Was ist los? Německá divadla ukážou Praze nové trendy

Tatiana Brederová
27. 10. 2013 15:10
Na Pražský divadelní festival německého jazyka přijíždí nejlepší divadelní inscenace uplynulého roku.
Villa Verdi
Villa Verdi | Foto: Aktuálně.cz

Praha - To nejlepší, co za poslední rok vzniklo na jevištích německojazyčných divadel v Berlíně, Mnichově, Vídni, ale také Lucembursku a Švýcarsku, ukáže Pražský divadelní festival německého jazyka, který se koná od 28. října do 10. listopadu v Praze už poosmnácté.

Festival je již nedílnou součástí kulturního kalendáře Pražanů, a to hned z několika důvodů. V první řadě je festival znám pečlivou dramaturgií, která opravdu sleduje to nejmodernější a nejprogresivnější dění. Za druhé, jestli si chcete udělat obraz o současném divadle, musíte začít právě v Německu, které dnes udává tempo a trendy divadelnímu světu. A v neposlední řadě je festival příjemnou společenskou událostí, která je místem setkávání divadelních praktiků, kritiků a diváků.

Mottem letošního ročníku je otázka "Was ist los?", tedy "Co se děje?", čímž organizátoři odkazují k tématu náhody, osudovosti a nevyhnutelnosti, které je více nebo méně přítomné ve všech inscenacích. 

Oidipus
Oidipus

Festival začal neoficiálně zahájen už 5. října, kdy se uskutečnil "prolog", tedy tradiční divadelní výlet, tentokrát do Berlína. Festivalová dramaturgie tam vybrala titul Villa Verdi známé scény Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz a ještě známějšího režiséra Johanna Kresnika.

Myšlenka zavést tradici divadelních výletů v rámci festivalu vznikla z jednoduchého důvodu - mnoho inscenací si zaslouží, aby byly představeny českému publiku, ovšem z technických důvodů je nelze přenést.

Taková je i inscenace Villa Verdi, která pojednává o stárnoucí umělecké elitě, a to s patřičnou pompou a okázalou vizualizací.

Program hlavní, "pražské" části festivalu zahajuje Deutsches Theater Berlin. Tato scéna již roky platí za jednu z nejprogresivnějších, kde se kumulují nejvyhledávanější umělci. Inscenace Oidipus. Město  (28. 10., Divadlo na Vinohradech) slibuje citlivou aktualizaci antické klasické tragédie.

V režii Stephana Kimmiga, který si pro tuto příležitost objednal celkem nový překlad hry, se mýtus stává nadčasovým příběhem člověka a moci. Inscenace nabízí výjimečné herecké výkony (Ulrich Matthes, Susanne Wolf), současné pojetí a strhující vášnivost.

K mytologii se vrací i další inscenace Jidáš mnichovského divadla Müncher Kammerspiele (31. 10. a 1. 11., Divadlo Komedie). Opět je tu akcentována aktuálnost a naléhavost biblického příběhu, především otázek zrady, dobra a zla.

Jidáš
Jidáš | Foto: Aktuálně.cz

U vzniku inscenace stál rozpor - nebýt Jidáše a jeho polibku, nevzniklo by ani křesťanství v té podobě, jakou známe. Je tedy analýzou různých motivací, lidského konání a stává se tak nejen obnovenou interpretací Bible, ale i zrcadlem dnešního člověka. Divadlo Mϋncher Kammerspiele bylo letos respektovaným divadelním časopisem Theater heute vyhlášeno divadlem roku a představitel titulní role Jidáše Steven Scharf hercem roku. Kromě toho jsou zárukou vysoké umělecké kvality a zážitku i četné hostování na festivalech a vynikající kritické ohlasy.

Deutsches Theater Berlin představí kromě hry Oidipus. Město ještě jeden kus ze svého repertoáru - úplně první uvedení současné hry dramatičky Marianny Salzmann Mateřština Mamelošn (6. 11. a 7. 11., Divadlo Komedie), která buduje paralely s historií na příkladě jedné rodiny, konkrétně tří žen - babičky, matky a dcery. Každá z nich má jinou historickou zkušenost, jiná traumata, jiné představy o štěstí a svobodě.

Mateřština Mamelošn
Mateřština Mamelošn | Foto: Aktuálně.cz

Reminiscence minulosti sahají až do období holokaustu, který prožila židovská babička. Dále procházíme s hrdinkami depresivní normalizací v NDR, která postihla značnou část života matky. Avšak ani současnost, ve které žije dcera, se nejeví v inscenaci jako ideální, svobodná. Lidi jsou dnes v nejisté osobní situaci, hledají rodinnou i historickou identitu, která se jim ale stále více vzdaluje. Kromě dojemného patosu, který vychází z tématu rodinné historie ve dvacátém století, se diváci můžou ale těšit i na veselý tón, nadhled a politicky nekorektní humor.

Vzduch z kamene
Vzduch z kamene | Foto: Aktuálně.cz

Rakouské divadlo zastoupí Wiener Schauspielhaus s inscenací Vzduch z kamene (2. 11. a 3. 11., Divadlo Komedie). Opět se jedná o světovou premiéru mladé dramatičky Anne Habermehl a opět je tématem bilancování minulosti. A opět se vše odehrává na pozadí historických osudů tří generací jedné rodiny. Co je vlast, národ, identita, kde končí historie a začíná současnost - to jsou palčivé otázky, se kterými pracuje vídeňské divadlo a které mají potenciál zasáhnout i českého diváka. 

Další zastoupenou německojazyčnou krajinou bude letos Lucembursko. Théâtres de la Ville de Luxembourg uvede monologickou inscenaci Sviť, černé slunce (4. 11. a 5. 11., Divadlo Na zábradlí). Text pochází z autobiografického románu mladého spisovatele Alberta Ostermeiera. Inscenace má bohaté ohlasy z řad diváků i kritiků zejména z důvodu aktuálnosti a odvahy autora.

Letošní program uzavře švýcarské hudebně-divadelní představení Kapelle Eidg. Moos režiséra a hudebníka Ruedi Häusermanna (9. 11. a 10. 11.2013, Nová scéna).

Nabídku festivalu doplňuje off-program, který představí talenty českého divadla, kupříkladu mladou režisérku Petru Tejnorovou nebo jejího kolegu Martina Faláře.

Festival se snaží ale i systematicky podporovat inscenování německy psané dramatiky, a to prostřednictvím udělování prestižní ceny Josefa Balvína. Letošním laureátem se stal Daniel Špinar za inscenaci Kabaret Kafka, ve které přenesl na scénu Kafkův Dopis otci. Původně brněnskou inscenaci divadla Reduta můžete vidět v prostoru, do kterého byla přenesena - v Divadle Na zábradlí (8. 11.).

 

Právě se děje

Další zprávy