Liška online: Státní maturita přijímačky nenahradí

eli, das
13. 3. 2008 12:30
Ministr školství odpovídal čtenářům online
Foto: Ondřej Besperát

Praha - V úterý to bylo přesně sto dní, co na ministerstvo školství nastoupil Ondřej Liška. Úřad zdědil po své stranické kolegyni Daně Kuchtové, která nakonec musela odejít kvůli problémům s čerpáním z evropských fondů.

Dnes odpovídal online na otázky čtenářů deníku Aktuálně.cz.

Dotazy se týkaly převážně státní maturity, kterou ministr Liška označil za jeden z hlavních úkolů ministerstva a jako další prioritu jmenoval novelu školského zákona.

Přečtěte si: Co budou učitelé zkoušet u maturit

Český jazyk bude při státních maturitách poviný, řek Liška. Matematika bude povinná jen na školách, kde to určí jejich ředitel. Studenti to budou vědět předem a budou si moct vybrat, řekl ministr Liška.

"Nedostatek odborných pracovních sil nevyřešíme tím, že všem plošně a bez rozdílu vnutíme matematiku, nýbrž že budeme systematicky podporovat odborné vzdělání, a to ekonomicky, ve spolupráci se zaměstanavateli a motivací mladých lidí," dodal.

Státní maturita podle Lišky v budoucnu plně nenahradí přijímací zkoušky na vysoké školy. "Zatímco budou existovat školy, které se spokojí s výsledkem maturity, jiné budou rozhodně požadovat dodatečné hodnocení, například talentové," řekl ministr.

V rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz se dotkl také témat, která s rezortem školství nesouvisejí - například pořádání olmypiády v Praze.

"Olympidá v Praze je projekt, který podle mého osobního názoru nemá v současné podobě šanci na to, získat si legitimní podporu občanů," uvedl.

Kompletní online rozhovor si přečtěte zde:

Odpovězeno: 13. 03. | 11:24Autor: Učitel

Otázka: Vážený pane ministře a magistře, kroužkuji Vás ve volbách již od roku 2002, a tak se chci zeptat, jestli by bylo možné katastrofálně se zhoršující dopravu (hluk, znečištění, kolony) řešit zavedením nějaké formy daně z motorového vozidla, která by byla použita na podporu hromadné dopravy?

Ondřej Liška: Děkuji Vám za podporu. Souhlasím s Vámi, že doprava je jedním z nejžhavějších problémů. V koalici se nyní finišují práce na omezení kamionové dopravy. Cílem je vytvořit systém nákladní dopravy, který by kamiony převedl na železnici. Ale to není omezený problém. Zároveň jednáme o systematičtější podpoře veřejné dopravy. Předpokládám, že během tohoto roku přijdeme s konkrétními opatřeními. I my bychom si přáli, aby změny postupovaly rychleji, ale doprava je natolik komplexní oblast a plná silných zájmových skupin, že si prosazení změn vyžaduje enormní úsilí a také čas. Pro nás je tato oblast na pomyslné špičce našich politických priorit.

Odpovězeno: 13. 03. | 11:25Autor: Student

Otázka: Prosím, nepřipusťte změkčení bodobého systému na silnicích. Naopak ohrožení chodců na přechodu by se mělo trestat ještě tvrději.

Ondřej Liška: Změkčování bodového systému není na místě. Každý, kdo má možnost cestovat automobilem v zahraničí, může vidět, že styl řízení v Česku je strašný a nejméně ohleduplný v chodcům. Ani pověstní římští řidiči si nedovolí to, co naši.

Odpovězeno: 13. 03. | 11:30Autor: David Rath

Otázka: Dobry den, proc nejste pritomen jednani PS?

Ondřej Liška: Jsem na jednání PSP. Pokud máte program, který jednání přenáší, můžete vidět, že je nyní vyhlášena přestávka a já sedím v lavici a odpovídám na Vaši otázku.

Odpovězeno: 13. 03. | 11:34Autor: Miscy

Otázka: Jak je to s matematikou na maturite? Planujete zavest aby byla zase povinna?
Pokud matematiku nechcete, muzete prosim uvest argumenty proc ne?

Ondřej Liška: Matematiku si bude moci student buď zvolit jako jeden z povinně volitelných předmětů nebo bude matematika na dané škole povinná. O tom, že je matematika povinnou částí maturitní zkoušky ale v takovém případě bude student vědět předem, ještě předtím než se na školu přihlásí. Bude si tedy moci zvolit takovou školu, která bude vyhovovat jeho zaměření. Toto ustanovení je důležité proto, že některé vysoké školy a zaměstnavatelé matematiku budou právem vyžadovat, a proto mají mít ředitelé možnost ji vzhledem k poptávce napevno zařadit.

