Lidové noviny Babiše nešetří, týdeník 5plus2 oslavuje

Domácí Domácí
11. 11. 2013 15:35
Vyplývá to z analýzy, jak média referují o svých majitelích
Andrej Babiš.
Andrej Babiš. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Letní koupí vydavatelství Mafra završil Andrej Babiš přesun českého tisku z rukou zahraničních vydavatelství k tuzemským podnikatelům.

A na stole už je první rozbor, který ukazuje, jaký dopad změna vlastníka na obsah to má. Zda se novináři začali chovat podle hesla: "Koho chleba jíš..." Jde o analýzu společnosti Newton Media, o jejíž závěrech informoval web Media Info.

Průzkum sledoval, jak média píší o svých vlastních majitelích - konkrétně o Andreji Babišovi (Mf Dnes, Lidové noviny, iDnes, 5+2), Zdeňku Bakalovi (Aktuálně.cz, iHned, Hospodářské noviny, Ekonom) a Jaromíru Soukupovi (Týden, TV Barrandov).

Babiš

Nejkomplikovanější vztah má se svými periodiky právě Andrej Babiš, který byl obecně coby lídr hnutí ANO na stránkách tisku vidět citelně častěji než Bakala se Soukupem.

Foto: http://www.mediainfo.cz/

Hned po koupi Mafry si to Babiš rozházel s redaktory Lidových noviny, když jim vytkl, že neinformovali o tiskové konferenci jeho strany. Později se za výstup omluvil před celou redakcí.

Deník však k majiteli zůstal kritický i nadále. A před volbami přitvrdil.

O hnutí ANO, které Lidové noviny překřtily na ANO Fert, uvedly, že je účelové a bez programu. O Babišovi pak redaktoři v první den voleb napsali: "Andrej Babiš je volbou jednookého mezi slepými. Nikdo neví, zda dostatečně chápe, že občané České republiky nejsou zaměstnanci jeho Agrofertu a že ne všechno v životě lidské společnosti se dá koupit penězi."

Z LN navíc po příchodu Babiše odešli známí novináři (Tomáš Němeček, Lenka Zlámalová, Daniel Kaiser, Martin Weiss), nejnověji svůj odchod ohlásil i šéfredaktor Dalibor Balšínek.

Mladá fronta Dnes byla k novému majiteli o něco vstřícnější. "Program byl občas označen za 'gumový' nebo 'komerční' a samotné hnutí za 'nesourodé' a 'populistické', na druhou stranu daly regionální mutace deníku nemalý prostor příznivcům ANO," uvádí autoři analýzy.

V textech, kde se řešil Babišův vztah k StB a riziko berlusconizace, dostával šéf Agrofertu prostor k obhajobě.

Příjemné počtení naopak Babišovi připravoval týdeník 5plus2, který není součástí stejného vydavatelství, jako MFD a LN (tedy Mafra). Ten o svém majiteli referoval lichotivě v 67 procentech případů.

Bezplatný deník Metro o Babišovi referoval neutrálně až flegmaticky, uvádí studie.

Bakala

Z analýzy vyplývá, že Bakalova média jsou ke svému vlastníkovi zdrženlivější.

Foto: http://www.mediainfo.cz/

"Hospodářské noviny mají s webem Aktuálně.cz společný nejen skromný počet veškerých zmínek o něm (55), ale i to, že u nich vůči vlastníkovi lehce převážil negativní tón (11 %, resp. 13 %) nad tónem pozitivním (9 %, resp. 5 %)," píše se v analýze.

Negativně či ambivalentně referovaly HN i Aktuálně.cz o Bakalovi v souvislosti s děním na Ostravsku spojeném s firmami OKD, NWR nebo RPG.

Největší pozornost přitahoval ztrátový důl Paskov a uvažovaná schůzka Bakaly s prezidentem Zemanem. Týdeníky Ekonom a Respekt se pak jakémukoli hodnocení podnikatele vědomě vyhýbaly.

"Respekt není deník, který musí psát o všem, co se děje kolem, jsme názorový týdeník. Zřejmě jen málokdo by oponoval tomu, že chválit svého majitele by působilo nepatřičně. Pokud ale nemáme někoho chválit, nemůžeme ho ani kritizovat. I proto jsme se rozhodli, že o aktivitách našeho majitele - Zdeňka Bakaly - nepíšeme," uvedl šéfredaktor Respektu Erik Tabery v zářijovém editorialu.

