Mám správně ometené auto? Záleží na náladě policisty. Silniční zákon je paskvil, říká Kubera

Petr Koděra Petr Koděra
12. 1. 2016 19:00
Senátor ODS a teplický primátor Jaroslav Kubera kritizuje novelu silničního zákona, kterou budou ve středu posuzovat jeho kolegové v horní komoře parlamentu. Balíček novinek, který nařizuje chodcům ve tmě nosit povinné reflexní prvky nebo vrací policii pravomoc zadržet na silnici technický průkaz auta ve špatném stavu, schválili v prosinci poslanci a chtějí, aby platil už na jaře. Kubera je proti, považuje zákon za paskvil. Ovšem teď bude muset rychle přesvědčit víc kolegů. V úterý senátoři na hospodářském výboru schválili verzi poslanců a doporučí ji ve středu i ostatním kolegům. Kubera, vášnivý kuřák a známý zastánce svobod a odpůrce zákazů, vysvětluje v rozhovoru, co mu na novele vadí.
Jaroslav Kubera kritizuje novelu silničního zákona.
Jaroslav Kubera kritizuje novelu silničního zákona. | Foto: DVTV

Aktuálně.cz: Minulý týden jste na senátním ústavněprávním výboru úspěšně navrhl, aby se do silničního zákona přidalo, že obecní strážníci nebudou moci měřit rychlost. Pokud ve středu Senát přijme, vrátí se úplně celý zákon poslancům a jeho přijetí se zabrzdí. Přitom poslanci byli ve velké většině pro a na normu netrpělivě čeká i dopravní policie. Chcete zákon zdržet?

Kubera: Tak předně: policie není autorem zákona. Ta má dělat to, co jí zákon nařizuje. Když zákonodárci řeknou, že se bude jezdit sto padesát, tak bude měřit od sto padesáti výš. A stokrát může říkat, že se jí to nelíbí a že je to hodně. Navíc Senát nemůže neustále reagovat na pobreky Sněmovny, že něco nestíhá. Senát je suverénní. A pokud odhlédneme od toho mého pozměňovacího návrhu, ten zákon se bude vracet tak jako tak, protože v něm jsou hlouposti.

Jaké?

Třeba umožnit městům, aby zakázala segwaye. Je neuvěřitelné, kolik zbytečného místa věnují v tom zákonu těm vozítkům. Vždyť je to problém pouze pražské Malé Strany.

Vy byste segwaye tedy úplně povolil?

Ano. Samozřejmě, občas se stane, že hlupák na segwayi do někoho narazí. Stejně jako to může udělat blázen na kole nebo neurvalý chodec. Kvůli tomu, že se někdy stala nějaká příhoda, hned nemusíme dělat zákon. Kdybychom takhle postupovali kvůli každé dopravní nehodě, tak se z toho zblázníme. Takové excesy budou vždycky. Je naivní si myslet, že když se zamknou školy a dají se tam bezpečnostní rámy, tak že se nenajde šílenec, který přijde pobodat učitelku. To jsou vyhozené peníze, tak obrovské náklady se nevyplatí, protože takové události nelze zabránit. Na letištích nám odebírají boty a opasky a vylévají vodu z plastových lahví. Vždyť to jsou nesmysly, teroristé z toho mají srandu.

A kromě segwayů: co dalšího vám vadí?

Třeba aby policie v zimě rozhodovala, jestli jsem správně očistil auto od sněhu a ledu. Když bude mít dobrou náladu, tak to bude v pořádku. A když ne, tak řekne: tady je smítko na zrcátku, dostanu tisíc korun. A jsem zvědav, jak si bude řidič kamionu ometat to velké auto na parkovišti. To tam asi budou muset být povinně nějaké štafle. Anebo možná dají do povinné výbavy žebřík.

Padající sníh a led ale mohou způsobit velké škody nebo nehodu.

Vím, že je problém, když to nečekaně sletí jinému autu na sklo. Ale když pojedete za kamionem ve správném odstupu, tak se vám to nestane. A taky mi vadí, že policie zase bude smět odebírat přímo na silnici malý techničák. Proč to mají rozhodovat oni? Vždyť máme vyškolené odborníky na stanicích technických kontrol.

Jenže na technických kontrolách se podvádí a na silnici pak jezdí auta, která mechanici ani neviděli. Policista může na silnici auto ve špatném stavu okamžitě odhalit.

Ať někdo spočítá, kolik se v republice udělá technických kontrol ročně a kolik z toho je švindlů. To není deset nebo dvacet procent, to je do jednoho procenta. A kvůli tomu buzerujeme stanice nově nařízeným focením aut. Kdo bude na ministerstvu dopravy číst ty údaje z celé republiky? To není nikdo schopen pojmout. Takže my na jednu stranu zpřísníme STK, kde se auto musí osmkrát vyfotit, a na druhou stranu dáme právo policistům, že stačí jediný jejich pohled na vaše auto a mohou říct: to se mi nelíbí, já vám beru malý techničák, tedy doklad o registraci vozidla. Ten zákon je paskvil.

Myslíte si tedy, že přesvědčíte i ostatní senátory a že se zákon vrátí poslancům?

Myslím, že se bude vracet kvůli mnoha pozměňovacím návrhům.

A když se vrátíme k tomu vašemu návrhu, aby obecní policie neměřila rychlost. Proč jí tuto možnost chcete vzít?

Kdybych zveřejnil maily, co jsem dostal z celé republiky, co dělají městské policie za nehoráznosti, měli byste zaplněný celý váš zpravodajský server. To je neskutečné. Stal se z toho velký byznys. Obce si takhle vylepšují rozpočty. Zeptají se tří řidičů a dva z nich řeknou: měřte. Samozřejmě že se měřit má. Ale tam, kde je to nebezpečné. A prioritně má měřit státní policie, a ne městská, která pošle za několik měsíců od spáchání přestupku předvolání, že jsem jel v Chuchli pětapadesát a že se mám dostavit. To nemá výchovný efekt. Nehledě na to, jaké jsou na pokutách dluhy.

Co podle vás dělají obce špatně?

Dávají třeba ceduli s vyznačením obce kilometr do pole, kde už není zástavba. A strážníci tam měří. Nebo mi v mailech lidé popisují, jak jezdí měřit mimo svůj katastr. Teď byla reportáž v televizi o Dvoře Králové, kde vyberou čtyřicet milionů za rok. To je neuvěřitelné, to přece nemá nic společného s bezpečností silničního provozu. Nečekám, že budou z mého návrhu všichni nadšení. Ale lidé toho mají dost, v obcích se to zvrhlo. Pokud posunete ceduli s hranicí obce hodně do pole, vždycky někoho nachytáte, protože řidič sám nechápe, proč by tam měl jet padesát, když tam nikdo nebydlí.

Proto dávám svůj návrh, který posune účinnost zákona na 1. ledna 2017, aby obce, které si koupily radary teď, mohly ještě letos vyinkasovat peníze, se kterými počítaly, a aby se jim investice alespoň nějak vrátila. Mnohde ani tohle nebude problém, protože obce mají radary pronajaté od firem, takže budou mít čas smlouvy vypovědět. Žádné drama to tedy není.

 

Právě se děje

Další zprávy