Odpovězeno: 13. 03. | 11:37Autor: Rodič

Otázka: Dobrý den. Zajímalo by mě, zda se díky novým maturitám změní příjem studentů na vysoké školy. Myslím tím např: bodové hodnocení maturity, které automaticky otevírá dveře na vysoké školy.Jak je zvykem v některých zahr.státech. Děkuji

Ondřej Liška: Naším přáním je, aby vysoké školy využily v budoucnu jako ukazatel kvality studentů. Samotná státní maturita ale nedokáže ve všech případech plně nahradit přijímací proces. Zatímco budou existovat školy, které se spokojí s výsledkem maturity, jiné budou rozhodně požadovat dodatečné hodnocení, například talentové apod.

Odpovězeno: 13. 03. | 11:39Autor: Horáček

Otázka: Ubytovací stipendium pro VŠ studenty je katastrofálně nízké, řada mých spolužaček a spolužáků má problémy. A DPH u kolejí to ještě zhoršilo. Pomůžete?

Ondřej Liška: Jak jste zachytil/a, připravuji reformu vysokého školství. Mluví se o ní dlouho, málo se zatím učinilo. Součástí této reformy je také odbourání sociálních bariér. Proto připravuji zavedení systému stipendií a výhodných půjček na studium, který by měl předejít situacím, o nichž mluvíte.

Odpovězeno: 13. 03. | 11:42Autor: Olga

Otázka: Rozumím tomu dobře, že si např. studenti SOŠ (ti s vysokým sebevědomím, ale bídnými znalostmi)mohou zvolit v květnu 2010 vyšší úroveň maturity-proč to nezkusit, že? a pak jít v pohodě v září na základní úroveň? To bude docela náročné pro velké integrované školy...

Ondřej Liška: Jistě to nebude úplně triviální, ale nemyslím si, že systém, tak jak je nastaven, povede ke zneužívání. Mladí lidé se už nyní musí odpovědně rozhodovat o své budoucnosti, odhadovat svoje schopnosti vzhledem k volbě zaměstnání čí pokračování studia. Proto si myslím, že dvě úrovně maturity jim toto rozhodování ulehčí a systém celkově zprůchodní. Jednak kvůli dvěma úrovním, ale také proto, že si bude moci kdokoliv třeba později doplnit vzdělání o další úroveň.

Odpovězeno: 13. 03. | 11:45Autor: Gabriela

Otázka: Dobrý den, pane ministře. Chtěla bych se Vás zeptat, jestli víte, s kolika penězi přijde domů začínající učitel po daňové reformě? A jestli si myslíte, že je to dost motivující pro setrvání ve školství? Děkuji za odpověď

Ondřej Liška: Opakovaně jsem prohlásil, že platovou situaci v regionálním školství nepovažuji za dobrou. A také proto něco dělám. Jednám s odbory a připravuji změnu, pro niž bych chtěl vyjednat podporu ve vládě. Měla by vést nejen k zlepšeí platů, ale také vůbec zlepšení podmínek práce učitelů a zvýšení kvality výuky.

Odpovězeno: 13. 03. | 11:47Autor: Š

Otázka: Vážený pane ministře,
často je uváděno, že státní maturity nahradí přijímací zkoušky na vysoké školy. Jak ovšem chcete donutit vysoké školy, aby se při přijímacím řízení řídily výsledky státních maturit, když si mohou sestavit přijímací řízení přesně podle svých potřeb?

Ondřej Liška: Vysoké školy k tomu nelze nijak donutit. Lze však s nimi diskutovat o potřebách a možnostech, jak co nejvíce zprůhledit a zprůchodnit přechod ze středního do vysokého školství. Teprve s odstupem budeme moci vyhodnotit, zda se nám podařilo systém nastavit tak, že jej vysoké školy vezmou za užitečný a svůj. Každopádně se o to velmi usilovně snažíme.

Odpovězeno: 13. 03. | 11:53Autor: Martin S.

Otázka: Dobrý den,pěkně vystihuje rozsah základních znalostí notoricky známé motto "číst, psát a počítat". Jak se podle Vás slučuje oficiální vládní linie podpory vědy a výzkumu s "degradací" matematiky na úroveň ostatních předmětů a její zařazení mezi volitelné, nikoliv povinné, předměty státních maturit

Ondřej Liška: Číst, psát a počítat samozřejmě patří k všeobecnému vzdělání. Matematika bude povinná tam, kde o tom rozhodnou ředitelé škol. A na tyto školy půjdou ti, kteří se budou chtít uplatnit v technických a přírodovědných oborech. Nedostatek odborných pracovních sil nevyřešíme tím, že všem plošně a bez rozdílu vnutíme matematiku, nýbrž že budeme systematicky podporovat odborné vzdělání, a to ekonomicky, ve spolupráci se zaměstanavateli a motivací mladých lidí.