Soukup

Časopis Týden a TV Barrandov, které vlastní Jaromír Soukup, o svém majiteli referovaly sporadicky, pouze pětkrát. 

Foto: http://www.mediainfo.cz/

"Když měl Soukup vysvětlit, proč vedením své televize pověřil Vladimíra Železného, zaštítil se jeho zkušenostmi. Železný mu lichotku obratem vrátil - nechal se slyšet, že mu "imponuje práce, kterou vlastník TV Barrandov odvedl," popisuje analýza.

Potřeba přiznat, že ústřední aktér textu je zároveň vlastníkem daného média, je podle studie nejméně soustavná u Babišových médií - uváděly ho je v deseti procentech případů.

Bakalova média majitele deklarovala v 76 procentech.

Soukupův týdeník a televizní stanice vlastníka neopomněly přiznat nikdy.

 

Právě se děje

před 8 minutami

Rozbory vody z řeky Bečvy po druhém úniku chemikálií potvrdily nadlimitní výskyt niklu

Výsledky rozborů vody z Bečvy, které ve Valašském Meziříčí-Juřince v úterý odpoledne odebrali inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP), prokázaly zvýšené množství niklu. Výsledky nepotvrdily zvýšený obsah kyanidů. V tiskové zprávě to uvedli mluvčí ČIŽP Radka Nastoupilová a valašskomeziříčský starosta Robert Stržínek (ANO).

Na hladině řeky se v úterý vytvořila pěna. Podle Stržínka se znečištění do Bečvy dostalo z vyústění kanálu vedoucího z areálu rožnovské Tesly, tedy z toho, jímž podle policie před několika týdny do řeky unikl kyanid. "Jsem si plně vědom, že zatém nemáme křížovou kontrolu, tedy výsledky námi odebraných vzorků. Ale vzhledem k tomu, že jsme veřejnost upozornili na nebezpečí, jež by mohlo hrozit, považuji za nutné už nyní všechny uklidnit zprávou, že v řece není jedovatá látka. Jakmile budeme mít výsledky rozborů dalších vzorků, budeme veřejnost informovat," řekl Stržínek.

Nikl není pro člověka významně toxický, ale patří mezi potenciální karcinogeny, je rozšířeným kožním alergenem.

Zdroj: ČTK
před 9 minutami

Řecko a Turecko zasáhlo zemětřesení

Část Řecka a Turecka v pátek zasáhlo zemětřesení s ohniskem v Egejském moři v hloubce 16,5 kilometru. Otřesy pocítili i obyvatelé Atén a Istanbulu, píše agentura AP. Ohnisko se nacházelo 13 kilometrů severně od řeckého ostrova Samos. Podle Evropského středomořského seizmologického centra (EMSC) otřes dosáhl síly 6,9 stupně, turecké úřady uvádí sílu 6,6 stupně.

Podle prvních zpráv z tureckých médií největší škody zaznamenalo pobřežní město Izmir, kde žijí tři miliony obyvatel, a jeho okolí. V oblasti se zřejmě zřítilo několik budov. Škody hlásí také řecký ostrov Samos, kde žije 45 000 obyvatel. Podle agentury AFP pobřeží ostrova zasáhlo malé tsunami. Ani z Řecka ani z Turecka nejsou zatím hlášeni mrtví či ranění.

před 1 hodinou

Elektronická evidence tržeb se odkládá až do konce roku 2022

Odklad elektronické evidence tržeb (EET) se prodlouží až do konce roku 2022. Prezident Miloš Zeman tuto změnu zákona podepsal, informoval dnes ČTK jeho mluvčí. Důvodem odkladu je podle ministryně financí Aleny Schillerové (za ANO) snaha ulevit podnikatelům v době koronavirové epidemie. Podle expertů i opozice to znamená konec tohoto projektu.

Povinnost EET je prozatím zrušena do konce letošního roku. Vláda navrhla další odklad na základě aktuální situace kolem šíření koronaviru, výhledu ekonomiky a konzultace s podnikatelskými svazy, asociacemi a komorami. O osudu EET se nejspíš rozhodne ve sněmovních volbách na podzim 2021. Schillerová věří tomu, že EET bude obnoveno.

Zdroj: ČTK
Další zprávy