvit do stavby nových silnic a dálnic. Tvrdí, že tím chce chránit lidi před škodlivými exhalacemi z automobilové dopravy.

Nový zákon o ochraně ovzduší by mu dal právo nesouhlasit s budováním silnice nebo dálnice o délce minimálně 10 kilometrů, pokud se prokáže, že by výfukové zplodiny příliš zamořily ovzduší například v přilehlé obci.

Tutéž pravomoc by měly získat krajské úřady u ostatních komunikací. Návrh zákona právě ministerstvo poslalo k připomínkování ostatním resortů.

Chystaná předloha, která by mohla začít platit už od poloviny roku 2010, má dát ministerstvu a krajům také právo stanovit si podmínky pro umístění a stavbu nové silnice.

"Dovedu si například představit, že by se mezi novou silnicí a obcí musel vysázet široký pás zeleně, která by zachytávala prach a další škodliviny," řekl Aktuálně.cz právník ministerstva životního prostředí Michal Bernard, spoluautor nového zákona o ochraně ovzduší.

Platný zákon na automobilismus vůbec nemyslí

Dodal, že orgán ochrany ovzduší bude moci například nařídit i to, aby se kvůli snížení prašnosti nová silnice pravidelně kropila vodou nebo aby vyústění tunelu či výduchů, které odvádějí výfukové zplodiny, byly dál od obytné zástavby. 

Platný zákon o ochraně ovzduší na automobilismus nijak nemyslí, ačkoli jde o jednoho z nejvýznamnějších znečišťovatelů. "Současný zákon nemá dostatečné nástroje k jeho regulaci," poznamenal Bernard.

Výfukové exhalace zvyšují riziko rakoviny

Třeba na emisích jemného prachu, na nějž se vážou i rakovinotvorné látky, se silniční doprava podílí asi z jedné třetiny. V případě nejjemnějších částic téměř z poloviny. Vliv dopravy na kvalitu ovzduší přitom stoupá.

Chystaný zákon rovněž počítá s tím, že by města podle německého vzoru dostala pravomoc vytvořit takzvané nízkoemisní zóny, kam by nesměly jezdit staré automobily s vysokými exhalacemi.

"Nový zákon je nutný. Kvalita ovzduší patří v posledních letech jednoznačně k největším problémům, které české životní prostředí má," upozornil ministr životního prostředí Ladislav Miko.

Podle ministra má znečištěné ovzduší prokazatelně negativní dopad na zdraví obyvatel. Jako příklad uvedl zvýšený výskyt respiračních onemocnění včetně těch chronických.

"Znečištěné ovzduší má rovněž svůj vliv i na vysoký výskyt respiračních alergií a rakovinných onemocnění," dodal Miko.

Jen ať se stavba neprotahuje

Mluvčí Ředitelství silnice a dálnic Martina Vápeníková uvedla, že už dnes se na umístění silnic úřady podílejí, když schvalují územní plán.

"Zákon budeme samozřejmě respektovat," řekla Aktuálně.cz Vápeníková, podle ní je důležité to, aby se příprava zbytečně neprotahovala, protože tím se silnice prodražuje.

Mluvčí Vápeníková podotkla, že už nyní se každá silnice posuzuje podle svého vlivu na životní prostředí a stavbaři se snaží maximálně zmérnit její dopad na okolí například stavbou protihlukových stěn či vysazováním zeleně. Jenže takzvaná EIA není závazná, upozornil Michal Bernard z ministerstva životního prostředí.

 

Právě se děje

Další zprávy