MDŽ má smysl, říká většina. Mladí mají radši Den matek

Zpravodajská směna
8. 3. 2010 15:30
Jen čtvrtina lidí si v půzkumu veřejného mínění MDŽ spojila s datem 8. března
Sahara Rally. Patří do skupiny takzvaných Darwinových hybridů. Jsou vysoké a kvetou pozdě, až kolem poloviny května.
Sahara Rally. Patří do skupiny takzvaných Darwinových hybridů. Jsou vysoké a kvetou pozdě, až kolem poloviny května. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Mezinárodní den žen, který v kalendáři připadá na dnešní den, si podle dvou třetin Čechů má smysl připomínat. Vyplynulo to z průzkumu agentury STEM/MARK.

Důvody se ale liší. Zatímco pro některé je MDŽ svátkem příliš svázaným s minulým režimem, jiní ho berou jako příležitost dostat nebo darovat květinu. Jen nejmladší generace v názoru na den žen tápe.

Nejčastějším důvodem, proč svátek slavit, je možnost potěšit blízkou osobu květinou nebo drobným dárkem. Vyjádřilo se tak osmnáct procent respondentů.

Pro 13 procent oslovených lidí je MDŽ příležitostí vybočit z všednosti běžného dne. Stejný počet také uvedl, že by se v tento den mělo ocenit něžné pohlaví, které ještě často vedle svého zaměstnání stíhá zajišťovat chod domácnosti a výchovu dětí.

A 11 procent lidí dnešní den chápe jako připomínku emancipace a boje za rovnoprávnost. Oproti tomu někteří dokonce chápou MDŽ jako určitou variaci na svatého Valentýna, která je jim často bližší.

Přežitek komunismu

V otázce smyslu oslav Mezinárodního dne žen se v průzkumu vzácně shodla obě pohlaví. Podle dvou třetin mužů i žen má smysl si dnešní svátek připomínat.

S 8. březnem si MDŽ spojila zhruba čtvrtina dotazovaných. Nejčastěji šlo o ženy ve věku 30 až 59 let. Mladší generace si nejčastěji myslela, že dnes slavíme Den matek. Ten si ale připomínáme vždy druhou květnovou neděli.

A více než polovina respondentů vůbec netušila, co si pod 8. březnem mají představit.

Ta část respondentů, která už si MDŽ připomínat nechce, si v jeho souvislosti vybavila organizované oslavy v minulosti. Školní besídky a povinné karafiáty má zřejmě řada čtyřicátníků ještě v živé paměti. Den žen proto berou spíše jako komunistický přežitek

Oproti tomu mladším lidem ve věku 30-44 let nejvíce vadilo, že by se ženy měly uznávat v předepsaný den. Stejná věková skupina zároveň více prosazuje oslavy Dne matek.

A podle osmi procent dotázaných je nutné vážit si žen celý rok.

 

Právě se děje

před 11 minutami

Oštěpařka Tzéngková zlepšila v 17 letech juniorský světový rekord

Řecká oštěpařka Elína Tzéngková se stala v 17 letech juniorskou světovou rekordmankou. Na víkendovém domácím šampionátu v Janině hodila šestisetgramové náčiní do vzdálenosti 63,96 metru a o deset centimetrů překonala pět let staré maximum Kubánky Yulenmis Aguilarové.

Tzéngková se měsíc před osmnáctými narozeninami zapsala do rekordních tabulek hned prvním pokusem. Další neabsolvovala a bude se soustředit na šampionát dospělých o nadcházejícím víkendu.

Vítězka předloňských olympijských her mládeže se zároveň zařadila na druhé místo v národních historických tabulkách. Lepší je pouze dvojnásobná mistryně světa, evropská šampionka a majitelka stříbra a bronzu z olympijských her Mirela Manjaniová (67,51).

před 47 minutami

Taylor Swiftová prodala 846 tisíc kusů nového alba, počítají se do toho i svetry

Nové album Folklore americké popové hvězdy Taylor Swiftové vede tabulku prodejnosti v USA. Podle časopisu Billboard zaznamenalo ekvivalent 846 tisíc prodaných kusů, což je po jediném týdnu třetí nejvyšší číslo za poslední čtyři roky. Lépe se dařilo už jen zpěvaččiným předchozím deskám Reputation s 1,2 miliony kusů v roce 2017 a loňskému Lover s 867 tisíci kusy.

V éře streamování je hranice milionu prodaných kusů už možná nepřekročitelná, konstatuje deník New York Times. Podle něj Swiftová samotného alba Folklore ve skutečnosti prodala jen 615 tisíc kusů, zbytek tvoří balíčky nové desky s reklamními předměty jako pouzdrem na telefon nebo pletenou vestou. Celkem takto nahrávku Folklore nabízela v 17 variantách. Žebříček Billboard podobné propagační nabídky od října přestane zohledňovat.

Za pár dnů od vydání deska Folklore zaznamenala 290 milionů streamů. Právě kvůli oblibě streamování přes služby jako Spotify nebo YouTube časopis Billboard na měření prodejnosti užívá složitý přepočet, kdy se za jedno prodané album považuje také 10 samostatně prodaných písní, 1250 skladeb streamovaných přes placený účet nebo 3750 písní streamovaných přes účet zdarma s reklamami.

Zdroj: New York Times
Další zprávy