Metro, tramvaje, autobusy. Kultovní modely pražské MHD

Přehled fotografií
  • Srážka omnibusu s koněspřežkou
  • Pražská koněspřežka
  • Za zrod pražské MHD je považováno 23. září roku 1875. Na trať tehdy vyjel první vůz ještě koněspřežné tramvaje s cestujícími. "První úsek pražské koňky začínal v Karlíně poblíž Invalidovny, kde se nacházela vozovna. Trať byla dvoukolejná a dlouhá 3,4 km. Při dokončení výstavby sítě v roce 1885 měřila již 18 875 km," říká mluvčí DPP Ilona Vysoudilová.
  • Lanovka na Petřín
  • DPP - První elektrické tramvaje
  • Elektrické dráhy hl. města Prahy
  • 28. 9. 1905: Na Karlově mostě začala jezdit Elektrická tramvaj. Z důvodu poruchovosti bylo od provozování tramvajové dopravy na Karlově mostě už v roce 1908 upuštěno.
  • Klasický omnibus táhli koně. Označení "omnibus" se však někdy používalo i pro malé autobusy v pražské hormadné dopravě.
  • Linka A z Vršovic do Záběhlic (20. léta).
  • Pohyblivé schody na Letnou. Lanovka na Letnou zanikla v roce 1916.
  • Václavské náměstí v roce 1929. Přeložení kolejí do středu náměstí na zvýšené těleso proběhl v letech 1927 (většina náměstí) a 1928 (křižovatka u Muzea nad sochou sv. Václava).
  • První trolejbusy v Praze
  • Autobus Praga NDO. Začal se vyrábět na konci 30. letech, v pražské MHD naplno využit až po 2. světové válce.
  • Autobus Škoda 706 RO (zkratka znamená "Rekonstruovaný Omnibus")byl vyráběn v Československu v letech 1947-1958. Autobus vyvinula Škoda AZ (Automobilové závody)Mladá Boleslav.
  • Historický autobus Škoda 706 RO. Podoba pražské MHD se ale poměrně rychle vyvíjela. Zavedení elektřiny na sebe nenechalo dlouho čekat. V roce 1908 zahájily tehdejší Elektrické podniky první provoz autobusů. Ten byl ale hned v následujícím roce z důvodu několika vážnějších nehod v provozu zastaven. V roce 1925 byla díky pokroku v konstrukci silničních vozidel zavedena autobusová doprava znovu, tentokrát již bez vážných technických rizik. První autobusová linka tohoto období vyjela 21. června 1925 na trati z Vršovic do Záběhlic.
  • Autobus Škoda 706 RTO (zkratka znamená "rámový trambusový osobní") byl vyráběn národním podnikem Karosa v letech 1958-1972.
  • Křižovatka na Můstku s rozřaďovacími kolejemi. Asi v polovině 50. let.
  • První elektrická tramvaj Františka Křižíka vyjela v roce 1891.
  • Revoluce ve vozovém parku pražské MHD - tramvaj T1 (jezdila v letech 1952-1983).
  • Stanice tramvaje Muzeum asi v roce 1972.
  • Trolejbus Škoda 8Tr u Mánesa, přelom 60. a 70. let.
  • Výstavba metra na Václavském náměstí
  • Český prototyp metra R1 - pražskému metru by to slušelo mnohem více než s těžkopádnými zastaralými modely ze SSSR.
  • Stará sovětská souprava metra "81-71". Modernějěí verze původního "Ečs".
  • Kloubový autobus Ikarus
  • Karosa B732
  • Provoz tramvají KT8D5 byl v Praze zahájen dne 7. července 1986 na lince číslo 15. Skončil nyní - 21. května 2013. Modernizované T3 je tedy přežily. Tenkrát to byla pro cestující i řidiče vítaná změna v designu po dlouhé éře T3.
  • Karosa B 951
  • Kloubový autobus Karosa B 941, vyráběla Karosa Vysoké Mýto v letech 1997 až 2001. Inovovaná varianta vozidla, vyráběná od roku 1999, je označena B 941 E.
  • Irisbus Citybus 12M je nízkopodlažní autobus, který vyráběla společnost Karosa Vysoké Mýto ve spolupráci s firmou Renault v rámci koncernu Irisbus. Model byl vyráběn v letech 1995-2005. Je nízkopodlažní a některé vozy obsahují plošinu pro vozík.
  • Kloubová varianta - Irisbus Citybus 18M.
  • Modernizovaná souprava sovětského metra 81-71. (81-71M). To už vypadá lépe, ale že to trvalo...
  • Pražské metro.
  • Souprava metra ve stanici Střížkov.
reklama