Metro míň jezdit nebude. Doprava se zase řítí do ztráty

DPP počítá s minusem okolo 300 milionů, protože zatím nebyla schválena omezení linek
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Hospodaření Dopravního podniku Praha se má letos opět propadnout do červených čísel. A to přesto, že nový způsob financování měl přinést vyrovnaný rozpočet. Mohou za to plány na omezení linek. Tedy fakt, že nadále zůstávají jen plány.

Podle informací deníku Aktuálně.cz má dnes vedení Dopravního podniku na stole první návrh rozpočtu pro tento rok. A výsledek hospodaření je vypočítán na minus 300 milionů korun.

"Je to dáno tím, že zatím nepadla dohoda o tom, kde se bude šetřit. Tedy provozy kterých linek budou omezeny tak, aby úhrada od organizace ROPID odpovídala objednaným výkonům," uvedl pod podmínkou anonymity zdroj obeznámený se situací v podniku.

Jasné je zatím jen jediné: na provozu metra se šetřit nebude. Primátor Pavel Bém dnes oznámil, že město nepřipustí, aby se omezoval provoz nočních nebo ranních vlaků podzemní dráhy. Právě tento návrh totiž vyvolal největší odpor veřejnosti.

To ale neznamená, že by se v MHD neškrtalo. "K optimalizacím bude docházet," potvrdil dnes bez dalších podrobností ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.

Miliardu posoudí auditor

ROPID je organizace zřízená pražským magistrátem, která má na starosti městskou hromadnou a příměstskou dopravu. Nově dostává peníze od magistrátu, aby platila za služby, které si objedná od Dopravního podniku (tedy za odježděné kilometry). Dříve si služby pouze objednávala a platil za ně přímo magistrát.

"Vše je v kompetenci ROPIDu. My jsme pouze jedním ze sedmnácti pražských dopravců, kteří budou plnit požadavky," vysvětlil mluvčí DPP Ondřej Pečený.

ROPID už vypracoval analýzu, které linky se mají omezit či zrušit. Informace, které unikly, ale pobouřily veřejnost, a tak se na materiálu nadále pracuje. "Nyní jednotlivé plány připomínkují městské části," sdělil Aktuálně.cz tiskový mluvčí společnosti ROPID Filip Drápal. Podle něj mají na promyšlení svých odpovědí týdenní lhůtu. 

"Každé zdržení dál prohloubí ztrátu DPP," upozorňuje už citovaný zdroj.

Loňské hospodaření podniku ještě není uzavřeno. Podle informací deníku Aktuálně.cz by mělo vykázat zisk, respektive ztrátu těsně okolo nuly. Záleží na tom, jak dopadne jednání s magistrátem o dorovnání schodku za odvedené služby.

ROPID totiž loni ještě podle starého způsobu objednal výkony za více než 9 miliard, magistrát ale přislíbil dotaci jen 7 miliard. Ve vypjaté situaci ke konci roku, kdy hrozila i stávka, přidal magistrát dalších 900 milionů.

Zbylou nárokovanou sumu asi 1,3 miliardy má posoudit auditorská společnost Deloitte během února.

Za vše může Štika?

Loni přitom DPP hospodařil bez řádně schváleného rozpočtu. Představenstvo podniku, v němž zasedá i primátor Pavel Bém, totiž několik návrhů vedení firmy nakonec neschválilo. Podnik tak fungoval na základě rozpočtového provizoria.

Právě kvůli neshodám okolo rozpočtu opustil svou funkci finanční ředitel DPP Ivo Štika. Rezignoval už v polovině roku. Ještě v listopadu pak primátor Bém uvedl, že musel odejít právě kvůli tomu, že DPP nemá rozpočet.

Štiku primátor připomněl znovu tuto neděli v Otázkách Václava Moravce, tentokrát mu kladl za vinu nezdar projektu Opencard. Štika přitom do řídícího výboru projektu nastupoval až když byl v běhu - v roce 2008.

 

Právě se děje

Další zprávy