reklama
 
 

Mafra se musí omluvit exministru Langrovi za spojení s podnikatelem Mrázkem

Aktualizováno 13. 10. 2015 17:36
Mediální skupina Mafra se musí omluvit exministrovi vnitra Ivanu Langrovi (ODS) za to, že ho v článcích Mladé fronty Dnes a serveru iDNES.cz spojila s kontroverzním podnikatelem Františkem Mrázkem a organizovaným zločinem kolem něho. Exministr se svou žalobou uspěl jen částečně, napadl i další údajně lživá tvrzení. Langera i jeho známého Ivana Kyselého, který v článcích Mafry také figuroval, v úterý podle některých médií zadržela policie v souvislosti se solární elektrárnou Ševětín.

Praha - Mediální skupina Mafra se musí omluvit bývalému ministrovi vnitra Ivanu Langrovi (ODS) za články v deníku Mladá fronta Dnes a na serveru iDnes.cz, které jej spojily s kontroverzním podnikatelem Františkem Mrázkem.

Pravomocně to potvrdil odvolací soud. Langer, kterého podle informací médií zadržela policie v souvislosti se solární elektrárnou Ševětín, uspěl se svou žalobou pouze částečně. Napadal totiž i další údajně lživá tvrzení.

Vydavatelství prohlásilo, že omluvu v deníku zveřejní, proti soudnímu rozhodnutí ale podá dovolání k Nejvyššímu soudu.

Mafra: bylo to v odposleších

Omluva se týká tvrzení, že Langer je ve spisu Krakatice "podezřelý" z propojení na organizovaný zločin kolem bosse Mrázka.

Mafra se hájila tím, že vycházela z přepisů policejních odposlechů. Z nich prý kromě jiného vyplývá, že někdejší údajný vládce českého podsvětí Mrázek využíval Langra přes realitního magnáta Luďka Sekyru, za jehož zájmy tehdejší ministr podle deníku lobboval.

"Následky spojené s tím, že žalovaná (Mafra) utajované skutečnosti získala zřejmě nedovoleným jednáním osob, které porušily předpisy k ochraně bezpečnosti České republiky a jejichž totožnost nezveřejnila, musí zcela logicky nést ona sama," uvedla předsedkyně odvolacího senátu pražského vrchního soudu Dagmar Javůrková.

Podle ní se pravdivost informace o propojení Langra s Mrázkem Mafře nepodařilo prokázat, naopak výslechy svědků prý byly dostatečným podkladem pro to, že Langer osobou podezřelou z propojení nebyl.

"Rozhodnutí soudu respektujeme, omluvu za článek, který v roce 2008 napsal bývalý redaktor MF DNES zveřejníme, nicméně proti rozsudku podáme dovolání k Nejvyššímu soudu," řekla Silvie Škábová z Mafry.

Zasáhla Langerovu čest

Podle verdiktu Mafra použila pojem "podezřelý" způsobem, který byl objektivně způsobilý zasáhnout Langrovu čest, a to vzhledem k trestněprávnímu kontextu.

"Novinářskou zkratku nelze tolerovat v tak zásadní a jasné věci, jakou je podezření z napojení na organizovaný zločin," zdůraznila.

Zároveň však zmírnila rozsudek v tom, že omluva uveřejněná v Mladé frontě Dnes nemusí mít rozsah čtvrtiny strany, postačí osmina.

Langrovi se nelíbily ani další výroky deníku, který podle něj vedl cílenou kampaň proti jeho osobě. V tom mu ale soudy zapravdu nedaly.

Žádná podpora Kyselého

Bývalý politik konkrétně nesouhlasil s tvrzením, že porušil zákon o střetu zájmů či že lobboval za svého známého Ivana Kyselého, který Langrovi v minulosti půjčil dva miliony korun na rekonstrukci domu v Olomouci.

Za nepravdivou Langer označil například informaci, že si s Kyselým pomohli navzájem nebo že tají okolnosti úvěru. Kyselý byl v úterý zřejmě rovněž zadržen policií.

Podle MF Dnes byl Kyselý obchodním partnerem magnáta Sekyry a v roce 2000 společně usilovali o podíl v největší české stavební firmě IPS. Langer, který byl tehdy místopředsedou Poslanecké sněmovny, jim podle deníku v tomto úsilí napomáhal.

To, že si Langer s Kyselým navzájem pomohli, označil před časem za "nespornou věc" i pražský městský soud. Vrchní soud nyní Langrovi přiznal právo na omluvu pouze za výrok, že Kyselému dlužila i Langrova firma Golf Ageus.

Langer se žalobou na ochranu osobnosti domáhal omluvy řadu let. Pražský městský soud jeho nárok v březnu 2010 původně zamítl s tím, že napadené články nebyly jednostranné a politik pokaždé dostal příležitost, aby se k nim vyjádřil.

Langer se však úspěšně odvolal k vrchnímu soudu, který nařídil kauzu projednat znovu. Poté už městský soud politikovi částečně vyhověl.

autor: ČTK | 13. 10. 2015 14:21

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama