Metro musí omezit provoz. Praha dá miliardy na dálnici

Pavel Baroch
27. 11. 2008 16:40
Pražská MHD má peníze jen na havarijní opravy
První metro ze směru od Ládví přijelo přesně v 16 hodin 19 minut.
První metro ze směru od Ládví přijelo přesně v 16 hodin 19 minut. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Pražské metro musí na lince C mezi Ládvím a Letňany od 4. ledna omezit provoz, takže do posledních tří stanic pojede jen každá druhá souprava.

Z pražského rozpočtu, který zastupitelé schválili ve čtvrtek, totiž nedostanou požadovaný balík peněz.

Nedostatek financí se podle generálního ředitele dopravního podniku Martina Dvořáka projeví i na tom, že firma bude moci pouze opravovat havarijní tratě. Na nic jiného, třeba na stavbu nových tramvajových linek, peníze nebudou.

Podle zastupitelky Petry Kolínské ze Strany zelených doplácí pražská hromadná doprava na výstavbu nových autostrád v hlavním městě. Tunelový komplex Blanka, který vede od Malovanky přes Letnou až do Tróje, vyjde na desítky miliard korun.

"Jen do výstavby tunelu Blanka, dálnice uprostřed města, má jít v příštím roce osm miliard. Na rozvoj městské veřejné dopravy jdou necelé dvě miliardy. To je zcela v rozporu s programovým prohlášením rady města, které se zavázalo preferovat veřejnou dopravu," tvrdí Kolínská.

Nejsou peníze na tramvaje

Zastupitelé ČSSD navrhovali přesunout 1,5 miliardy korun ze stavby tunelu Blanka do investičního rozpočtu dopravního podniku, ale neuspěli. ODS má v Praze nadpoloviční většinu hlasů, takže si rozpočet schválila podle vlastních not, i když s ním nesouhlasili ani zelení.

Primátor Pavel Bém uvedl, že do dopravního podniku putuje 23 procent z celkových provozních nákladů města, což je víc než v jiných obdobných metropolích v Evropě.

"Více než osm miliard korun na městský okruh není město schopno proinvestovat, vždyť již z letošního rozpočtu se převádí 2,7 miliardy," argumentoval zastupitel Karel Březina z opoziční ČSSD. Dodal, že příští rok tak bude málo peněz na modernizace vozů metra, nákup nových tramvají a autobusů i na rekonstrukce tramvajových kolejí.

"Chtěli jsme navyšovat výkony, tento rozpočet nám to ale neumožní," řekl generální ředitel Pražského dopravního podniku Martin Dvořák.

Pražský primátor Pavel Bém (vlevo) a ředitel dopravního podniku Martin Dvořák stříhají pásku ve stanici Letňany.
Pražský primátor Pavel Bém (vlevo) a ředitel dopravního podniku Martin Dvořák stříhají pásku ve stanici Letňany. | Foto: Ondřej Besperát

Zastavil se rozvoj pražské MHD?

Zastupitelka Petra Kolínská poznamenala, že v současnosti se rozvoj sítě pražské hromadné dopravy úplně zastvil.

"V tuto chvíli se nestaví ani metro, ani žádná nová tramvajová trasa. Také nedostatek peněz na provoz má první výsledky. Od ledna budou prodlouženy intervaly metra C mezi Ládvím a Letňany," připomněla Kolínská.

Omezení se nelíbí radnici v Letňanech, podle níž hrozí, že budou vozy přecpané anebo že lidé přestanou stanici využívat a budou jezdit autobusy. Nové stanice metra do Letňan přitom letos v květnu slavnostně otevíral primátor Bém, trase o délce 4,5 kilometru vyšla na patnáct miliard.

"Tím, že jsme dostali stejně peněz jako loni, nemáme pokrytý provoz od ledna do začátku května. Takže musíme někde ušetřit," řekl Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která v Praze a okolí organizuje hromadnou dopravu. Na metro do Letňan padla volba také proto, že tento úsek není tak vytížený.

Primátor Pavel Bém odmítl., že by se rozvoj pražské MHD zastavil. Připomněl, že se připravuje prodloužení metra A z Dejvic až do Ruzyně, na což pamatuje i rozpočet na příští rok.

 

Právě se děje

Další zprávy