Odpovězeno: 13. 03. | 11:58Autor: Admin

Otázka: Vzdělání je nejdůležitější pro hospodářský růst. Naopak málo užitečné je IMHO pumpování peněž do tzv.sportovní reprezentace a sportovních klubů. Ať si na sebe vydělají sami. Co vy na to?

Ondřej Liška: Souhlasím s Vámi, že pro konkurenceschopnost každé společnosti v podmínkách globální ekonomiky je vzdělání klíčové. Ale nemyslím si, že vzít prostředky na sport vyřeší nedostatek financí na vzdělání. Pokud jste ale měl namysli to, že financování sportu v ČR není vyřešeno úplně dobře, v tom s Vámi mohu souhlasit. Obávám se ale, že ve zbývajících dvou letech, pokud tato vláda vydrží, s tímto problémem nebude snadné hnout. Prioritu pro mě rozhodně má reforma vysokého školství, státní maturity, podpora kurikulární reformy a sociální inkluze. Sportu i přesto samozřejmě věnuji odpovídající pozornost - nejen vrcholovému, ale sportu pro všechny.

Odpovězeno: 13. 03. | 12:05Autor: Elena

Otázka: Hezký den,dal jste si předsevzetí, že se pokusíte získat pro školství více peněz z rozpočtu, podařilo se? děkuji

Ondřej Liška: Ano, ale je zřejmé, že takový cíl nelze splnit ze dne na den, dokonce ani z měsíce na měsíc. Příprava rozpočtu na příští rok se právě rozbíhá. Příští týden mám opět jednání s odbory. Jednání o rozpočtu s ostatnímí členy vlády budou klíčová. Výsledek ale budu znát až za několik měsíců. Jistě se o tom dozvíte.

Odpovězeno: 13. 03. | 12:07Autor: Tomáš Pěnička

Otázka: Dobrý den, plánujete aby v tzv. státních maturitách byl povinný technický předmět (nemusí to být právě matematika). Pokud ne, bude poviná čeština? Nebyl by potom obsah maturitní zkoušky nevyvážený (v neprospěch exaktních, technických věd)?

Nemyslíte, že vinou absence matematiky či jiných technických předmě

Ondřej Liška: Čeština bude povinná. Matematiku si budou moci žáci buď zvolit nebo bude povinně určena vedením školy. V takovém případě budou ale studenti ještě před nástupem do školy vědět, zda matematika je či není povinná.

Odpovězeno: 13. 03. | 12:09Autor: Pražanka

Otázka: V Praze se už nedá dýchat, a ty zácpy a rámus. Proč neprosazujete daně z provozu automobilů a nedáte to na železnice a MHD?

Ondřej Liška: Daně z provozu automobilů prosazujeme, stejně tak přesun nákladní dopravy na železnici. V programovém prohlášení jsou i tyto naše požadavky obsaženy a pracujeme na jejich realizaci. Blížíme se již dohodě na omezení jízd kamionů.

Odpovězeno: 13. 03. | 12:13Autor: PeterH

Otázka: Dobry den,

rad bych vedel, jestli byla vubec zvazovana moznost ruznych variant statni maturity? Napr. jina statni maturita pro gymnazia, jina pro technicke stredni skoly, netechnicke SS, uciliste atd.
To je podle nazoru mnohych jedina rozumna varianta...

Ondřej Liška: Jedním z důvodů pro zavedení státních maturit je velmi rozdílná a roztříštěná úroveň maturit na různých školách. Nejde o to ji totálně sešněrovat a znehybnit. Jde o to zavést čitelný standard, který bude ale zároveň natolik flexibilní, že umožní vyjít vstříc jak požadavkům zaměstanavatelů, tak i nezvratitelnému světovému trendu poskytovat co nejširší všeobecné vzdělání co největšímu počtu lidí.

Odpovězeno: 13. 03. | 12:13Autor: abc

Otázka: Co jste udělal ke zvýšení platů pedagogických pracovníků, u kterých je průměrně mzdový propad 1.500,-- Kč a titéž pedagogové mají ještě provádět dvoje maturity? Je to vaše velká ostuda.

Ondřej Liška: Jednám o zvýšení objemu prostředků na platy pedagogických pracovníků. To rozhodně není málo.

Odpovězeno: 13. 03. | 12:15Autor: Estudiante

Otázka: Podle mě české školství vychovává k netoleranci, xenofobii a rasismu.
Nenávist k odlišnostem je tam přítomna.
Například diskriminace studentů a studentek kvůli účesu, oblečení. Chápu, že všechno má své meze, ale jak chcete učit děti toleranci, když je už i nevinná nekonformnost zašlapávána do země?

