Metrostavu kvůli Blance hrozí výpověď. I na ražbu metra

Kateřina Eliášová
7. 7. 2010 18:00
Praha zkoumá, jak vypovědět smlouvu se stavitelem tunelu Blanka
Třetí kráter nad Blankou. Tunelu se začalo místo Blanka říkat Bémovka
Třetí kráter nad Blankou. Tunelu se začalo místo Blanka říkat Bémovka | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - V pořadí už třetí kráter pod rozestavěným tunelem Blanka může pro firmu Metrostav, která jej razí, znamenat definitivní tečku za projektem. Primátor Prahy Pavel Bém chce od právníků analýzu, zda lze se stavební společností vypovědět smlouvu.

"Zadání, které teď od města dostala právní kancelář, je najít a právně analyzovat, jestli na základě toho, co se stalo, je možné smlouvu vypovědět," uvedl v rozhovoru pro Aktuálně.cz.

Připomeňme, že při ražbě tunelu se v úterý propadla zemina na rohu ulice U brusnice a třídy Milady Horákové. Na místě vznikl kráter o průměru asi 15 metrů. Pod nánosem zeminy uvízl bagrista, zával přežil bez vážnějších zranění.

Bém nevyloučil, že by to pro Metrostav mohlo mít další následky i u jiné stavby. Společně s firmou Hochtief totiž Metrostav razí i tunel na prodloužení trasy metra A.

"Pokud závěry všech analýz a šetření povedou k tomu, že budeme vypovídat smlouvu na stavbu Blanky, pak se to musí nutně promítnou i do dalších kontraktů," naznačil Bém, že Metrostav může přijít i o tento lukrativní kontrakt.

Ražba Blanky zatím stojí a sesuv vyšetřuje báňský úřad. Ve středu nařídil i zpracování nového geologického průzkumu a přepracování dokumentace k části tunelu v okolí Brusnice; do té doby další ražbu zakázal.

Foto: tunelblanka.cz

A.cz: Už víte, kdo je zodpovědný už za třetí sesuv půdy nad Blankou?

Každá taková velká stavba se zahajuje až po provedení detailního geologickému průzkumu. Není tedy možné, aby došlo k náhodnému propadu neovlivnitelnému lidskou silou. Předpokládám, že mohlo dojít k technologickému pochybení, nedbalosti nebo jiné formě nezodpovědnosti, která to způsobila.

A.cz: Trestní oznámení jste podal na konkrétního pachatele?

V tuto chvíli na neznámého pachatele. Nicméně ten daný úsek stavby tunelu Blanka měl svého mistra, stavbyvedoucího, inženýra zodpovědného za zvolenou technologii. A já jsem přesvědčen, že to musí být něčí osobní odpovědnost. Zadal jsem právníkům úkol, aby zjistili, zda by se nenašel žalobní petit na trestní oznámení na konkrétní osobu.

Garance bezpečnosti? Tu s Metrostavem už nemám

A.cz: Co teď bude se smlouvou s Metrostavem? Vypovíte ji?

Po té havárii už nemám garanci bezpečí Pražanů. Proto říkám, že uplatníme všechny právní nástroje k tomu, aby stavba pokračovala s garancí bezpečnosti. A pokud ji nedostaneme, tak stavba pokračovat nebude.

A.cz: Můžete tedy jasně říci, zda to pro Metrostav znamená konec se stavbou Blanky?

Za sebe říkám, že garanci kvality a bezpečnosti od současného dodavatele stavby prostě nemám.

A.cz: Kdy smlouvu vypovíte?

Hledání toho, jak vypovědět smlouvu, může trvat několik týdnů nebo měsíců.

Foto: Ludvík Hradilek

A.cz: Pokud smlouvu vypovíte, hrozí velké zpoždění celé stavby. Bude asi třeba i nové výběrové řízení. Jdete do toho i s tímto rizikem?

Zdržení se bojím, ale tato obava nesmí přehlušit fakt, že vystavit Pražany a návštěvníky Prahy riziku dalšího maléru prostě není možné.

Co dál? Posoudí mimořádná rada

A.cz: Kdy budete mít první právní analýzy?

Na verdikt nemůžeme čekat měsíce, i proto se už v pátek sejde mimořádná rada. Do pátku chci alespoň předběžná stanoviska, byť vím, že budou velmi opatrná.

A.cz: Co lze od radních očekávat?

Rada se musí shodnout na nějakém dalším postupu a také vzít na vědomí, že vedení města podává trestní oznámení.

A.cz: A co zodpovědnost konkrétních úředníků i politiků na magistrátu?

Zodpovědnost města je dodržet podmínky smlouvy s dodavatelem stavby. Tady se žádné chyby nedopouštíme. Pokud by v systému řízení projektu neexistovaly kontrolní nástroje, pak je to na zodpovědnost města. Nicméně my víme, že kontrolní mechanismy neselhaly.

Metrostav může přijít i o smlouvu na metro A

A.cz: Metrostav spolu s firmou Hochtief pracuje i na ražbě tunelu na prodložení trasy metra A. Neobáváte se, že i tady může dojít k podobným komplikacím?

Metro A se razí novou technologií, která má být nejen efektivnější a rychlejší, ale i bezpečnější. Stavba nevede pod pražskou památkovou rezervací. Geologicky vede jiným terénem, byť i ten je složitý. Stavba metra je tedy v tomto ohledu jednodušší.

A.cz: Může Metrostav o tuto zakázku přijít? Prosím o jasnou odpověď.

Pokud závěry všech analýz a šetření povedou k tomu, že budeme vypovídat smlouvu na stavbu Blanky, tak se to nutně musí promítnou i do dalších kontraktů. Ano, pro áčko to může znamenat komplikaci.

 

Právě se děje

Další zprávy