Když Praha zakáže průjezd kamionů, uděláme totéž. Starostové se bojí kolapsu dopravy

Barbora Loudová, Kristýna Svrdlinová
Aktualizováno 20. 7. 2016 21:24
V případě, že by od roku 2017 nemohly vjíždět do Prahy nákladní auta delší než 12 metrů, nápor kamionů by se přesunul do obcí v blízkosti metropole. Ohrožené by byly například Říčany či Úvaly. Starostové obcí se obávají, že by se mohl razantně zvýšit počet vozů, které pojedou přes jejich obce. "Pro nás by to znamenalo totální kolaps dopravy," říká starosta Úval Petr Borecký. Obce jsou připraveny se bránit. Říčany zvažují zavedení nízkoemisních zón, zpoplatnění vjezdu do centra města nebo zákaz vjezdu tranzitních kamionů.
Kamiony, ilustrační foto
Kamiony, ilustrační foto | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Obcemi kolem Prahy v současnosti projíždějí řádově tisíce kamionů denně. Přesto se v úterý pražští radní shodli, že od roku 2017 chtějí zakázat průjezd nákladním autům delším 12 metrů některými částmi metropole. Nápor by se tak přesunul do přilehlých oblastí, mezi které patří také Říčany či Úvaly.

"Praha sice nechce uzavřít klíčový průtah městem po dálnici D1, nicméně je v Praze spousta cest, které po zákazu nasměrují kamiony na Říčany," říká starosta města Vladimír Kořen. Otázkou je podle něj například provoz velkého překladiště Metrans v pražské Uhříněvsi. "Pokud by z města byly kamiony vytěsňovány, dalo by se pak v Říčanech mluvit o desítkách tisíc, na což nejsme vůbec připravení," dodal.

Jeho slova potvrzuje i starosta Úval Petr Borecký. "Pro nás by to znamenalo totální kolaps dopravy. Už teď městem denně projedou čtyři tisíce aut, pak by to mohlo být až 15 tisíc," vysvětlil.

Starosta Říčan doufá, že státní správa v případě zákazu nestanoví objízdné trasy přes středočeské obce. "Nebylo by to smysluplné. Kamiony potřebují čtyř- až šestiproudé silnice, zatímco my máme jen obyčejné silnice, kolem kterých se běžně pohybují chodci," řekl Kořen. Kamiony by pak podle něj mohly v Říčanech jezdit kolem školy, a ohrožovat tak místní děti.

Pomoc obcím slíbil hejtman

Jisté signály o tom, že se Praha takové opatření chystá zavést, obce podle Kořena měly. Proto mají Říčany připravená tři možná řešení. "Buď zavedeme nízkoemisní zóny, protože kamiony vedle rodinných domů určitě zdraví obyvatel nepřilepší. Nebo uděláme to samé co Praha, tedy zákaz vjezdu tranzitních kamionů. Případně alespoň zpoplatníme vjezd do centra města," řekl starosta. Město hodlá řidičům průjezd co nejvíce znepříjemnit, například i průběžným vážením kamionů.

Říčanům přislíbil pomoc středočeský hejtman Miloš Petera (ČSSD), podle kterého je řešením urychlení dostavby části Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi. Dostavba okruhu byla prozatím vyškrtnuta ze seznamu prioritních staveb, které mají získat ve zrychleném řízení stanovisko EIA, tedy posouzení vlivu staveb na životní prostředí.

"Po konzultaci s premiérem Bohuslavem Sobotkou odejde tento týden dopis ministru Ťokovi, ve kterém ho Praha i Středočeský kraj vyzývají k co nejrychlejšímu zadání nového EIA i k zachování stávající trasy a vyloučení všech jiných variant," uvedl hejtman.

S co nejrychlejším řešením souhlasí i oba starostové. "Myslím, že tento krok pražských radních je hlavně tlak na vládu, aby konečně řešila východní část obchvatu Prahy," řekl starosta Úval Borecký. Podle Kořena se spor táhne neuvěřitelně dlouhou dobu a je potřeba stavbu okruhu vyřešit jednou provždy. "Stejně jako v Říčanech jsou i obyvatelé Prahy a okolí obětí neschopnosti politiků prosadit rozumnou stavbu," uzavřel.

 

Právě se děje

Další zprávy