Masarykova univerzita má nové logo. Ke starému kočkopsu jsme ani neměli práva, přiznala škola

Šárka Mrázová Šárka Mrázová
8. 12. 2017 18:01
Masarykova univerzita mění svou tvář. Po téměř 30 letech bude mít nové zářivě modré logo Muni. Má odkazovat na prvorepublikovou tradici Brna.
Nové logo Masarykovy univerzity.
Nové logo Masarykovy univerzity. | Foto: MUNI

Praha/Brno - Příběh první republiky, která se promítá ve funkcionalistické architektuře Brna, ideály svobody a pevné univerzitní základy inspirovaly autory nového loga Masarykovy univerzity. Zářivě modrá zkratka MUNI bude od března příštího roku postupně proměňovat druhou nejlepší univerzitu v Česku.

Staré logo Masarykovy univerzity.
Staré logo Masarykovy univerzity. | Foto: MUNI

"Silné stojky nového písma znamenají stabilitu, tenké linky naopak dynamiku a otevřenost, která k naší univerzitě patří. Poslední písmeno I s patkami znamená jedničku, číslo, kam bychom chtěli jednou směřovat: být prvními v republice," řekla Aktuálně.cz prorektorka pro vnější vztahy Hana Svatoňová. Univerzita začne nové logo zavádět postupně u příležitosti svého 100. výročí, které připadá na 28. leden 2019.

Logo vytvořilo pražské Studio Najbrt, které nedávno připravovalo i hravé vizuály pro festival Pražské jaro. Masarykova univerzita přitom mění svou tvář po mnoha letech. Staré logo tvořila písmena M a U a obklopoval je známý latinský nápis Universitas Masarykiana Brunensis, používal se od roku 1990. "Je to kočkopes a ani k němu nemáme autorská práva," poznamenala Svatoňová.

O změně se proto na univerzitě mluvilo dlouhé roky. Její vedení by chtělo postupně sjednotit většinu značek ostatních fakult a vzdělávacích organizací, tiskoviny, vizitky, diplomy a nakonec i nápisy na budovách. Kolik bude změna celkově stát, se zatím neví. Zástupci univerzity odhadují, že vyjde na několik milionů korun. Studenti dostanou první diplomy s novým logem příští rok v říjnu.

Nasát atmosféru univerzitního města a jeho historii si přijeli designéři do moravské metropole osobně. "Líbilo se nám, jak univerzita vnímá svou funkcionalistickou tradici, která v Brně je," popisuje designér Aleš Najbrt. Pak hledali ideální řešení čtyř písmen názvu MUNI. A nakonec vymysleli celý písmový font.

"Logo pochází z poctivých kořenů a inspiračních zdrojů, jestli přijde někdo za 15 let a vymění ho, už není na nás. Rád bych ale, aby vydrželo co nejdéle," říká Najbrt. Jeho studio vyhrálo dvoukolový konkurz, hodnotila je desetičlenná odborná porota.

Přihlásit se do soutěže je přitom pro grafiky mnohem náročnější na přípravu, než napřímo získávat firemní zakázky. Firmy podle Najbrta investují peníze a přesně vědí, proč to dělají. Když už značka vznikne, tak ji používají. To se ale nedá říct o veřejných institucích, u nichž se stává, že vizuály nakonec nepoužijí, říká designér. Mnoho úředníků si prý neuvědomuje, že vynaložené peníze je potřeba využít. "Věříme ale, že tohle se u Masarykovy univerzity nestane a vizuál vydrží co nejdéle," dodal.

 

Právě se děje

Další zprávy