Doufali jsme, že kalamitní sníh nepřijde. Přišel, hájí se Ťok a kritiku za D1 odmítá

ČTK Domácí ČTK, Domácí
Aktualizováno 18. 12. 2018 17:20
Sněmovna se nebude zabývat dopravním kolapsem na dálnici D1 z minulého týdne. Návrh poslanců opoziční KDU-ČSL na zařazení debaty na program nynější schůze vetovali poslanci vládního hnutí ANO. Lidovci si pak vzali hodinovou přestávku na jednání klubu.
Dan Ťok.
Dan Ťok. | Foto: Ludvík Hradilek

Lidovci chtěli projednat situaci na dálnici D1 ve sněmovně, zařazení bodu chtěli podpořit i vládní ČSSD a opoziční TOP 09, Starostové a SPD. KDU-ČSL chtěli vyzvat vládu, aby zajistila minimalizaci rizik na opravovaném úseku dálnice na Vysočině, kde v uplynulých dnech vznikaly dlouhé zácpy. Vzhledem k plánovaným dalším opravám D1 také lidovci plánovali navrhnout příští rok vyjmout tuto dálnici ze zpoplatnění pro osobní auta. Ministr dopravy Dan Ťok obviňování opozice odmítl. Podle něj nese vinu firma, která dálniční úsek rekonstruovala.

Podle předsedy KDU-ČSL Pavla Bělobrádka leží zodpovědnost za dopravní komplikace na D1 na ministerstvu dopravy a na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), protože v zimním období umožnily zúžení dálnice v úseku, kde pravidelně kvůli sněžení vznikají komplikace. Zúžení bylo podle něj tak výrazné, že neumožnilo zimní údržbu. "Spoléhat se na to, že v době zimního období nebude chumelit, je naprosto nezodpovědné," řekl Bělobrádek.

Lidovci navrhovali usnesení, ve kterém by sněmovna konstatovala selhání ministerstva dopravy a ŘSD při zajištění průjezdnosti D1 a vyzvala vládu k nápravě situace.

Do konce března by kabinet měl podle navrženého usnesení přijmout opatření, která by zabránila rizikovému chování řidičů kamionů, a do konce června připravit komplexní plán rekonstrukce páteřní sítě silnic, který by minimalizoval rizika dopravních kolapsů.

Projednání situace na D1 ve sněmovně chtěla podpořit i vládní ČSSD. "My považujeme tuto situaci, do které se doprava dostala, za alarmující. Apelujeme na ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO), aby skutečně začal řešit problémy, které jsou dlouhodobé," řekl šéf poslanců ČSSD Jan Chvojka. Podle něj by se ale o D1 mělo jednat teprve po schválení státního rozpočtu na příští rok.

Podle šéfa sněmovního klubu TOP 09 Miroslava Kalouska je neúnosné, aby čeští řidiči stáli na dálnici víc než deset hodin. Standardy by podle něj měly platit i v České republice. Jde podle něj o několikáté profesionální selhání ministerstva dopravy. Za současného personálního vedení ministerstva podle něj TOP 09 nevěří tomu, že úřad dokáže situaci vyřešit. "Vždy jsme slyšeli jen sliby," konstatoval.

Přidaly se také další opoziční strany. "Jsme svědky jenom špičky ledovce. Odpovědnost je zjevná, je na ministru dopravy a už dávno měla být vyvozena vládou nebo premiérem, který je za výkon pana ministra Ťoka zodpovědný," uvedl předseda ODS Petr Fiala s tím, že selhání komunikace mezi dvěma největšími městy je něco, co si žádná země nemůže dovolit. 

O D1 bude chtít ve sněmovně diskutovat také hnutí SPD. "Znova se ukazuje, že jsou na ministerstvu dopravy po zavedení pana Ťoka velké problémy. Je to slabina vlády a doplácí na to občané české republiky," řekl v úterý předseda SPD Tomio Okamura.

Starostové a nezávislí také plánovali podpořit návrh, aby se v úterý o D1 ve sněmovně debatovalo. "Jestliže ministerstvo dopravy a ŘSD ví o této situaci od srpna, že budou problémy, tak nechápu, proč koná až v momentu, kdy dojde ke kolapsu," uvedla.

Piráti na tiskové konferenci uvedli, že se s návrhy KDU-ČSL až na výjimky souhlasí. Podle poslance Ondřeje Polanského by ale události posledních dní na D1 neměly vést k personálním změnám na ministerstvu dopravy nebo ŘSD.

"Nemyslíme si, že tato událost je tou událostí, při které bychom měli volat po odvolání ministra dopravy. Myslíme si ale, že jak ministerstvo dopravy, tak ŘSD musí posílit kontrolní činnost, a to personálně i finančně. Z dlouhodobého hlediska je také potřeba dokončit úsek mezi Olomoucí a Pardubicemi," řekl Polanský.

Ťok kritiku odmítá

Ťok obviňování opozice odmítl. Podle něj nese vinu firma, která dálniční úsek rekonstruovala. Zákon přitom podle něj neumožňoval ukončit spolupráci, dokud firma prokazatelně nesplnila stanovený termín. "Poslední termín byl, že stavbu opustí ke konci listopadu, bohužel to nesplnili. Měli to prodlouženo do 16. prosince, doufali jsme, že kalamitní sníh nepřijde, bohužel přišel," řekl Ťok.

Po ukončení spolupráce s firmou se nyní uskuteční výběrové řízení na nového zhotovitele opravy. Ťok věří, že se podaří novou firmu vybrat během zimy.

Ťok zároveň opozici připomněl, že v minulosti nikdo z ministrů s dálnicí D1 nedělal. Lidovcům připomněl, že jejich strana měla nejdéle sloužícího ministra dopravy.

Počasí řidiče nezaskočilo, dálnice ale nebyla připravená, jinde v Evropě se s tím nesetkávají, tvrdí generální tajemník ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

Další zprávy