MHD je na měsíc zadarmo. Přestanou lidé jezdit auty?

Petra Sasínová
16. 6. 2009 6:30
Valašské Meziříčí chce zpopularizovat jízdu autobusy. Měsíc budou zdarma.
Autobus MHD ve Valašském Meziříčí
Autobus MHD ve Valašském Meziříčí | Foto: Aktuálně.cz

Valašské Meziříčí - Unikátní akci zahájilo v neděli město Valašské Meziříčí, které je extrémně zatíženo automobilovou dopravou. Po celý měsíc budou lidé v tomto městě jezdit městskou hromadnou dopravou zcela zadarmo.

„Cílem je motivovat lidi, aby ji více používali," říká starosta Valašského Meziříčí Jiří Částečka z ODS. Akce probíhá od 14. června do 14. července.

Zdarma měsíc, možná více

Pokud vedení města dospěje k závěru, že taková podpora MHD má smysl, mohlo by rozhodnout o jejím pokračování. 

Česko zasáhl baby-boom. Ale do autobusu se na plošinu vejdou naráz kočárky jen dva. Matka, která přišla poslední, bude čekat 40 minut na jiný spoj.
Česko zasáhl baby-boom. Ale do autobusu se na plošinu vejdou naráz kočárky jen dva. Matka, která přišla poslední, bude čekat 40 minut na jiný spoj. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

"Uvažujeme už o dalším zkušebním měsíci ke konci roku, kdy by mohli mít lidé ještě více důvodů jezdit autobusy. Podle vyhodnocení bychom uvažovali i o tom, že by městská hromadná doprava byla zdarma většinu roku," prohlásil starosta Částečka.

„Budeme přesně sledovat počet cestujících v autobusech.  Lidé si budou kvůli evidenci nadále vyzvedávat u řidiče jízdenky, ale za nulovou cenu. Také elektronické jízdenky budou řidiči dál přijímat, ale bez úhrady," vysvětluje šéf odboru komunálních služeb Městského úřadu ve Valašském Meziříčí Václav Chajdrna.

Město doplácí na provoz šesti linek městské hromadné dopravy i s příměstskou dopravou celkem asi devíti miliony ročně. Autobusy dotované městem přepraví za rok přes 900 tisíc cestujících. Měsíc bez placení v MHD by měl město stát necelých 300 tisíc korun. Městem projede za den až 30 tisíc aut, což má dopad i na kvalitu životního prostředí.

Hromadná? Někdy spíš individuální

„Iniciativu města vítáme, protože dopravní situace ve městě je opravdu hrozná. A faktem je, že od minulého roku poklesl počet cestujících našich autobusů. Někdy to vypadá, že nejde o hromadnou dopravu, ale o individuální dopravu v prostředcích hromadné dopravy," říká Oldřich Holubář,  ředitel osobní dopravy podniku ČSAD Vsetín, který pro Valašské Meziříčí hromadnou dopravu zajišťuje.

Projekt Valašského Meziříčí je ojedinělý. Ostatní města dosud plně hradila městskou dopravu jen  krátkodobě, například během Dne bez aut či při výjimečných příležitostech jako bylo letos například mistrovství světa v lyžování v Liberci..

Výjimkou je středočeské město Hořovice. To má už druhým rokem hromadnou dopravu ve městě zcela zdarma. „Dříve jsme hradili dopravu osmi sty tisíci korunami a autobusy byly skoro prázdné. Teď přispíváme asi o 170 tisíc korun více a autobusy jsou plné," uvedl starosta Hořovic Luboš Čížek. 

Vedení města doufalo ve snížení počtu aut i zlepšení ovzduší. "Obojí se potvrdilo. Doprava zdarma se nám naprosto osvědčila," shrnul starosta sedmitisícových Hořovic.

Přidají se další?

Podle Antonína Tyma z asociace Národní síť zdravých měst České republiky však není hromadná doprava zdarma v nejbližších letech ve větším měřítku reálná, ať by to bylo jakkoliv ekologické a prospěšné.

„Neexistuje přímá souvislost, že to, co je zdarma, i více využíváme," upozorňuje Antonín Tym. „Česká hromadná doprava je i tak co do dostupnosti a cen oproti různým západním zemím velmi dobře," říká.

Ve Velké Británii je například i pro jednoho člověka v autě levnější, když jede vlastním dopravním prostředkem než autobusem či vlakem.

„Trend, že by hromadná doprava měla být zcela dotovaná, zatím nevídím v Česku ani v Evropě. Podle mne musí fungovat na tržních mechanismech," uvedl Tym.

 

Právě se děje

Další zprávy