Ondřej Liška: Pracuji na tom, aby se výchova k toleranci, ineterkulturnímu porozumění a k lidským právům stala silnou a nedílnou součástí našeho vzdělávacícho systému. Za důkaz Vám může posloužit i to, že jsem vytvořil samostatné pracoviště na MŠMT, které bude sociální dimenzi ve vzdělávání sledovat a podporovat.

Odpovězeno: 13. 03. | 12:17Autor: Pan X

Otázka: Pane ministře, mezi mladými lidmi v západním světě včetně ČR klesá atraktivita přírodních věd. Jakým způsobem by tento problém měl být řešen? Neměly by dostávat školy zabývající se přírodními vědami větší dotace na úkor humanitních škol, které nejsou zdrojem společenského progresu?

Ondřej Liška: Se svými spolupracovníky se zabýváme tím, jak motivovat mladé lidi pro studium technických oborů a přírodních věd. To není snadné. Každopádně chceme nasměrovat část evropských fondů k takové podpoře, prostřednictvím kurikulární reformy, neformálního vzdělávání, prestiže těchto oborů apod.

Odpovězeno: 13. 03. | 12:19Autor: Jann

Otázka: Dobrý den, rád bych věděl proč se SZ nijak viditelně neangažuje v diskusi o budoucnosti zdravotnictví, kde jsou velmi sporné body jako např. privatizace fakultních nemocnic, která vážně ohrozí vzdělávání nových doktorů a je odmítána všemi rektory.

Ondřej Liška: Není pravda, že se neangažujeme v této debatě. Já a můj resort trváme na výhradách vůči novému zákonu o univerzitních nemocnicích a je to jediný resort, který takto vážné výhrady zvedl.

Odpovězeno: 13. 03. | 12:20Autor: Otazka

Otázka: Vcera jsem stejnou otazku polozil pani Zubove. Smazali ji. Proc jste jako jediny klub jednotne opustili PS pri hlasovani o institutu referenda, kdyz jste o prim. dem. tak lhali pred volbama. Volil jsem vasi stranu a vsem se za to omlouvam.
http://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G= 45898

Ondřej Liška: PS jsme neopustili, Vaše informace není pravdivá.

Odpovězeno: 13. 03. | 12:28Autor: Jana Němcová

Otázka: Dobrý den, pane ministře.
Moje otázka je mimo diskuzi o maturitách, ale věřím že se vyjádříte.
Jaká je koncepce a náhled do budoucnosti na základní umělecké školy, je možné je dále řadit mezi základní školy nebo do volnoaktivit. děkuji a přeji Vám hezký den

Ondřej Liška: ad ZUSky: jsou to školy, které jsou přesně na pomezí základního a neformálního vzdělávání. My je považujeme za velmi dležitou součást základního vzdělávání a do budoucna chci, aby tato role byla i nadále zachována. Že to nejsou jen planá slova, svědčí i to, že pro ně chystáme rámcové vzdělávací programy a také samostatný systémový projekt z fondů EU.

Odpovězeno: 13. 03. | 12:32Autor: PetrF

Otázka: Četl jsem, že podporujete dovoz sněhu na lyžařské závody. Nemyslíte si, že je nesmysl, stavět lyžařská střediska v oblastech, kde je pravděpodobnost špatných sněhových podmínek vysoká? Takový závod se má pořádat v nadmořské výšce třeba 1200 m., kde bývá sněhu většinou dostatek.

Ondřej Liška: Není pravda, že podporuji dovoz sněhu na lyžařské závody. Naopak, naposled jsem jej spolu s MŽP kritizoval. Pořadatele jsem upozornil, že jimi zvolený postup narušil životní prostředí. Je skutecne nemoudre poradat zavody tam, kde proto objektivne nejsou optimalní podmínky Za to nesou odpovednost ti, kteri takto rozhodli. Ja budu pozorne sledovat to, aby pripadne skody byly co nejmensi, nebo žádné.

Odpovězeno: 13. 03. | 12:37Autor: agata.jpg

Otázka: Prosím, pomozte zabránit olympiádě v PRAZE.

Ondřej Liška: Olympidá v Praze je projekt, který podle mého osobního názoru nemá v současné podobě šanci na to, získat si legitimní podporu občanů. Vágně popisuje rizika a je spojen s vynakládáním veřejných prostředků, o němž mám pochybnosti, že je smysluplné a transparentní. Olympiáda jako taková mi rozhodně nevadí, ale za daných podmínek v ní vidím spíše rizika než přínos.

Děkuji všem čtenářům aktualne.cz za otázky a omlouvám se těm, jimž jsem nestačil odpovědět. Přeju vše dobré, Ondřej Liška

 

Právě se děje

Další zprávy