V 82 letech zemřel spisovatel a scenárista Otto Zelenka

ČTK ČTK
22. 10. 2013 14:54
Otto Zelenka se podílel na řadě seriálů, jako je na příklad Cirkus Humberto a další.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: sxc.hu

Praha - Ve věku 82 let zemřel spisovatel, dramatik, dramaturg a scenárista Otto Zelenka. Zelenka se podílel na scénářích desítkách seriálů a inscenací.

Byly mezi nimi seriály Cirkus Humberto a O zvířatech a lidech, inscenace a minisérie Manželská tonutí, Zelňačka a Člověk proti zkáze.

V roce 1988 byl spoluautorem cyklu televizních dobových komedií U nás doma, předtím se podílel na televizních snímcích Žena pro hrdinu a Tísňové volání.

Otto Zelenka po maturitě na kralupském gymnáziu studoval dramaturgii a scenáristiku na pražské FAMU. Působil nejprve jako dramaturg v Československé televizi, poté pracoval jako dramaturg a scenárista ve Filmovém studiu Barrandov.

V 90. letech byl odborným asistentem na pražské Filmové a televizní fakultě.

F. L. Věk i Sňatky z rozumu

Zesnulý byl otcem filmového režiséra a scenáristy Petra Zelenky. V malé roli se objevil v jeho celovečerním filmu Rok ďábla. Účinkoval i ve dvou dílech seriálu F. L. Věk.

V roce 1968 se Otto Zelenka podílel s režisérem Františkem Filipem, s nímž později spolupracoval na seriálech F. L. Věk a Cirkus Humberto, na slavném pamětnickém cyklu z vrcholného období národního obrození Sňatky z rozumu podle předlohy Vladimíra Neffa.

"Dali jsme dohromady pětkrát 90 minut, vlastně pět celovečerních filmů. Každý z nich měl svou samostatnou vnitřní dramatičnost, rozvrstvení, gradaci, katarzi, pointu - taky proto se nám tam pak vešlo hodně děje," vzpomínal na to později Zelenka.

Žánrově různorodý

Byl to tehdy jeho první seriál a práce ho bavila. Ocenil, že Neff své postavy propracoval do hloubky - psal o své vlastní rodině a měl všechno stoprocentně ověřené.

Zelenkovu tvorbu charakterizovala námětová a žánrová různorodost. Pro široké publikum psal divadelní hry s komediálními zápletkami (Věčně tvůj, Babička hodně četla), i hry společenskokritické se satirickým ostnem (Občan Čančík, Bumerang).

Středem jeho zájmu byla ovšem dramatika televizní, v níž usiloval o psychologické vykreslení postav a o postižení aktuálních společenských problémů, například kriminality mládeže (Cesta domů), alkoholismu (Kvůli mně přestane) či konfliktních vztahů mezi rodiči a dětmi (inscenace Jen ty a já, Od sedmi do čtyř a Maturita z cyklu Tak se ptám).

Soustředil se i na televizní adaptace děl jiných autorů.

 

Právě se děje

Další zprávy