Mapa: Praha přidá další modré zóny. Podívejte se, kde už zadarmo nezaparkujete

Eva Srpová Jiří Kropáček Eva Srpová, Jiří Kropáček, Kristýna Šopfová
24. 8. 2017 7:59
Koncem srpna rozšíří Praha 5, 6 a 8 své stávající zóny placeného stání o tisícovku míst. Projekt magistrátu města na "dopravu v klidu" se s vysokým počtem lidí, kteří dojíždí za prací, vypořádává již několik let. Pražané si ale stále stěžují na nedostatek parkovacích míst v blízkosti domu.
parkovací oblasti od 26.8. 2017 parkovací oblasti od roku 2016 starší parkovací oblasti

Praha - Najít parkovací místo bude zase o něco snazší, především pro místní. Praha rozšíří 26. srpna stávající zóny placeného stání na Praze 5, 6 a 8 o tisíce míst. Radní se tak snaží regulovat dopravní zátěž a zajistit místním parkování v blízkosti domu. Dosavadní parkovací zóny rozšíří o dalších osm lokalit.

Návštěvníci, kteří ještě loni parkovali v centru městských částí, museli po zavedení zón placeného stání parkovat o něco dál. Jejich počet se ale opět zvýšil, a místní stále neměli kde zaparkovat.

"Při zavádění se nepředpokládalo, že budou auta návštěvníků vytlačena až na tato, z pohledu dostupnosti MHD méně atraktivní, místa. Přesto k tomu došlo, a proto jsme vyhověli požadavkům obyvatel, kteří měli problém zaparkovat před svými domy," vysvětlil mluvčí Prahy 6, co stojí za dalším rozšířením zpoplatněných parkovacích míst. Stejné důvody motivovaly radní Prahy 8.

Podle mluvčího Prahy 6 Ondřeje Šrámka je daná městská část nárazníkovou oblastí pro lidi, kteří dojíždí do Prahy ze Středočeského kraje za prací. Na vině jsou podle něj chybějící zelená parkoviště "park and ride" v okrajových částech města, u nichž se předpokládá, že lidé nechají auto tam a využijí MHD.

Nově tak vznikne na Praze 5 dalších 2 335 parkovacích míst, na Praze 8 asi 1 376 a na Praze 6 o něco méně: 1 117 míst. Většina z nich je určena právě místním.

Dočasně lze zaparkovat kdekoliv

Lidé s trvalým bydlištěm ve vybrané oblasti přitom mohou parkovat na kterémkoliv modrém i fialovém parkovacím místě. Parkovací oprávnění totiž není vázáno na konkrétní místo, ale SPZ auta.

Ve fialové zóně je možné parkovat nanejvýš 24 hodin, pokud řidič nemá v dané oblasti nahlášeno trvalé bydliště. Tato místa jsou především v blízkosti kanceláří a firem, slouží tedy převážně pro dojíždějící za prací.

Není to ale tak, že by modrá místa byla pouze pro rezidenty. Návštěvníci mohou parkovat ve všech barevných zónách. V modré ale pouze tři hodiny, ve fialové maximálně 24 hodin. Přednostně je pro ně určena oranžová parkovací zóna, kde si musí zakoupit parkovací lístek nejdéle na 3 hodiny.

Parkovací lístek netřeba

Rozšíření zón s sebou přinese i řadu inovací. Nově si řidiči nemusí kupovat parkovací lístek z automatu, patrně by v místě ani žádný automat nenašli. Nově vznikající zóny placeného stání přechází na digitální monitoring, který je vázán na SPZ aut. To, jestli řidič skutečně za parkování zaplatil, zjistí strážníci prostřednictvím Virtuálních parkovacích hodin (VPH), které najdou na internetu.

Kromě toho se mění od 24. srpna ceny za parkování, především pro podnikatele sídlící v dané městské části. Místo 12 tisíc zaplatí za rok jen sedm.

Projekt na dopravu v klidu zahájila Praha už v roce 1996. K začátku letních prázdnin mělo na Praze 6 zaplaceno parkovací oprávnění asi 22 tisíc řidičů, na Praze 8 je to 14 tisíce a 8,5 tisíce platících řidičů parkuje na Praze 5.

 

Právě se děje

Další zprávy